„Na hlavní silnici máme zastávku, kde vystupují a nastupují lidé. Jsme na kopci, za horizontem, nemůžeme kvůli tomu na silnici první třídy zřídit přechod. Radar je jediné řešení, jak řidiče zpomalit,“ vysvětluje starosta Petr Zadina. V minulosti obec pokusné měření iniciovala, výsledky občany šokovaly.
Jak učinit pro obyvatele střed obce bezpečnější, vedení obce přemýšlí už několik let. „Zpomalovací semafory nepovoluje policie, informativní radary prakticky neplní svůj účel. Nakonec nejlepším řešením se ukázalo pořízení úsekového měření rychlosti,“ píše se v zápise z posledního jednání zastupitelstva obce.
Její vedení se domluvilo se sousedním Havlíčkovým Brodem na spolupráci. Systém si obec pořídí sama na vlastní náklady. Město mu pak bude prostřednictvím městské policie a následně i úředníků na odboru dopravy veškeré náležitosti administrovat a řešit případné přestupky.
Rozhodně to není výdělečný systém. Naopak, ve Šmolovech i Svatém Kříži na jeho provoz doplácíme, přičemž investované náklady se nevrátí.
Zbyněk Stejskalstarosta Havlíčkova Brodu
„Podařilo se nám peníze našetřit. Počítáme s výdaji kolem jednoho a půl až dvou milionů korun,“ konstatoval Zadina.
Obec nedávno rekonstruovala veřejné osvětlení. Veškeré sloupy jsou v jeho majetku a uzpůsobené k instalaci systému.
Výtěžek z pokut zůstane v Brodě
Podle představitelů brodské radnice je úsekové měření rychlosti nejúčinnější zbraní vůči silničním pirátům. Jak se ukázalo v případě Svatého Kříže na silnici 38 na Jihlavu a Šmolov na tahu 34 na Humpolec, během pár měsíců se počet přestupků snížil o 99,9 %.
„Rozhodně to není výdělečný systém. Naopak, ve Šmolovech i Svatém Kříži na jeho provoz doplácíme, přičemž investované náklady se nevrátí. Například ve Svatém Kříži klesl počet přestupků na jednotky denně, za týden jich je kolem deseti. Náklady na provoz, kalibraci, datové přenosy a práci úředníků tyto pokuty nezaplatí,“ uvedl brodský starosta Zbyněk Stejskal.
Radary přestěhoval Brod z Krátké Vsi do Šmolov, měření začne co nevidět![]() |
Kvůli výdělku radary Radostín ani náhodou nepořizuje. Ten navíc jako malá obec na výtěžek z pokut nemá nárok, vše zůstane v Brodě. Ten mu v rámci smlouvy odpustí náklady na administraci. „Bereme pořízení systému čistě jako nevratnou investici do zvýšení bezpečnosti pro naše občany,“ ujistil Petr Zadina.
Vedení obce ještě před zahájením jednání nechalo mezi svými občany uspořádat anketu, zda by lidé i při milionových nákladech pro obec radary chtěli. Výsledek? Ze 114 obyvatel starších 18 let svůj hlas odevzdalo 88. A plných 84 bylo pro.
Nové Město si chválí radary, řidiče budou hlídat v dalších dvou ulicích![]() |
Smlouvu s Havlíčkovým Brodem už Radostín má. Minulý týden v pondělí ji schválilo zastupitelstvo města, starosta Zadina ji hned druhý den podepsal. Předjednané má i veškerá další povolení od příslušných orgánů a institucí. „V červnu budeme mít hotový projekt. Počítáme s tím, že když vše půjde dobře, na začátku druhého pololetí začne systém fungovat,“ dodal Zadina.
Investice, která se nevrátí...
V těsné blízkosti Havlíčkova Brodu to tak bude již třetí úsekové měření rychlosti na silnici první třídy. Jak už je psáno výš, další systémy v minulosti pořídilo město a provozuje je ve svých místních částech Šmolovy a Svatý Kříž. Přestupků rapidně ubylo, radary tak splnily svoji funkci.
Další už ale město zřejmě pořizovat nebude. Podle místostarosty Libora Honzárka (TOP 09) v jeho okolí už není žádný podobně kritický úsek, kde by řidiči ve velkém nedodržovali předepsanou rychlost.
Z pokut za rychlost těžila i firma. Starostu viní ze způsobení škody městu![]() |
„Pro město jsou to jen starosti, práce a investice, která se nevrátí. Řidiči si po měsíci zvyknou a začnou předpisy dodržovat,“ podotkl místostarosta.
V minulosti radarový systém Havlíčkův Brod pořídil pro Krátkou Ves ležící na silnici 34 na Ždírec nad Doubravou. Také tam řidiči ve velkém nedodržovali rychlost a zdejší samospráva hledala možnosti, jak je umravnit. Tehdy ještě vedení města souhlasilo, že systém pro samostatnou obec pořídí na vlastní náklady.
To už se ale podle starosty Stejskala nebude opakovat. „Pro jinou obec už radarový systém kupovat nebudeme. Není úkolem města hlídat, jestli se na celém území okresu jezdí rychle, nebo ne. Pokud obce chtějí, ať si radary pořídí sami. My jim je budeme pouze jako obec s rozšířenou působností ze zákona administrovat,“ vzkázal.
Řidiči v Jihlavském tunelu nezpomalují, denně jich překročí rychlost šestnáct![]() |
Současně se schválením spolupráce s Radostínem havlíčkobrodští zastupitelé zrušili právě smlouvu s Krátkou Vsí. Systém si už před necelými dvěma roky, kdy si na něj řidiči zvykli a Havlíčkův Brod na jeho provoz začal doplácet, odvezl a instaloval ho ve Svatém Kříži. „Smlouva je zbytečná. Brodské radary se do Krátké Vsi už nikdy nevrátí,“ vysvětlil tajemník Václav Stejskal.
V posledních letech na Vysočině radarem měřených úseků rapidně přibylo. Vedle Havlíčkova Brodu jsou dva v Chotěboři, další dva na okrajích Jihlavy. Rychlost se měří a přestupky automaticky pokutují i u Ždírce nad Doubravou a v Novém Městě na Moravě.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz