Dušan Brym šéfuje závodu, který produkuje díly pro automobilový průmysl.

Dušan Brym šéfuje závodu, který produkuje díly pro automobilový průmysl. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výrobce manuálního řazení staví nový provoz, přijme 200 zručných lidí

  • 5
Pokud jezdíte třeba ve Fordu Tranzit nebo snad dokonce vlastníte jaguára, máte s velkou pravděpodobností ve svém voze řadicí páku, kterou vyrobili ve Velkém Meziříčí. Zdejší pobočku společnosti Jopp řídí Dušan Brym. Firma nyní rozšiřuje výrobu i do Třebíče, ale nejde to bez zádrhelů.

Pobočka německé společnosti Jopp Automotive je ve Velkém Meziříčí od roku 2003. Vyrábí manuální řazení i precizní soustružené díly pro automobilový průmysl.

Firma se rozrůstá. Brzy otevře další pracoviště - tentokrát ve dvacet kilometrů vzdálené Třebíči. „Budou nás zajímat manuálně zruční lidé ochotní pracovat,“ říká jednatel Dušan Brym.

Dušan Brym

  • Pětačtyřicetiletý jednatel závodu Jopp Automotive ve Velkém Meziříčí má středoškolské vzdělání strojírenského zaměření s maturitou.
  • V oboru se pohybuje celkově 25 let, z toho 15 roků ve vedoucích pozicích. Nyní řídí závod s 255 zaměstnanci a ročním obratem 34 milionů eur.
  • Pochází z Velké Bíteše. Mezi jeho koníčky kromě rodiny patří sport včetně motorismu a turistika.

Jak daleko jste se stavbou nové třebíčské haly?
V první fázi, kdy jsme vše řešili zejména s místostarostou Pavlem Pacalem, šlo všechno jak po másle. Musím uznat, že jeho jednání s námi jako nově příchozím investorem, který má zájem přinést práci do Třebíče, bylo ukázkové. Korektní a nemělo chybu. Teď se věci, abych tak řekl, trochu zadrhly na vyjádření dotčených orgánů (ve stavebním řízení - pozn. redakce). Ale není to nic neřešitelného. Nyní půjde dokumentace na stavební úřad, tak snad bude brzy vydáno stavební povolení. Sice jsme plánovali zahájit výrobu už v srpnu, teď budeme rádi, když to bude v listopadu, ale i tak jsme na dobré cestě.

Kolika lidem v Třebíči dáte práci a v jakých oborech?
Do pěti let postupně nabereme 200 zaměstnanců. Náš provoz je třísměnný. Vzhledem k tomu, že zdejší trh práce chronicky postrádá technické profese, přizpůsobujeme tomu to, jak nové lidi vybíráme a dál s nimi pracujeme. Základ je, aby byli manuálně zruční a hlavně ochotní pracovat. My už si je dál zaškolíme. Musím říct, že ve velkomeziříčském závodě nemáme skoro žádnou fluktuaci. Což je pro nás dobře - protože, když už investujeme do zaškolení, chceme, aby u nás lidé zůstali.

Proč vůbec budete zakládat nový závod v Třebíči v tamní průmyslové zóně?
Protože v Meziříčí už není kam růst. Volné plochy tam nejsou, hledali jsme. Přitom růst potřebujeme, firmě se daří, uzavírá kontrakty. Loni jsme v Meziříčí nabrali stovku nových zaměstnanců.

Hovořilo se o kontraktu pro značku Volkswagen, na kterém se mělo dělat právě v nové třebíčské hale. Platí to stále?
Tlačí nás čas. Na tomto projektu už pracujeme, jsme ve fázi přípravy sériové výroby. Proto tomu uzpůsobíme podmínky v Meziříčí. V Třebíči nakonec budeme v zahajovací fázi výroby realizovat projekt pro společnost ZF (vyrábí převodovky, tlumiče atd. - pozn. redakce), plánujeme též výrobu součástek pro vlastní potřebu.

Většinu zaměstnanců ve velkomeziříčské firmě tvoří ženy.

Když se podívám po vašich halách, vidím hlavně ženy. To mě zaujalo.
Ano, ženy se pro náš způsob výroby hodí. Šedesát procent našich zaměstnanců jsou právě ženy. To byste se divila, kolikrát i při práci na CNC strojích strčí muže do kapsy.

Jaká je u vás pracovní doba?
Jedeme v třísměnném provozu, jedna směna má 7,5 hodiny s přestávkami na svačinu či oběd. Ve Velkém Meziříčí je naše výroba rozčleněna do tří celků - třískové obrábění, lisovna plastů a montáž. Některá pracoviště jsou koncipovaná jako pásová výroba.

To musí být monotónní práce.
U nás to není tak, že by zaměstnanec seděl jen na jednom pracovišti a montoval určitý výrobek, těch pracovišť je několik a pracovníci po nich rotují. Pak udělají víc a kvalitnějších výrobků, protože jejich práce není tak monotónní.

Budete letos navyšovat platy a přidáte nějaký nový bonus?
Prakticky pravidelně v posledních letech zvedáme platy o průměrná tři procenta. Předpokladem jsou samozřejmě dobré výsledky společnosti. Nové bonusy pro zaměstnance připravujeme a možná některé stihneme zařadit již letos. Jaké to budou, to si nechám zatím ještě pro sebe.

Děláte často poměrně titěrné výrobky, ze kterých se pak sestavují například řazení do automobilů. Vyrábíte i pro luxusní značky a za luxus se platí. Zmetky se netolerují. Kolik máte kazových výrobků?
Současný průměr v automobilovém průmyslu je někde kolem 60 vadných dílů z milionu výrobků. My se dokážeme dostat na číslo, které je menší než 10. Manuální řazení je důležitá funkční část vozu, se kterou je řidič ve velmi častém kontaktu. Musí splňovat nejen náročná kritéria technických požadavků našich zákazníků, ale současně být i příjemné pro uživatele. Je to vlastně jedna z nejpoužívanějších součástí vozu - a ta musí být dokonalá.

Jak manuální řazení kontrolujete?
Přes automatizovanou výstupní kontrolu. Robot udělá test, který zaznamená do počítače a výrobek opatří výstupním kódem. Podle něj je zpětně dohledatelné, když se třeba zákazníkovi pokazí řazení, zda není chyba už u výrobce.

Mluvil jste o problému sehnat technicky zdatné zaměstnance. To je málo škol, které by takové lidi připravily?
Spíš bych řekl, že se neumějí správně zviditelnit a nalákat studenty. Takový je můj osobní dojem. Zrovna nyní se podávají přihlášky na střední a učňovské školy. Je tu tolik nezaměstnaných absolventů různých jiných škol, ale na druhé straně tolik firem, které pořád shánějí lidi do technických oborů. Taky ale musím říct, že se nám stává, že přijde i vysokoškolsky vzdělaný absolvent a nedokáže toho moc nabídnout. Zdá se mi, že jde školství s kvalitou výuky žáků dolů. Nebo že by nebyla dostatečná motivace studentů? Nevím.