Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Proměna jihlavského nádraží začne ještě letos. Když Unie pošle peníze

  • 7
O tom, že je vlakové nádraží v Jihlavě špatnou vizitkou krajského města, se mluví už dlouho. Po letech úvah a projektování se plány na jeho proměnu v dopravní uzel s autobusovým nádražím začínají hýbat kupředu. Úředníci magistrátu před pár dny požádali o evropskou dotaci na takzvanou nultou etapu přestavby.

O tom, zda radnice dotace získá, by mělo být jasné nejdříve v dubnu. "Pokud bude schválena, ještě letos by mohlo být vypsáno výběrové řízení na dodavatele stavby a koncem roku i zahájena stavba," nastínil další kroky náměstek jihlavského primátora Josef Kodet.

"Zahájení stavebních prací se v případě získání dotace předpokládá od října letošního roku do konce roku 2013," upřesnil mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

V této první fázi za zhruba 50 milionů korun by se mělo změnit prostranství před budovou. Počítá se s opravou kanalizace i chodníků. Také silnice od křižovatky k nádraží dostanou nový povrch i osvětlení.

Křižovatku ulic Fritzova - třída Legionářů nově ovládnou semafory. U nádraží pak vznikne parkoviště pro asi šest desítek aut a před nádražím budou nově i zastávky pro vozy MHD. Ty by k nádraží mohly zajíždět od ledna roku 2014.

Na trolejbusy zatím nedojde

Původně se počítalo i s tím, že by k novým zastávkám u nádraží zajížděly trolejbusy. Jenže pak se ukázalo, že na natažení trolejového vedení za 18 milionů by zřejmě Unie v této fázi nepřispěla. A tak se v projektu škrtalo. "Než by to ohrozilo projekt, raději troleje zatím dělat nebudeme a místo trolejbusů budou dopravu k nádraží zajišťovat autobusy," sdělil Kodet.

Mělo by jít ale pouze o provizorní stav. "Dopravu městskými autobusy budeme zajišťovat mezi nádražím a centrem města, kde bude mít každý cestující možnost přestoupit na všechny městské linky," vysvětlil ředitel jihlavského Dopravního podniku Josef Vilím.

Nová autobusová linka MHD by po dokončení prvních úprav před nádražím měla jezdit po trase nádraží, zastávka U Tesly a Masarykovo náměstí. Později by k městskému nádraží měla být zavedena trolej a poté by tam podle Vilíma mělo zajíždět hned několik trolejbusových linek.

Na samotné natažení trolejí k městskému nádraží se chce radnice podle slov náměstka Kodeta pokusit získat další dotace v příštím dotačním období po roce 2013, kdy by se magistrát chtěl pokusit dosáhnout za pomoci dotací i na zatrolejování Vrchlického ulice, což by mělo vyjít na dalších 15 až 20 milionů korun.

"V cílovém stavu bude k městskému nádraží zavedeno více linek MHD tak, aby odtud měli lidé přímé spojení nejen do centra města, ale i k Domu zdraví a podobně," nastínil Vilím.

Přesun autobusového nádraží, stavba silnice

Dotace na první část proměny prostranství u městského nádraží by mohla být zhruba 28 milionů korun, dalších více než 22 milionů by do projektu přidalo město. Radnice ale podle mluvčího Radka Tulise počítá i s tím, že by s čerstvě podanou žádostí o dotaci nemusela uspět.

Pak by současný projekt byl "přilepen" k dalším etapám plánované stavby dopravního terminálu někdy po roce 2014. I další budování je totiž hodně závislé na tom, jak k projektu bude vstřícná Unie.

V dalších fázích přestavby nádraží v dopravní terminál se počítá i s přesunem autobusového nádraží z Jiráskovy ulice ve spolupráci s přepravcem ICOM transport.

V plánech je také vytvoření propojovací silnice k Jiráskově ulici, doplněné chodníkem s cyklostezkou a osvětlením. To by mělo vyjít zhruba na čtvrt miliardy. V budoucnu by pak tato nová silnice měla spojit Jiráskovu ulici u Ferony s kruhovým objezdem v Havlíčkově ulici. Podle náměstka Kodeta se ale jedná o běh na dlouhou trať, možná i záležitost pro příštích pět let.

V návaznosti na to připravují České dráhy rekonstrukci budovy městského nádraží. Modernizovat by se v budoucnu měla i nástupiště. Jen vybudování podchodů a nástupišť by přitom podle odhadů mělo vyjít na 850 milionů.

Modernizace trati je tak zatím v nedohlednu. "Je to věc, kterou nevzdáváme. Zabýváme se přípravnou dokumentací na modernizaci železniční stanice. Zatím není rozhodnuto ze strany ministerstva dopravy, jestli to budeme moci zařadit do plánu," řekl mluvčí Správy železničních dopravních cest Pavel Halla. Podle něj jsou ale nyní prioritní investice do hlavních železničních koridorů.