Po staré železniční trati povede cyklostezka, kolaudace bude ve čtvrtek

  15:23aktualizováno  15:23
Před více než pěti lety projel po staré trati mezi Přibyslaví na Havlíčkobrodsku a Sázavou na Žďársku poslední vlak. Teď se z místa, kudy vedly koleje, stává vyhledávaná trasa pro výlety na kole či na bruslích. Zhruba devítikilometrový úsek cyklostezky bude zkolaudován tento týden ve čtvrtek. Projet se tam již dá.
Cyklostezka - ilustrační snímek

Cyklostezka - ilustrační snímek | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Dvě odpočívadla na trase stojí, asfalt cyklostezky je perfektní. Jen při přejíždění několika mostů si musí dávat bruslař pozor. Přece jen, přes mostní trámy se nebruslí ideálně. Vyjížďka stojí za to. Vede z velké části lesem, takže sportovec zůstává ve stínu. Na louce zase v sobotu bylo možné pozorovat třeba trojici čápů.

"Dojeli jsme z Přibyslavi až do Sázavy a zpátky. Máme dojem, jako bychom jeli lesoparkem. A je na co koukat: třeba na klikatící se řeku Sázavu nebo na viadukt na závěr trasy u Sázavy," pověděla bruslařka Zdena ze Zlína. Příjmení nechtěla uvádět. "Jediné, co u trasy chybí, je občerstvení, ale to bychom asi chtěli příliš," usmála se žena.

Nutno dodat, že na cyklostezce jsou již dva poutače na občerstvení nedaleko od trasy. Reklamu si dělá hospoda v Ronově nad Sázavou a penzion Starý Dvůr, který láká na zmrzlinu. Cyklista tam může odbočit, bruslař by se musel přezouvat do bot.

Časem budou i informační tabule o historii trati

Zdena ze Zlína a Lucie z Brna projeli celou trasu tam a zpět za hodinu a čtvrt. Stezka má mírné převýšení - asi sedmdesát metrů. Do Sázavy je to do mírného kopce, zpátky z kopce. "Škoda, že cyklostezka nevede i dál po bývalé trati, že v Sázavě končí. Tam je ale problém s pozemky, tak to asi dál nepůjde," přemítala Zdena.

"Je výborné, že se stará železnice takto proměnila. Nabízelo se tady, aby se to udělalo. Jezdí tudy hodně lidí na kole i na bruslích, maminky s kočárky," vyjmenoval cyklista Zdeněk Zavadil ze Žďáru nad Sázavou.

Jestli se chce cyklista nebo bruslař dovědět něco o historii trati nebo o zajímavých místech na stezce, musí si zatím počkat. Je odkázán na publikace nebo internet. Informační tabule zatím u trasy nejsou, byť stojany na mapy a další zajímavosti jsou připraveny. "S informačními tabulemi počítáme. Chystáme projekt stezky po staré železniční trati, který by zahrnoval asi devět panelů s informacemi," řekl starosta Přibyslavi Jan Štefáček.

Konec trati byl v dubnu 2006, nenašel se nový vlastník

Poslední rozloučení se starou tratí Přibyslav - Sázava se konalo 22. dubna 2006. Sloužila jako "muzejní trať", předtím to bývala vojenská železniční vlečka a ještě dříve pak trať ze Žďáru nad Sázavou do Havlíčkova Brodu. V roce 2006 se ovšem nenašel nikdo, kdo by chtěl trať vlastnit, opravit a provozovat - kvůli vysokým investicím a nákladům na provoz.

Stavba cyklostezky jako taková přišla na 24,3 milionu korun. Není v tom zahrnut například nákup pozemků nebo technický dozor. Konečné vyúčtování ještě město Přibyslav jako investor cyklostezky nemá.

Kdo přijede do Přibyslavi autem, ten může zaparkovat na provizorní ploše hned na začátku cyklostezky. To vše je poblíž vlakového nádraží. Město Přibyslav hodlá trasu brzy prodloužit až na vlakové nádraží a udělat i parkoviště. "Do příští sezony bychom byli rádi, kdyby se to podařilo," uvedl starosta Štefáček. Na nádraží by měla vzniknout i půjčovna kol.

Nejčtenější

Dokažte, že remízek je remízek, tlačí finanční úřady na vlastníky půdy

Jedna z nově založených tůněk. Napřesrok jen málokdo pozná, že zde není...

Mnozí majitelé pozemků zažili v lednu nepříjemné překvapení. Museli dokazovat, že jejich příkopy či remízky nejsou...

Dvouletý chlapec z babyboxu žije u pěstounů, ovšem chtějí ho i příbuzní

Babybox v Pelhřimově

Odložený chlapec, kterého našli 18. ledna v babyboxu v Pelhřimově, se možná vrátí k biologické rodině na jih Čech....

Netrefili jsme se, přiznává magistrát a ustupuje obyvatelům údolí řeky

Parkovací plochy u soukromého parku jsou nedostatečné a tak řidiči improvizují....

Nový ostrůvek v řece - možná ne. Přeložení silnice blíž k rodinným domům - uvidíme. Vedení jihlavského magistrátu...

Budiž hala, ale kam s ní? Aneb věčné téma rychlobruslařský ovál

Martina Sáblíková si jede pro rychlobruslařské zlato z trati 5000 metrů.

Už jde tak trochu o český sportovní folklor. Postavme rychlobruslařskou halu pro Martinu Sáblíkovou, ozývá se od roku...

Ostraha Dukovan neměla pistole, hlídala tam i neschválená firma

Cvičení Safeguard Dukovany 2014, do něhož se zapojili vojáci, policisté včetně...

Státní úřad pro jadernou bezpečnost zjistil, že čtyři členové ostrahy dukovanské elektrárny neměli pistole. Provoz...

Další z rubriky

Humpoleckou křižovatku zvanou ruská ruleta nahradí kruhový objezd

Tato nepřehledná křižovatka ulic Čejovská, Zahradní a Okružní mezi Vodakem a...

Dlouho volali obyvatelé Humpolce na Pelhřimovsku po úpravách nebezpečné a nepřehledné křižovatky ulic Pražská, Zahradní...

Stavbu bytů v jihlavské Rezidenci Vrchlického oživila firma z dálnice

Původně byla generálním dodavatelem stavby společnost PSJ. Ta však řeší...

V Jihlavě se znovu rozběhly práce na stavbě Rezidence Vrchlického. Zakázku po společnosti PSJ, která je v úpadku,...

Populace tloustne, vidí nemocnice. S obézními pacienty pomáhají i hasiči

Hasiči jeřábem zvedli k oknu přípojný vozík za auto. Pacienta přeložili na...

Obézních přibývá a problémy s nimi zažívají i nemocnice na Vysočině. Nejenže je s takovými lidmi obtížná manipulace,...

Renault Espace 1.6dCi-160k PANORAMA 7...
Renault Espace 1.6dCi-160k PANORAMA 7...

r.v. 2017, naj. 21 768 km, diesel, 1. majitel
719 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz