Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Uzavírka D1 kvůli bourání mostů bude rekordní, objížďka zabere i hodinu

  • 24
Přes Tábor a Pelhřimov. A nebo přes Kolín a Havlíčkův Brod. Trasu mimo dálnici D1 budou muset volit všichni řidiči, kteří budou v noci ze soboty na neděli cestovat mezi Prahou a Brnem. Kvůli demolici mostů nechá ŘSD pro tranzitní dopravu uzavřít plných 70 kilometrů nejvytíženější české dálnice.

Bude to co do počtu kilometrů největší uzavírka dálnice D1 v její nedlouhé historii. „Ještě nikdy jsme neměli najednou zcela uzavřeno více kilometrů,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Mapa uzavírek částí dálnice D1 a objízdných tras.

Důvodem jsou demolice tří mostů najednou. Dva nadjezdy padnou v úseku mezi Ostředkem a Šternovem ve Středočeském kraji, jeden mezi Hořicemi a Koberovicemi na Vysočině. Uzavírka by měla trvat od sobotních 19 hodin do 9 hodin v neděli.

„Demolice jsme schválně naplánovali na jedinou noc, abychom řidiče neotravovali tři víkendy po sobě. Kompletní uzavírka to nyní bude sice obrovská, ale kvůli snášení mostů v letošním roce pravděpodobně i poslední,“ vysvětlil Rýdl. Od začátku modernizace dálnice D1 do této chvíle padlo kvůli nevyhovujícímu rozpětí už 17 nadjezdů, po víkendu jich bude rovných 20.

Hlavní objízdná trasa začíná už na 21. kilometru dálnice u Mirošovic. Tam by měla většina vozů z D1 sjíždět a pokračovat až do Tábora. Zde z dálnice D3 sjedou a přes Pelhřimov se dostanou na dálnici D1 v Humpolci. Při cestě z Brna samozřejmě v opačném pořadí.

Pád mostu jako zemětřesení

Poslední demolici dálničních nadjezdů zaznamenaly i přístroje seizmologů z Ústavu fyziky Země v Brně. Seizmografy v noci z 8. dubna evidovaly slabé otřesy se dvěma epicentry na trase dálnice D1. Jednalo se o místa, kde se v tu chvíli bouraly mosty. Přístroje jsou tak citlivé, že zachytily pád mostu, i když dělníci vůbec nepoužili trhavinu a konstrukci rozstřihly bagry.

Místo necelých 70 kilometrů řidiči najedou kilometrů 115. Počítat budou muset s téměř hodinovým zdržením. Pro mnoho z nich tak bude výhodnější z Prahy namířit rovnou na Kolín, Havlíčkův Brod a na dálnici D1 najet až u Jihlavy. To bude ztráta zhruba třiceti kilometrů a něco přes půl hodiny času.

Povinná bude objížďka přes Tábor a Pelhřimov pro tranzitní dopravu nad 3,5 tuny. Řidiči menších vozidel mohou po „déjedničce“ ujet delší kus. „Mohou až na exit 34 Ostředek. Poté musí v cestě pokračovat po silnicích nižších tříd. V opačném směru lze dojet na exit 81 Koberovice, pak bude opět nutné sjet na silnice nižších tříd,“ informovala policejní mluvčí Dana Čírtková.

V noci se do klikatých cest Posázavím nepouštějte, radí řidič

„Z vlastní zkušenosti bych řidičům doporučoval, aby to raději ani nezkoušeli,“ kroutí hlavou Pavel Šídlo. Jako obchodní zástupce Posázavím jezdí velice často a zdejší silnice zná.

„Ať si vyberu cestu přes Vlašim a Čechtice, nebo po druhé straně řeky přes Zruč a Ledeč nad Sázavou, jsou to strašné cesty. Samá zatáčka, kopce, cesta bývá úzká. Kdo může, ať jede už z Mirošovic po hlavním tahu nebo volí cestu přes Brod a Kolín,“ radí řidičům.

Policisté slibují, že na provoz po objízdných trasách budou v noci dohlížet. Budou jednak na sjezdech s dálnice D1 a pak také na důležitých křižovatkách na objížďkách.

K demolici mostů se v noci ze soboty na neděli přidá ještě několik krátkých uzavírek dálnice na 6. kilometru hned u Prahy. Technici tu budou snášet elektrické vedení natažené přes dálnici. „Dálnice bude uzavírána na dobu nezbytně nutnou, na několik zhruba desetiminutovek,“ přiblížil Jan Rýdl.

Březnové záběry bourání mostu na dálnici D1 (12. 3. 2017):

11. března 2017