„Je to jeden z nástrojů pro řešení reklamního smogu. Součástí manuálu byla i část týkající se úpravy restauračních zahrádek. Nebylo to dostatečně podrobné, proto jsme na konci loňského roku pozvali provozovatele zařízení z centra a širšího centra a vytvořili jsme společně podrobnější úpravu,“ říká žďárský starosta Martin Mrkos (Žďár - Živé město).
Nové regule se týkají předzahrádek na náměstí Republiky a Havlíčkově náměstí, v pěší zóně v Nádražní ulici, která je od loňského roku zrekonstruovaná, a také prostoru u zimního stadionu, u Astry a Café Stalingrad v Brodské ulici.
Žďár boj proti alkoholu nevzdal, popíjení na veřejnosti bude zakázáno v noci |
Hlavní zásady se týkají umístění zahrádek, mobiliáře a stínicích prvků. „Mobiliář musí být umístěn přímo na povrch komunikace, bez podest, oplocení a zastřešení nebo koberců,“ zmiňuje Mrkos.
Existují určité výjimky, například podestu je možné použít pouze při sklonu větším než šest procent, oplocení zase v opodstatněných případech kvůli bezpečnosti. Pro pohyb pěších se musí zachovat dostatečný průchozí prostor tři metry.
Bez lednic, pultů a větráků
Mobiliář, tedy židle, stoly nebo lavice, má mít jednotný design. Opatření jde proti levným plastům a křiklavým barvám. „Přípustné materiály jsou dřevo, textil, kov, sklo, ratan, umělý ratan, případně designový plast po konzultaci s městským architektem. Přípustné barvy jsou černá, odstíny šedé a bílá,“ vyjmenovává Martin Mrkos další zásady.
Limitující je i barevná škála slunečníků - povoleny jsou bílé, černé, případně v odstínech šedi a zemitých barvách, povolené jsou výsuvné markýzy. „Reklama na stínících prvcích nebo mobiliáři není přípustná,“ dočteme se v manuálu. Slunečníky v decentních barvách s potiskem lze řešit individuálně.
Povoleny na zahrádkách podle materiálu schváleného radními nejsou například lednice, barové a prodejní pulty, zmrzlinové stroje, větráky a reklamní nosiče.
V případě nedodržení schválených pravidel město podle starosty zahrádku nepovolí. „Vznikla na základě dialogu s provozovateli. Sami cítí, že estetika je důležitá,“ tvrdí starosta.
Provozovatelé restauračních zahrádek budou platit stejnou částku jako loni. „Cena je 1 200 korun za čtvereční metr; 600 korun v případě, že je zahrádka v souladu s manuálem,“ vysvětluje mluvčí radnice Blanka Sobolová. Zatím dostalo povolení osm zahrádek, dalších šest je v přípravě.
Regulací už je moc, zlobí se restauratér
A jak na nastavená pravidla reagují provozovatelé žďárských kaváren a restaurací?
„Regulací už je celkově přespříliš. Reguluje se reklama, teď zahrádky, příště asi budeme řešit jídelní lístky a vnitřní prostory. Pak budeme muset přestat podávat ryby, protože mají kosti,“ reagoval s nadsázkou Tomáš Vokřínek, který ve městě provozuje celkem pět podniků.
Pravidla pro zahrádky se jej však aktuálně netýkají, protože podniká na soukromém. „Každý solidní provozovatel chce mít tu zahrádku pěknou. Nepotřebuji poradit barvu deštníku. Samozřejmě to musí být v rámci dobrých mravů, bezpečnosti, výstavby kolem a podobně,“ dodává.
Podle Vokřínka v dnešní době všichni restauratéři řeší hlavně ekonomiku provozu, mnozí jsou podle něj na hraně a přežívají a na diktování podmínek není správná doba.
„Zahrádky vyprávějí příběh“
Naopak majitel Café Stalingrad v Brodské ulici přístup města oceňuje. „Pokud jde o Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven, který řeší i zahrádky, tak ten vítám všemi deseti. Konečně se podařilo, aby něco podobného dorazilo do Žďáru, mnoho měst už se v tom angažuje dávno,“ reagoval Aleš Studený, který svoji kavárnu pronajímá.
„V souladu s novým manuálem jsme řešili označení provozovny, zahrádku i áčka (reklamní tabule - pozn. red.),“ dodává.
Žádné plasty, stany ani reklamy. I Třebíč chce vkusné zahrádky restaurací |
Na horním konci náměstí Republiky provozuje kavárnu a pekařství Simona Částková. Před pár lety dokázala s manželem oživit část budovy bývalé základní školy. Rozhodnutí města „od stolu“ má podle podnikatelky svá pro i proti.
„Náměstí se vylidňuje, těch opravdu dobrých podniků je pomálu. Zahrádka kdekoliv ve světě vypovídá příběh majitele podniku, nikoliv města. Žádný manuál ani restrikce neudělají město krásnější. Udělají ho čisté chodníky, zeleň a rozesmáté tváře obyvatel měst,“ míní jednatelka PCafe.
Nemít oplocení zahrádky u silnice, kudy vede příjezd na parkoviště, považuje z pohledu rodin s dětmi za nebezpečné, naopak může vyhovovat vozíčkářům.
Havlíčkův Brod podobu neřeší
Podle Simony Částkové má město mnohem palčivější témata k řešení než zahrádky. „Pořídili jsme krásné nové slunečníky, které asi nesplňují podmínky. Stály šedesát tisíc korun, mají na sobě naše logo. Hyzdí to město? Určitě ne,“ argumentuje.
U prvotního jednání se zástupci města nebyla, s novým manuálem se seznámila až nyní a hodlá se přizpůsobit. „Pokud se zahrádka nebude líbit, budu s městem dále jednat. Vše je o komunikaci a vyvážení potřeb a zdravého přístupu k věci,“ míní.
Město Žďár nad Sázavou už se ve svém boji s vizuálním smogem zaměřilo na nelegální reklamu a také odstranilo reklamy z městských budov, sjednocuje komerční navigační systém. Už třetí rok běží dotační titul na označení provozoven podle zmiňovaného manuálu.
Z měst na Vysočině už řešila předzahrádky v podobném duchu Jihlava a také Třebíč, nová pravidla nastavila obě města před dvěma roky.
Například Havlíčkův Brod podobu restauračních zahrádek neřeší. Jejich podobu nechává zcela na majitelích. „Nepočítáme, že bychom se tímto tématem v blízké době zabývali,“ konstatovala místostarostka Marie Rothbauerová (ODS).
Jediné, co město v souvislosti se zahrádkami čas od času řeší, je cena za pronájem veřejného prostranství.