Dřív jsem byl hrdý, dnes se za své povolání stydím, říká řidič kamionu

  10:31aktualizováno  10:31
O svých zážitcích na silnicích by mohl napsat knížku. Ladislav Dvořáček už čtyřicet let křižuje s kamionem Evropu. Nejméně bezpečno je podle něho na jihu Francie, nejhorší jsou čeští policisté. Ani po milionech ujetých kilometrů ale nekončí. I když ho mrzí, jak se změnilo vnímání kamioňáků.

Třiašedesátiletý Ladislav Dvořáček jezdí s kamionem už přes čtyřicet let. Nadřízení ve firmě Zdar si z něj dělají legraci, že vydrží určitě do svých sedmdesáti a pak plynule přesedne ještě na autobus. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Třiašedesátiletý Ladislav Dvořáček z Bystřice nad Pernštejnem ujel v soutěži Jízda bez nehody, v jejíž tradici ještě z časů ČSAD pokračují dodnes někteří dopravci, už tři miliony kilometrů. Jako by už pětasedmdesátkrát objel celou zeměkouli.

Řidičem z povolání je od roku 1976, kdy nastoupil do brněnské ČSAD. Ve Žďáře nad Sázavou se ocitl v roce 1989, když vznikala další odnož kamionové dopravy, a pokračuje zde i pod hlavičkou nástupnické firmy Zdar.

Co vás na povolání řidiče tak lákalo?
Kdo se chtěl za minulého režimu dostat za hranice, musel být řidič nebo námořník a podobně. Já když viděl kamion, tak jsem větřil, jako když někdo cítí vepřovou pečeni. Fotil jsem a taky maloval, možná bych se tím taky uživil. Řízení mě samozřejmě baví, jinak bych to už nedělal.

Řidič kamionu Ladislav Dvořáček po světě najezdil přes tři miliony kilometrů.

Řidič kamionu Ladislav Dvořáček po světě najezdil přes tři miliony kilometrů.

Kam jste se při své práci dostal nejdál?
Do Almaty (dříve Alma-Ata, pozn. red.) v Kazachstánu. Vozil jsem odtud nevydělané kůže do francouzského Lyonu, vydělané kůže potom zpátky. To bylo těsně předtím, než jsem přišel z brněnského podniku ČSAD do Žďáru, když se tady zakládala kamionová doprava.

Jezdit bez nehody a způsobené škody, to chce určitě i kus štěstí.
To je klika! Asi před třemi roky jsem jel v mlze přes Německo, dalo se jet jen krokem, objížděl jsem na dálnici velkou kolizi a zezadu do mě prásknul český autobus. Urazil si zrcátko a rozbil přední sklo. Policisté to nechtěli řešit, dali nám oběma pokutu 50 eur s tím, ať si to dořešíme doma, když to bylo bez zranění. Škodu jsem neměl žádnou.

Dostáváte se často do nebezpečných situací?
Za šichtu někdy zabráním třeba pěti, šesti nehodám. Kdybych nejezdil defenzivně, ale rychle jako všichni, tak bych nestačil reagovat. Musíte brát ohled taky na stáří a schopnosti auta. Teď mám auto, které má téměř milion kilometrů.

A jak jste na tom při tolika ujetých kilometrech s pokutami?
Mám jich hrozně málo. Když jdu na psychotesty, musím si udělat výpis pokut. Za posledních dvacet let mám jen tři, a to za telefonování. Musím to zaklepat. Ale předpisy nejde úplně dodržovat. Někdy přehlédnu třeba ceduli zakrytou stromem. Snažím se jezdit podle pravidel, nemám rád ty, co je nedodržují, nejen na silnici, ale i v životě.

Kde vám hrozilo největší nebezpečí?
Třeba v Rusku nebo tehdejším Sovětském svazu jsem v životě nezažil, že by mě někdo chtěl okrást nebo přepadnout. Nejvíc jsem se bál v jižní Francii. Používá se takové zařízení, s pomocí kterého se zašroubujete v kabině, ale zloději si s tím nelámou hlavu a rozbijí sklo. V Itálii se mi stalo, že jsem spal nahoře v kabině, vysypalo se sklo a vidím zloděje, jak si prohlíží moje věci. Zařval jsem na něj, on skočil ke komplicovi do osobáku a zmizeli. Peněženku si vždycky hlídám.

Ladislav Dvořáček dostal jako odměnu od svého zaměstnavatele za ujeté kilometry...

Ladislav Dvořáček dostal jako odměnu od svého zaměstnavatele za ujeté kilometry i tento model kamionu, navíc má slíbeno nové auto.

Často jsou slyšet nadávky řidičů a jejich postoj vůči kamioňákům je negativní. Jak to vnímáte vy?
Stydím se říkat, že jsem řidič kamionu. Dřív jsem na to byl hrdý. Lidé nás ale odsuzují neprávem. Tu situaci někdo vytvořil, téměř veškerý průmysl se přestěhoval na silnici. Nejvíc automobilový - vezmou jednu součástku, vezou ji někam na opracování a pak se převáží zase jinam. A také potravinářský průmysl zatěžuje dopravu. Lidé, kteří v osobních autech spěchají, si neuvědomují, že nebýt kamionů, tak nemají co jíst. Je to krátkozraké, řidič kamionu je taky v práci. Ale musím říct, že někteří kamioňáci jezdí jako hovada. Lidé nás pak hází do jednoho koše. I proto se tím nechlubím.

Po Evropě jezdíte úplně sám?
Už jsem starej dědek a ženský se mnou nechtějí jezdit. (směje se) Ve firmě je to navíc přísně zakázané. Viděl jsem spoustu nehod, kdy měl řidič s sebou třeba svoje dítě. Také jsem vozíval svoje dva kluky, když byli ještě malí, pak už to bylo zakázané. Vnouček teď prosí, zda ho svezu, ale to nehrozí. Čím jsem starší, tím mám větší strach, v osobáku obzvlášť. Do Brna za synem jedu raději vlakem nebo autobusem, navíc si můžu dát pivo. I na motorce se cítím lépe než v osobním autě.

Máte spočítáno, kolik zemí jste projel?
Kolik jich má Evropa? Tak všechny. Ale dostal jsem se i na Střední Východ do Sýrie. Nejvíc se mi líbilo ve Skandinávii a také v Řecku, tam mám kamaráda, bývalého kolegu z ČSAD, za kterým se stavuji. Jako brněnský Řek se nakonec vrátil domů.

A ještě mi řekněte, kde jste narazil na nejpřísnější policisty.
Z německého policisty nemusíte mít strach. On je sice přísný a chce mít všechno do podrobností, ale nepátrá po ptákovinách. A ještě se nakonec omluví za zdržení. Nejhorší jsou čeští policisté, protože se vás snaží za každou cenu dostat. Když se jim to nepodaří na jedné věci, hledají něco dalšího.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

Hlavní silnici u Žďáru podjedou cyklisté tubusem, stavba omezila provoz

Spojnice Karlína s Žižkovem. Od roku 1953 tudy chodili dělníci z Žižkova do...

Stavba cyklostezky mezi Žďárem nad Sázavou a jeho místní částí Stržanovem omezila provoz na silnici I/37. Kvůli větší...

Brodští parkouristé mají sen, chtějí zbudovat první halu na Vysočině

Protože jsou ve skupině pouze studenti a někteří z nich docházejí na stavební...

Havlíčkův Brod by se mohl stát prvním městem na Vysočině a teprve čtvrtým v České republice, v němž by zájemci našli...

Na nové trase hradem Roštejn turisté zažijí pravou loveckou hostinu

Kastelánka hradu Roštejn Kateřina Rozinková má napilno. Veškeré stavební práce...

Další etapa obnovy interiérů a exteriérů loveckého hradu Roštejn u Telče se blíží ke konci. Po loňském zpřístupnění...

Najdete na iDNES.cz