Třebíč čeká éra bez železnice. Za rok přes ni neprojede ani jeden vlak

  13:06aktualizováno  13:06
Správa železniční dopravní cesty připravuje rozsáhlou opravu tratě číslo 240 od Zastávky u Brna po Třebíč. Počítá s náklady jedné miliardy korun. V rekonstruovaném úseku firmy prakticky vybudují novou železnici. Za další čtyři miliardy by měla následovat elektrifikace trati.

Třebíč má už pár týdnů nový dopravní terminál. Teď už zbývá „jen“ rekonstruovat železniční trať na Brno a výpravní budovu nádraží. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Má to být investice za jednu miliardu korun, která cestujícím přinese nejen lepší komfort, ale i zrychlení cesty vlakem z Třebíče do Brna. Půlmilionové město tak bude atraktivněji v dosahu lidí z Třebíčska, kteří tam pracují, studují, jezdí za nákupy, zábavou či k lékaři.

„Peníze v operačním programu Doprava jsou stále k dispozici. A Správa železniční dopravní cesty je musí utratit. V Třebíči nedávno vznikl moderní dopravní terminál u vlakového nádraží. A nejen Třebíč, ale i další obce na trase trati číslo 240 mají o modernizaci zájem,“ uvedl vedoucí odboru dopravy v Třebíči Aleš Kratina.

Třebíčské vlakové nádraží, dříve ošuntělé a nevzhledné, se díky terminálu proměnilo v důstojný vstup do města s památkami v UNESCO.

„Už teď je to neporovnatelné s tím, co bývalo. Terminál je architektonicky velmi zdařilý. Až trať do Brna celou opraví, doufám, že grafikon nastaví na svižnější jízdu vlaků. Věřím tomu, že pak řada lidí raději do Brna pojede vlakem než autobusem nebo autem,“ zhodnotil situaci cestující Jiří Beránek.

Výměna kolejnic, štěrku, uchycení, opraví se mosty i podchod

A co bude stát zmíněnou miliardu korun? Vybrané úseky trati mezi Zastávkou u Brna a Třebíčí se mají revitalizovat tak, že výsledkem bude de facto nová trať.

„Hlavním účelem stavby je zvýšení rychlosti, zkrácení jízdních dob a zlepšení komfortu cestování. Dojde k lokální výměně železničního spodku, to znamená štěrku, a k výměně kolejnic s pružným uchycením. Nechá se kompletně zrekonstruovat zabezpečovací zařízení, opraví se některé mosty,“ vyjmenoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Na třebíčském nádraží vybudují nový podchod s výtahem pro vozíčkáře a bezbariérové nástupiště.

„Stavba bude zahájena první etapou v polovině příštího roku v úseku Náměšť nad Oslavou - Třebíč-Borovina. Součástí bude kompletní rekonstrukce třebíčské železniční stanice. V tomto termínu nepřijede do Třebíče na nádraží ani jeden vlak,“ doplnil Illiaš.

Lidé budou muset počítat s výlukou. Vlaky nahradí autobusy v jednotlivých úsecích tak, jak bude stavba pokračovat až do Třebíče.

Po elektrizaci brněnská příměstská doprava pojede do Třebíče

Druhá etapa prací v úseku Zastávka u Brna - Náměšť nad Oslavou je naplánovaná na první polovinu roku 2017. Po opravě kolejiště má navázat rekonstrukce výpravní budovy v Třebíči.

„Současně probíhají projekční práce na elektrizaci úseku Brno - Zastávka u Brna a zpracovává se technicko-ekonomická studie elektrizace navazujícího úseku Zastávka u Brna - Třebíč,“ řekl mluvčí SŽDC.

V dalším kroku má být trať zařazena do systému železničních linek brněnské příměstské dopravy. „Myšlenka je taková, že by elektrické příměstské vlaky, jak to známe například z Prahy, začínaly a končily v Třebíči a v Třebíči by se přestupovalo na osobní vlaky směr Jihlava,“ vysvětlil Kratina.

Podle Illiaše by elektrizace trati mohla být zahájena v roce 2019, jestliže nikdo nebude rozporovat stavební povolení, uzemní záměr a podobně. Cena se bude pohybovat okolo čtyř miliard korun.

Historická nádražní budova zůstane, přístavba se obmění

Oprava výpravní budovy v Třebíči bude samostatnou akcí, placenou z jiných zdrojů evropských peněz než obnova trati. Kdy tady nastoupí firmy a začnou s rekonstrukcí objektu starého více než 130 let, zatím není jasné.

„Dům se nyní bude převádět z Českých drah na SŽDC, aby byla splněna podmínka takzvané živé dopravní cesty. Tedy že budovy, nástupiště a koleje patří státu a tato zařízení můžou využívat různí dopravci. SŽDC bude ve spolupráci s městem žádat o dotaci, vytvářet projekt. S Třebíčí se podle mých informací počítá,“ řekl Kratina.

Hlavní výpravní budova se nemá vizuálně zvenčí výrazně měnit. Přístavba z 50. let - vedlejší část s rovnou střechou - se podle Kratiny zbourá a postaví nově, aby odpovídala moderním trendům.

„Část historická, tedy hlavní objekt s poměrně hodnotnými dřevěnými stropy, který byl otevřen v roce 1883, se komplexně zrekonstruuje. Historizující prvky zůstanou,“ dodal.

  • Nejčtenější

Mladý řidič v „nadupaném“ autě zabil dva lidi, může dostat až deset let

Až na deset let může jít do vězení mladý řidič, který na konci března způsobil tragickou dopravní nehodu u Vílance na...

Z Gebre Selassie je Vodná. Doma má syna a hokejistu, učí, stíhá i házenou

Na nudu si ligová házenkářka Anna Vodná v poslední době rozhodně stěžovat nemůže. Za poslední dva roky stihla porodit...

Před pěti lety útočnice zabila studenta u šaten, jeho otec cítí zlost

Roky běží, emoce zůstávají. Na den přesně před pěti roky se odehrál krvavý útok ve žďárské střední obchodní škole....

V obci trpící tisíci aut na objížďce zkoušejí řidiče brzdit maketou radaru

Některým obyvatelům Račína na Žďársku došla trpělivost s příliš rychlými řidiči. Vzhledem k dopravní situaci v malé...

Řidiči našli u silnice mrtvého chlapce, jeho smrt vyšetřuje policie

Policisté na Havlíčkobrodsku zjišťují okolnosti smrti šestnáctiletého mladíka, kterého našli řidiči v sobotu nad ránem...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

V obci trpící tisíci aut na objížďce zkoušejí řidiče brzdit maketou radaru

Některým obyvatelům Račína na Žďársku došla trpělivost s příliš rychlými řidiči. Vzhledem k dopravní situaci v malé...

Premium

Pád z koně i facka. Malý Bobeš se po 60 letech vrátil na místo natáčení

Po necelých šedesáti letech od natáčení se vrátil do Slavkovic Jiří Lukeš, který tam jako dítě vytvořil hlavní roli ve...

Kulturní událost roku v Jihlavě se blíží, na zimní stadion se vrátí Lucie

Už jen měsíc zbývá do hudební události roku na Vysočině. Zatímco loni kapela Lucie vyprodala velké hokejové arény,...

Czech Spitfire Club končí v muzeu RAF v Polici a buduje vlastní v Jeníkově

Czech Spitfire Club odchází z Police na Třebíčsku. Svou expozici věnovanou československým letcům ve službách RAF ve...

TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery
TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery

Knížka, deka, čaj... zní to jako klišé, ale pořád jde o jednu z nejlepších trojic, se kterými můžete strávit podzimní večer.

Najdete na iDNES.cz