Propagační předměty musí čím dál častěji mít i praktické využití. Mezi ně patří třeba hrnky. V Jihlavě nabízejí porcelánové i plechové, třeba se sloganem Ježkovy oči či motivem Gustava Mahlera. | foto: Magistrát města Jihlavy

Propagační předměty mají nést nejen symbol místa, ale musí být i praktické

  • 1
Doby, kdy si turisté vozili z výletů na památku maximálně pohlednice či odznáčky, jsou dávno pryč. Města i památky se předhánějí v originalitě propagačních předmětů. Na turisty čekají třeba hrnečky, lahve, síťovky, pláštěnky, svítící ventilek na kolo či houbařský nožík. Důraz je kladen na místní symbol i na praktičnost věcí.

„Snažíme se, aby naše předměty byly jiné, netradiční, ale zároveň i praktické,“ potvrzuje Martina Sedláková ze žďárského zámku. Novinkou, která to splňuje, je podle ní třeba dárkový pozdrav z biopapíru, v němž jsou semínka, a zákazníkovi tak vykvete. Nebo USB kabely na dobití mobilního telefonu, dřevěná sada her či dřevěný hlavolam.

Nové suvenýry mají na letošní sezonu připraveny i v Jihlavě. „Pořídili jsme stylové plechové hrnky s logem Ježkovy oči a logem Gustava Mahlera. Také skleněné lahve v korkovém obalu s logem Jihlavy a ježkem,“ popisuje mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.

„Na jednu stranu se hlavně u zboží na prodej řídíme poptávkou turistů, na druhou stranu se ale snažíme pořizovat propagační předměty, které lze využít opakovaně a jsou vyrobené například ze skla nebo dřeva,“ zdůrazňuje.

Motiv ježka, jehož má město ve znaku, se objevuje i na dalších suvenýrech, třeba na tričkách, nebo jej lze zakoupit jako plyšovou hračku. „Jako zajímavost bych zmínil i plechové hrnky s kresbou hrnčíře a nápisem Tenhle hrnek nepraskne, což je taková reakce na pověst o vzniku města, která je v komiksové podobě součástí hrnečku za 150 korun,“ uvedl Daněk.

Na propagační předměty putuje z jihlavské kasy ročně kolem tří milionů korun. V této částce jsou zahrnuty i náklady na vydávané publikace a na materiály určené pro akce, na nichž se město prezentuje. „Část peněz se pak do rozpočtu vrací z prodeje zboží,“ dodal mluvčí.

Opat jako malá figurka igráčka

Snaha nabídnout něco jiného než ostatní je patrná také ve Žďáře nad Sázavou. Tam město letos převzalo turistické informační centrum (TIC) od dlouholetého soukromého provozovatele a po opravě jej otevřelo návštěvníkům.

„Chceme se nějakým způsobem odlišit a lidem, kteří k nám zavítají, nabídnout i něco navíc. Teď jsou to například igráčci, které vyrábí firma Efko z nedalekého Nového Veselí,“ nastínil pracovník žďárského centra Václav Košťál.

Kromě vybraných sad ikonických panáčků, jež personál vyhodnotil jako lákavé pro dětské návštěvníky i sběratele, nabízí TIC možnost vytvořit si vlastní design hračky. V dětském koutku si lze bílou postavičku i doplňkový sortiment za poplatek domalovat a odnést si tak originální památku.

Specifikem přímo pro Žďár budou igráčci v podobě opata Vejmluvy a Jana Blažeje Santiniho-Aichela – osobností spjatých s městem a hlavně s kostelem na Zelené hoře. Tyto postavičky, ruční práce profesionálního modeláře, ale nebudou ke koupi. Lidé si je budou moci prohlédnout vystavené nebo si je pořídit vyobrazené na pohlednici.

V oblibě jsou jedlé a pitelné suvenýry

Ve žďárském centru lidé seženou i kávu z pražírny v Sejřku či čokoládu od českého výrobce, v plánu je i prodej piva z místního pivovaru pod značkou Santiniho hvězda, pikáreckých preclíků a dalšího zboží.

A na pochutiny cílí i další centra v kraji. Jedlé a pitné produkty jsou totiž dárky, jež turisté i místní rádi pořizují. Například ve Velkém Meziříčí mají nově v nabídce speciální medovinu. „Ta je vyrobená z medu, hroznové šťávy a čtyř bylin v bio kvalitě,“ sdělila mluvčí meziříčské radnice Michaela Hudková.

Oblibu medoviny, ale i Zámeckého piva od žďárského pivovaru, bylinkových sirupů, oplatek a čokolády potvrzují také na žďárském zámku.

I přes široký a neustále se měnící sortiment nabízených suvenýrů se ale provozovatelé informačních center na Vysočině shodují, že hlavní taháky se během let příliš nemění. Mezi návštěvníky je zájem hlavně o sběratelské turistické vizitky a známky, magnetky či pohlednice. Místní zase obvykle kupují knihy o historii regionu, fotografické publikace a kalendáře.