Poslední závoráři na Vysočině točí klikou i v době tabletů

  8:00aktualizováno  8:00
Blíží se vlak od Třebíče. Výpravčí a závorář v jedné osobě Oldřich Benáček roztáčí velkou železnou kliku a dobře promazané řetězy se dávají do pohybu. Hlasité údery zvonku upozorňují, že za půl minuty začnou padat závory.

Devětačtyřicetiletý Oldřich Benáček patří k posledním závorářům na Vysočině. Závory zvedá ručně už tři desítky let. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V době iPadů funguje v Kralicích nad Oslavou jeden z posledních železničních přejezdů na Vysočině s mechanickými závorami. "Naši předkové to dobře vymysleli. I po těch mnoha a mnoha letech je to velmi spolehlivý systém. Teda pokud tu závoru někdo neurazí," pochvaluje si Benáček.

Závory ovládané klikou padají na silnici spojující Kralice a Dukovany. Ještě před půl stoletím byly takové přejezdy běžnou součástí života u kolejí. Každým rokem je jich ale méně a méně. Postupně je vytlačují jejich automaticky ovládaní následovníci, kteří se už obejdou bez ručního pohonu.

"Funguje to jako velký setrvačník," popisuje výpravčí, který už v Kralicích slouží a zvedá závory třicet let. A se smíchem odpovídá na otázku, jestli má svalnatější ruku, kterou již od roku 1981 točí klikou. "Je to trochu jako posilovna. Zvlášť v zimě se točí hůře a je třeba vynaložit větší sílu," potvrzuje.

Závory zvedá i třicetkrát za jednu směnu

Celý přejezd byl kdysi vymyšlen mazaně - aby přes něj stihla projet i ta nejpomalejší auta. A samozřejmě koňské povozy.

Závory zvedá třicet let

Kliku zajišťuje velký a starodávně vyhlížející klíč. Za ty roky je už hodně ohmataný. Trať protínající Kralice totiž spojuje Jihlavu s Brnem, a je tím pádem hodně využívaná nejen rychlíkovými spoji. Ve všední den zvedá kralický železničář závory i třicetkrát za dvanáctihodinovou šichtu.

Přejezd ovládá ze staniční budovy, která je od závor vzdálena na dohled přes dvě stě metrů. Řetězy a dráty vedou od kliky těsně pod zemí. Čas od času je údržbáři promažou štětcem namočeným v oleji. "Pokud bych chtěl svižnějším točením závory urychlit, tak se zaseknou. Je to fakt důmyslné," uznává výpravčí.

Zhruba dvakrát do roka se ale podle něj stane, že červenobílou kulatinu přelomí jako sirku některý méně ukázněný řidič. Benáček je často svědkem toho, že varující zvonek vyzvání a řidiči se stále odvažují přes koleje přejet. I po třiceti letech služby ho dokážou někteří šoféři překvapit.

"Jednou vyskočili z auta dva mladíci a každý zvedl jednu závoru, přestože to moc nejde. Ten třetí pak projel. Přitom vlak už byl tady," ukazuje Benáček. Za všechny roky ale na přejezdu nepamatuje havárii. Možná i proto, že kralické závory se nedají objet.

Hodně mechanických závor zmizelo v 70. letech

Dříve pracovali u drah na Vysočině závoráři, kteří seděli v malých domcích u přejezdů a kromě včasného točení klikou neměli nic jiného na starosti. Takoví zaměstnanci už v kraji nejsou.

"Mechanické závory ale fungují ještě například ve Studenci nebo v Kojeticích. Hodně jich zmizelo v sedmdesátých letech," říká Ladislav Vaníček, dozorčí provozu Správy železniční dopravní cesty z Okříšek.

Stanice v Kralicích je dochovanou ukázkou toho, jak to u drah fungovalo kdysi. Poslední velkou změnu tam zažili v roce 1962, kdy se změnila mechanická návěstidla za světelná. A taky už se v kralické stanici netopí kamny na uhlí jako kdysi.

Devětačtyřicetiletý výpravčí Benáček považuje mechanické závory za spolehlivější než automatické, které se mohou porouchat třeba při bouřce. A chystá se, že kliku roztočí i letos na Štědrý den a po Silvestru na Nový rok.

Autor:

Nejčtenější

Silničáři: Máme sypat, tak sypeme. D1 na Vysočině osolili jako nikdy dřív

Dálnici D1 u Humpolce zasáhlo ve čtvrtek v poledne husté sněžení a bílá tma.

Lidé tuto dopravní tepnu neznají bez zpomalení, zúžení nebo nehod. Přesně před týdnem Ředitelství silnic a dálnic...

Majiteli auta ukradli ďábelskou značku na přání, totožnou už nedostane

Nissan Juke a registrační značka, kterou kdosi odcizil. Podle policie to byl...

Policisté zaznamenali první případ krádeže registrační značky na přání z vozidla na Vysočině. Majitel Nissanu Juke...

Úkaz Rittich. Český gólman dál ohromuje v NHL. Čím je výjimečný?

Matthew Tkachuk a brankář David Rittich z Calgary po výhře nad Coloradem.

Psal se rok 2015 a extraligový zelenáč David Rittich musel v kabině Mladé Boleslavi poslouchat nevlídná slova od...

Ředitel školy rozdal odměny a pak mu chybělo na mzdy. Ve funkci končí

Základní škola v Přibyslavi.

Základní škola v Přibyslavi bude od druhého pololetí bez ředitele. Její dosavadní šéf Petr Adam udělal chybu při...

Na zavátou Vysočinu nevjíždějte, neprojedete, nabádá policie kamioňáky

Silnice I/38 musela být u Dlouhé Brtnice kvůli silnému větru a sněhu uzavřená....

Na Vysočinu vůbec nevjíždějte, nepřejedete ji. Takový vzkaz posílá policie řidičům kamionů. Na řadě silnic v celém...

Další z rubriky

Jihlava po patnácti letech uslyší Lucii, přijedou ale i další hvězdy

Lucie zahájila své EvoLucie tour 13. listopadu 2018 v Ostravar Aréně v Ostravě.

Zahraniční kapely se sice Vysočině dlouhodobě vyhýbají, přesto nebude letos o koncerty populárních skupin nouze....

Silný vítr a pády stromů donutily provozovatele uzavřít Vysočina Arenu

Ve Vysočina aréně v Novém Městě na Moravě v prosinci zasněžovali a mezi umělým...

Veškeré běžecké tratě ve Vysočina Areně v Novém Městě na Moravě zůstaly zavřené. Důvodem je silný vítr v kombinaci s...

Čekárny u lékařů se začaly plnit nemocnými, blíží se chřipková epidemie

Rýma, kapesník

Únava, schvácenost, kašel, bolesti svalů a kloubů i vysoká horečka. To jsou známé příznaky chřipkových onemocnění,...

Najdete na iDNES.cz