Lahve s vyobrazeným hradem i českým králem a římským císařem Karlem IV. na etiketě nabízí u cesty na hrad řada prodejců. A to buď jednotlivě za cenu blížící se čtyřiceti korunám, nebo v dárkovém balení po čtyřech kusech.
Na první pohled budí zdání, že jsou z nějakého karlštejnského pivovaru. Pochází ale opravdu z Chotěboře, což potvrzuje etiketa na zadní straně lahví.
„Za loňskou sezonu jsme na Karlštejn dodali 62 hektolitrů piva, což je v přepočtu 12 400 lahví. Letos se zatím prodalo osmačtyřicet hektolitrů, což je 9 600 piv. Oproti loňskému roku opět očekáváme mírný nárůst,“ uvedla Zdena Stryková, mluvčí chotěbořského pivovaru.
Čokoláda, pivo, víno, sušenky. Vše v místních obalech
Do kopce na jeden z nejnavštěvovanějších českých hradů chodí hlavně v létě davy turistů z celého světa. Cesta je lemovaná bezpočtem menších obchůdků. Pivo z Chotěboře jich nabízí hned několik již od roku 2010. „Každým rokem se daří navyšovat prodeje,“ dodala Zdena Stryková.
Hrad Karlštejn byl založený v roce 1348 a zaujímá mezi českými hrady zcela výjimečné postavení.
Naproti tomu chotěbořskému pivovaru je pouhých pět let. Podle dostupných údajů jde o první regionální průmyslový pivovar, který vznikl v Česku po roce 1989. Postaven byl na zelené louce. Sdružení přátel piva ho už dvakrát vyhlásilo pivovarem roku.
Karlštějnské pivo se vyrábí v Chotěboři pro firmu TIBI. Ta sídlí v Dolním Sokolovci u Chotěboře a podobné suvenýry v podobě pití a cukrovinek dodává kupříkladu i do Krkonoš, Vysokých Tater, Českého Krumlova, Karlových Varů a samozřejmě do Prahy. Sudové pivo z Chotěboře tak putuje i do restaurace na hradě Kost. Kromě piva nabízí firma do nejznámějších turistických center víno, medovinu, čokoládu, med a sušenky v „místních“ obalech.
A tak třeba v Krkonoších kupují turisté med s etiketou, na níž Krakonoš hledí na zasněžené hory. Nebo na lahvičkách s medovinou původem z Vysočiny jsou obrázky dávných lyžníků na sněhu či snímky historického centra Českého Krumlova.
Pivovar Chotěboř uvařil celkově během letošního prvního pololetí o 18 procent více piva ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Nabízí sedm druhů piv s různým obsahem alkoholu - světlé, tmavé, polotmavé i nefiltrované.