Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

Utišit betonárku na sídlišti se nedaří, firma odmítla zákazovou značku

  17:34aktualizováno  17:34
Letos na jaře skončila rekonstrukce Mírové ulice v Havlíčkově Brodě. Radnice chce pokračovat opravou dalších menších ulic ve čtvrti Škvárovna, kudy vedly objížďky. Zamýšlela proto zakázat do nich vjezd dlouhých a těžkých vozidel. Jenže narazila u firmy, s níž zdejší obyvatelé už roky válčí.

Prakticky uprostřed vilové čtvrti se starší rodinnou zástavbou za brodským vlakovým nádražím společnost Rodepa provozuje výrobnu betonových desek.

Obyvatelé si dlouhodobě stěžují na hluk, prašnost a hlavně dopravu. Do areálu totiž podle nich jezdí těžké domíchávače betonu a dlouhé kamiony.

„Jezdí tam jedno auto s betonem za druhým, je tam rachot, lidé trpí. Praskají jim domy, jsou poničené ulice,“ popisovala už před rokem brodská opoziční zastupitelka Eva Vyoralová (Zeny za Brod), která ve čtvrti bydlí.

Radnice slibovala, že se situací zkusí něco udělat a ulice opravit. Po rekonstrukci Mírové ulice a navazujících oprav ulic na sídlišti chtěla zvolit tu nejjednodušší variantu - zakázat do ulic sídliště vjezd automobilům těžším než dvanáct tun a delším než deset metrů.

Jenže s tím město nyní narazilo.

„Vlastník firmy podal proti umístění svislého dopravního značení námitku ke krajskému úřadu. Ten nám záležitost vrátil zpět k dořešení. Schvalovací proces tak byl zastaven,“ informoval na posledním jednání zastupitelstva místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).

Když zákaz projde, bude do firmy dojíždět více menších vozů

„Podali jsme návrh na přezkum opatření obecné povahy z důvodu nesprávného průběhu řízení při vydávání tohoto opatření a porušení právních předpisů ze strany městského úřadu, což potvrdil i krajský úřad ve svém rozhodnutí,“ uvedla Jana Lajnerová z vedení společnosti Rodepa.

Fotogalerie

Snaha zamezit umístění zákazových dopravních značek na Škvárovnu je pro její firmu životně důležitá. K výrobně se nějakým způsobem musí dostat domíchávače betonu i třeba kamiony pro odvoz hotových betonových desek. Příjezd z jiné strany do areálu neexistuje, brání tomu nádraží a koleje.

Podle Lajnerové není doprava do areálu nikterak hustá.

„V sezoně sem přijíždí denně maximálně dva až tři domíchávače a v průměru jeden až dva kamiony,“ uvedla už dříve. V úzkých uličkách se však velké vozy špatně vytáčejí a ničí chodníky a zeleň.

„Značení umístit zatím nelze. Ale nevzdáváme to, vyhovíme námitkám kraje a žádost o instalaci značek podáme znovu,“ konstatoval Honzárek.

Pokud by k umístění dopravních značek došlo, musela by Rodepa provoz svého areálu řešit jiným způsobem.

„Znamenalo by to zvýšené náklady na přepravu a další náklady na úpravu areálu, aby stejné množství výrobků mohlo být přepraveno více nákladními auty a vjezd ustál větší nápor automobilů,“ podotkla Jana Lajnerová.

Za socialismu areál sloužil jako čistička obilí, provoz byl větší

Zákaz vjezdu pro větší automobily vidí jako až to nejkrajnější možné řešení i opoziční zastupitel Milan Plodík (KSČM). Ten se o situaci na Škvárovně rovněž zajímal. „Odnepaměti tam jezdí dlouhá a těžká auta,“ říká.

Areál společnosti Rodepa v minulých desetiletích - hlavně za dob socialismu - totiž sloužil k zemědělským účelům jako čistička a mořírna obilí.

Zejména v době žní tam téměř nepřetržitě zajížděly traktory a nákladní auta s vleky plnými obilí. Podle Jany Lajnerové byl dopad provozu areálu na obyvatele lokality v té době s dnešním stavem neporovnatelně tvrdší.

I proto by Plodík firmu nechtěl nikterak omezovat v podnikání.

„Viděl jsem projekt dopravního řešení. Podle něj nájezdy na sídlišti vycházejí. Je třeba jen sladit podmínky, aby se nová silnice a chodníky v Mírové ulici neničily a zároveň se mohla auta k firmě dostat. Nevidím důvod, proč ji omezovat,“ prohlásil.

Lidé žijící v okolí však jeho názor rozhodně nesdílejí. „Mám to všechno hned za zahradou, čtrnáct metrů od ložnice. Chceme, aby firma odešla,“ už dlouhou dobu trvá na svém obyvatelka sídliště Jindřiška Pechová.

Projekt na přeměnu fabriky se za rok neposunul ani o píď

Výrobna betonových prefabrikátů je podle Lajnerové v areálu jen dočasně. Firma má v úmyslu ho přebudovat na klidovou zónu s bydlením. Z bývalého sila mají být byty pro seniory, přízemí obsadí kanceláře a menší sklady. V někdejší administrativní budově už firma zřídila ubytovnu. V plánu měla i stavbu nové bytovky.

Své plány představila už více než před rokem. Jenže od té doby se v tomto směru neposunulo nic.

„Tento záměr trvá, neustoupili jsme od něj. Jenže získání potřebných povolení má svůj postup a bohužel to trvá déle, než jsme předpokládali,“ vysvětluje Lajnerová. Jak už před rokem poznamenala, projekt mimo jiné naráží na různá odvolání ze strany obyvatel lokality.

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

První liga: Budějovice snadno vyhrály v Sokolově, Vsetín zdolal Porubu

Hokejisté lídra první ligy Motoru České Budějovice vyhráli ve 29. kole na ledě předposledního Sokolova vysoko 6:1 a...

Budějovice vyhrály úvodní část první hokejové ligy o dvacet bodů

Hokejisté Motoru České Budějovice deklasovali v 30. kole první ligy Prostějov 6:0 a první část soutěže vyhráli o 20...

Do kotce na zahradě se někdo vloupal oknem, uvnitř zabil dva psy

Policie ve Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku pátrá po pachateli, který zabil dva psy. Vnikl do kotce na zahradě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Námraza a sníh. Na Vysočině se ráno bouralo, traktor skončil pod mostem

Námraza, sníh, nedostatečně ošetřené silnice a nezvládnutí řízení byly dnes po ránu příčinou řady dopravních nehod po...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

V prvním angažmá v Třebíči míval Sovák hlad, v Jihlavě hledal „poklad“

Letošní 80. sezona Horáckého divadla je příležitostí k ohlédnutí se za výraznými osobnostmi, které na této jediné...

Řidiče v Pelhřimově čekají kvůli seřizování semaforů čtyři perné dny

Na dopravní komplikace se v příštím týdnu musí připravit každý, kdo bude projíždět Pelhřimovem. Město nechá upravit...

Žďas a Žďár byla téměř synonyma, vzpomínají lidé na slavné časy fabriky

Doby největší slávy má možná za sebou, ale přesto Žďas výrazně hýbe děním ve žďárském regionu. Strojírenský a...

Lesnické firmy škrtly prodej vánočních stromků, protože bojují s kůrovcem

Kůrovec na Vysočině zasáhl letos také do prodeje vánočních stromků. Některé tradiční prodejce na jejich obvyklých...

Najdete na iDNES.cz