Loňské sčítání dopravy na mnoha místech Vysočiny ovlivnily uzavírky. Řidiči hledali jiné cesty. V opravovaných úsecích proto intenzita dopravy zdánlivě poklesla. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Aut na silnicích neubylo, výsledky sčítání dopravy ovlivnily uzavírky

  • 0
Je to jeden z argumentů odpůrců stavby nové silnice mezi Ledečskou a Masarykovou ulicí v Havlíčkově Brodě. Výsledky loňského sčítání dopravy jim dávají za pravdu, že počet vozidel tu za posledních šest let klesl o dvacet procent. Jenže těmto číslům podle všeho nelze zcela věřit.

Ledečskou ulicí v Brodě podle sčítání dopravy v roce 2010 projelo denně v průměru 4 895 vozidel. O šest let později jich sčítači napočítali už jen 3 907.

Kolik aut jezdí po vybraných silnicích na Vysočině

D1, 95. km - 41 088 (36 070)

D1, 158. km - 42 129 (35 357)

I/19, Starý Pelhřimov - 8 467 (7 253)

I/19, Radňovice - 8 030 (7 182)

I/23, Náměšť n. O. - 9 553 (10 140)

I/34, Kamenice n. L. - 5 493 (4 000)

I/37, Karlov - 5 806 (3 932)

I/38, Radostín - 7 410 (5 902)

I/38, Stonařov - 4 414 (6 282)

II/602, Velké Meziříčí - 14 641 (11 758)

Pozn.: První číslo je ze Sčítání dopravy 2016, v závorce je údaj z roku 2010.

Podrobné výsledky sčítání lze najít na webu scitani2016.rsd.cz.

Tomu, že by se ztratila pětina aut, ale radnice nevěří. „Denně vidíme, jak doprava houstne. Není možné, aby se během šesti let její intenzita tak snížila,“ tvrdí havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Čísla jsou v případě Ledečské ulice skutečně nepřesná. Sčítání dopravy se uskutečnilo od dubna do října v předem stanovených dnech. Provoz na některých sčítacích místech z celkových více než šesti tisíc v celé republice ovšem ovlivnily uzavírky.

Konkrétně provoz v Ledečské ulici narušila rekonstrukce silnice u Okrouhlice. Řidiči často už z Brodu volili ve směru na Světlou nad Sázavou jinou trasu a Ledečskou ulicí vůbec nejeli.

ŘSD počítalo se sčítáním o rok dřív. Na 2016 už mělo řadu oprav

Stejné vysvětlení nabízí i Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic. „Chtěli jsme, aby se sčítání uskutečnilo v roce 2015, jak bylo původně v plánu. Na rok 2016 jsme měli připravenou řadu oprav, které výsledky sčítání ovlivnily,“ podotýká.

Doprava se sčítá pomocí mobilní aplikace v telefonu či tabletu.

Nejednalo se přitom jen o krajskou silnici z Brodu na Světlou nad Sázavou. K podobné situaci došlo na průtahu Náměští nad Oslavou, kudy vede silnice I/23. A podezřelá čísla se objevila i na silnici číslo 38 od Jihlavy na Znojmo.

Také ta se opravovala a řidiči se jí vyhýbali. Loni jí podle sčítání projelo denně v různých úsecích od 3 500 do 4 500 vozidel, zatímco v roce 2010 tato čísla byla mnohde téměř dvakrát tak vysoká.

„Na relevantní čísla si tak budeme muset počkat do dalšího sčítání,“ konstatovala Tesařová. To by mělo nastat v roce 2020.

Na výsledky projektu spoléhá Třebíč. Chce se dočkat obchvatu

Úkolem sčítání dopravy bylo zjistit, kolik po které komunikaci jezdí aut. Údaje pak poslouží jako základ pro prognózy vývoje zatížení silniční sítě. A také pro rozhodování, kde se vyplatí budovat obchvaty, které silnice opravit a modernizovat, jak silniční síť vylepšit. Čísla se uplatní rovněž při výpočtech dopadu silniční dopravy na životní prostředí.

Zatímco v některých místech hodnotám nevěří, jiní na údaje zjištěné sčítáním spoléhají - například v Třebíči. Na průtahu městem po silnici I/23 doprava vzrostla místy až o desítky procent. Razantně se zvýšil počet aut i na výpadovkách na Dukovany a Jaroměřice nad Rokytnou.

„Není to pro nás překvapení, tušili jsme to,“ říká vedoucí městského odboru dopravy Aleš Kratina. „Vždyť za posledních deset let v našem obvodě přibylo deset tisíc nových registrací aut,“ dodává.

Pro Třebíč budou čísla z posledního sčítání argumentem při jednání s vládou. Podpoří tlak na výstavbu obchvatu, který by měl město obkroužit z jižní strany.

Úsek D1 u Humpolce už není z celé dálnice nejklidnější

O nárůstu dopravy svědčí i čísla z dálnice D1. V roce 2010 byl úsek u Humpolce dopravně nejméně zatížený z celé její délky. Kolem Vojslavic a Koberovic jezdilo denně zhruba 33 tisíc aut. O šest let později už v tomto úseku projelo těsně pod čtyřiceti tisíci vozy.

Obchvat kvůli dálnici proto žádá i Jihlava. „Kdykoli se na dé jedničce něco stane, veškerá doprava jede přes Jihlavu,“ zdůrazňuje náměstek primátora Vratislav Výborný.

Podle krajského radního Jana Hyliše však výsledky posledního sčítání dopravy nebudou mít na investice do krajské silniční sítě velký význam. „Rozhodující je pro nás stav komunikací, nikoliv intenzita dopravy,“ pravil.

Více informace ze sčítání podle své mluvčí Jany Kroutilové využijí policisté. Vytipovávají si podle nich komunikace, na které je nutné zaměřit pozornost, zvýšit dohled či zintenzivnit kontroly. „Z čísel vycházíme i při dopravně inženýrské činnosti,“ vzkázala také policejní mluvčí Jana Kroutilová.