Takto vypadal vítězný návrh na stavbu Horácké multifunkční arény. Nová hala by...

Takto vypadal vítězný návrh na stavbu Horácké multifunkční arény. Nová hala by v Jihlavě do roku 2023 měla nahradit stávající CZ LOKO Arénu, otevřenou v prosinci roku 1955. | foto: Magistrát města Jihlavy

Krize by mohla zlevnit stavbu areny v Jihlavě, myslí si manažer projektu

  • 5
Namísto osobních setkání jednání přes počítač, s pomocí sluchátek a mikrofonů. Tak ve dnech koronavirové pandemie vypadá příprava výstavby Horácké multifunkční arény v Jihlavě. Navzdory pandemii infekční choroby by stavba nového stadionu za stovky milionů neměla být ohrožena ani opožděna.

„Komunikace mezi týmy lidí, kteří na přípravě projektu pracují, se radikálně změnila. Není to tak přirozené, jako se osobně potkávat. Na druhou stranu určitě došlo k časovým úsporám při přesunech na trasách Praha - Jihlava - Brno,“ říká radní města Jihlavy a manažer výstavby arény David Beke (ODS).

V jaké fázi jsou nyní přípravy? Co vše je už rozhodnuto a připraveno?
Končí fáze studie a dostáváme se do fáze projektu pro územní rozhodnutí (umístění stavby, pozn. red.). Soutěžní studie byla na základě připomínek poroty, města, předběžných konzultací s dotčenými orgány, obyvateli ulice Tyršova, projektanty specialisty a projektanty technologií, správcem a provozovatelem stávající haly a mnohých dalších upravena a bude sloužit jako základ pro další projektové fáze. Principiální a urbanistické kvality si návrh nese dál, v detailech došlo k úpravám. Nejviditelnější změny budou na fasádě, kterou i porota v soutěžním návrhu považovala za slabou stránku vítězného řešení. Počítám s tím, že finální studii budeme v následujících týdnech představovat veřejnosti. Je také v hrubopise připraven projekt demolice stávající haly, který se vydává na kolečko po dotčených orgánech. Laicky řečeno, povolení na demolici budeme mít v ruce mnohem dříve než povolení na novou stavbu.

Je znám alespoň přibližný termín, kdy bude zbourána dosavadní CZ LOKO Arena čili starý Horácký zimní stadion?
Pořád se snažíme držet původní termín. Rádi bychom, pokud by se to podařilo na konci roku 2021.

Co je nutné administrativně připravit, než se bude dát „poklepat základní kámen“ stavby?
Je toho mnoho. Postupné fáze projektové dokumentace, návrhy interiérů, projekt interiérů, dokumentace pro výběr dodavatele. Sestavení týmu pro kontroling stavby a dohled nad ní. Vysoutěžení dodavatele. Demolice objektu - a pak jsme blízko tomu, na co se ptáte, budeme klepat na kámen. Spíše asi beton...

Může se stát, že se nějakým způsobem změní termín výstavby nové haly? Nebo stále počítáte s jejím otevřením v roce 2023?
Stát se může cokoliv. Ale jak jsem již zmínil, snažíme se termíny dodržet a věříme, že současná krize je pro stavbu arény spíše příležitostí než nebezpečím. Tedy ano, termín otevření haly v roce 2023 pořád držíme.

Předběžně se počítalo se stavbou za 750 milionů korun. Stále částka platí, nebo se změnila?
Částku je zatím obtížné ověřit, protože se pohybujeme pořád v úrovni studie, kde mohou odhady oscilovat nahoru i dolů třeba o dvacet procent. Ale protože studie je téměř hotova, opět se pokusíme v následujících týdnech cenu zpřesnit. Abychom věděli, jak si po úpravách stojíme, a případně jsme mohli ještě návrh upravit. Co zasáhne do ceny stavby nejvíce, je bezesporu ekonomická krize, která nás čeká. Myslím, že by to pro investici mohlo být paradoxně v dnešní těžké době výhodou. Ceny stavebních prací a materiálů by mohly v době výstavby arény stagnovat nebo dokonce klesnout. Ale jak to skutečně bude, teď neví vůbec nikdo.

Máte už lepší představu o tom, jakým způsobem bude stavba nové haly financována?
Aktuální stav s koronavirem měl bohužel i další dopad, a to ten, že neodešly žádosti o kofinancování na kraj a stát. Chápeme, že na to není teď nikde čas ani chuť a počkáme, až se situace zklidní. Obecně je to tak, že kraj i stát (Národní sportovní agentura, pozn. red.) jsou připraveny stavbu podpořit. Ale vzhledem k tomu, že výše podpory není na papíře a řada členů kolektivních rozhodovacích orgánů ji třeba neprojednala, tak ji nebudu nastiňovat přes média. Ekonomicky chudší období může být pro realizaci stavby paradoxně lepší, protože to bude podle mě typ investice, který pomůže vrtuli ekonomiky rychleji roztočit, i proto, že jde o municipální (veřejný, městský, pozn. red.) projekt.

I opozice chce novou halu, ale na jiném místě

Takto vypadal vítězný návrh na stavbu Horácké multifunkční arény. Nová hala by...

Zvažte celý projekt výstavby nové multifunkční haly na místě stávajícího zimního stadionu. Opravte CZ LOKO Arenu tak, aby se její životnost prodloužila o deset patnáct let. A během této doby můžeme najít vhodnější lokalitu za městem, kde by nová hala mohla vyrůst. S poměrně jasnou žádostí se na vedení města obrátila opozice na jihlavské radnici.

„Stavět multifunkční halu na stávajícím místě, bez parkovacích ploch, je z našeho pohledu špatné řešení,“ říká zastupitel za ANO Radek Popelka. „My preferujeme stavbu haly na novém místě, někde za Jihlavou, ideálně poblíž obchodního centra, případně nějaké další relaxační zóny. Tak, aby se daly využít všechny tyto služby dohromady.“

Zásadním problémem stávajícího zimního stadionu je střecha, která je na hranici své životnosti. „Její životnost je skutečně omezena. Dá se samozřejmě nějakým způsobem, za nějaké investice prodloužit. Ale ta částka v žádném případě nebude malá,“ tvrdí Popelka.

Nutnou částku odhaduje na padesát milionů korun. „A prodloužit za takové peníze životnost střechy třeba na rok dva, to určitě nejsou využitelné peníze tak, jak by se měly využívat,“ má jasno. „Proto nabádáme vedení města, aby tuto investici provedlo, prodloužilo životnost stadionu a získalo čas soustředit se na vybudování nové areny na podstatně vhodnějším místě,“ zdůrazňuje Popelka.

Navíc se obává i o případné financování. „Do dneška se přesně neví, kolik by nová hala měla stát. Odhadovaná cena celého komplexu je jedna miliarda až miliarda a půl,“ tvrdí zastupitel za ANO. „Plánované financování na třetiny - třetina město, třetina kraj a třetina stát - je podle nás v tuto chvíli absolutně nereálné. Většina finanční zátěže tak padne na Jihlavu, která si takový úvěr v žádném případě nemůže dovolit,“ myslí si Popelka.

Město by podle něj na splácení nemělo peníze. „A naprosto by se zastavil rozvoj Jihlavy i údržba majetku města na několik desítek let,“ dodal Radek Popelka.