Je jedinečný stejně jako lidská DNA, označení kola je proto nenapodobitelné a originální. Rozpoznatelné je jen pod UV lampou. Zloději by tak zase měli mít o něco složitější zpeněžení ukradených bicyklů.
„Kola musíme značit látkou na bázi lepidla nebo barvy minimálně na deseti místech, a to nejen na rámu, ale i na dalším vybavení,“ říká preventista městské policie Jaroslav Hedvičák.
„Syntetická DNA má při nanášení bílou konzistenci, po zaschnutí zůstává průhledný film, pouhým okem neviditelný,“ dodává. Látka obsahuje mikrotečky s jedinečným kódem, díky kterému se dá registrované kolo dohledat. Značení nelze běžným způsobem odstranit.
Letos označí až dvě stě kol
Jaroslav Hedvičák s kolegyní Dagmar Pálkovou od půlky srpna už zaevidovali pětatřicet bicyklů a očekávají další zájemce.
„Letos jsme požádali v projektu ministerstva vnitra o značení dvou set kol a padesáti kompenzačních pomůcek. Zájem je i o značení těchto pomůcek, navíc jsme sami oslovili centrum pro handicapované,“ podotkla Dagmar Pálková.
Zájem o novou bezplatnou službu mají i majitelé elektrokol.
Kromě termínů v pracovní dny plánují strážníci vypsat pro forenzní značení rovněž nějaký víkendový termín. „V případě kompenzačních pomůcek je i pro nás jednodušší zajet přímo za majitelem,“ poukazuje Dagmar Pálková.
Celá procedura zabere přibližně půlhodinu. Stačí se přihlásit na městské policii, v dohodnutém termínu se pak dostavit na služebnu na horním konci náměstí Republiky s čistým a suchým dopravním prostředkem a také na místě vyplnit nezbytné formuláře.
„Potřebujeme doklad o koupi, případně čestné prohlášení o nabytí kola,“ upozorňuje preventistka. Všichni musejí prokázat totožnost.
Označení se nechává zhruba patnáct minut zaschnout. Preventisté mezitím udělají fotodokumentaci a opíšou například také výrobní čísla rámu nebo i jiných komponentů. Během čtyřiadvaceti hodin pak unikátní označení úplně zatvrdne.
Označená jízdní kola nebo třeba invalidní vozíky jsou zahrnuty do mezinárodního registru REFIZ, majitel dostane průkaz s identifikačním kódem tvořeným číslicemi a písmeny.
„V Bohumíně se dokonce podařilo dohledat majitele podle jednotlivých demontovaných součástek z ukradených kol,“ dává příklad Dagmar Pálková.
Forenzní značení se v Česku provádí už ve více než dvaceti městech, Žďár nad Sázavou je v projektu ministerstva vůbec prvním takovým místem na Vysočině. Službu však mohou využít i lidé z okolí, značení není vázáno na trvalé bydliště.