Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Utišit betonárku na sídlišti se nedaří, firma odmítla zákazovou značku

  17:34aktualizováno  17:34
Letos na jaře skončila rekonstrukce Mírové ulice v Havlíčkově Brodě. Radnice chce pokračovat opravou dalších menších ulic ve čtvrti Škvárovna, kudy vedly objížďky. Zamýšlela proto zakázat do nich vjezd dlouhých a těžkých vozidel. Jenže narazila u firmy, s níž zdejší obyvatelé už roky válčí.

Prakticky uprostřed vilové čtvrti se starší rodinnou zástavbou za brodským vlakovým nádražím společnost Rodepa provozuje výrobnu betonových desek.

Obyvatelé si dlouhodobě stěžují na hluk, prašnost a hlavně dopravu. Do areálu totiž podle nich jezdí těžké domíchávače betonu a dlouhé kamiony.

„Jezdí tam jedno auto s betonem za druhým, je tam rachot, lidé trpí. Praskají jim domy, jsou poničené ulice,“ popisovala už před rokem brodská opoziční zastupitelka Eva Vyoralová (Zeny za Brod), která ve čtvrti bydlí.

Radnice slibovala, že se situací zkusí něco udělat a ulice opravit. Po rekonstrukci Mírové ulice a navazujících oprav ulic na sídlišti chtěla zvolit tu nejjednodušší variantu - zakázat do ulic sídliště vjezd automobilům těžším než dvanáct tun a delším než deset metrů.

Jenže s tím město nyní narazilo.

„Vlastník firmy podal proti umístění svislého dopravního značení námitku ke krajskému úřadu. Ten nám záležitost vrátil zpět k dořešení. Schvalovací proces tak byl zastaven,“ informoval na posledním jednání zastupitelstva místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).

Když zákaz projde, bude do firmy dojíždět více menších vozů

„Podali jsme návrh na přezkum opatření obecné povahy z důvodu nesprávného průběhu řízení při vydávání tohoto opatření a porušení právních předpisů ze strany městského úřadu, což potvrdil i krajský úřad ve svém rozhodnutí,“ uvedla Jana Lajnerová z vedení společnosti Rodepa.

Fotogalerie

Snaha zamezit umístění zákazových dopravních značek na Škvárovnu je pro její firmu životně důležitá. K výrobně se nějakým způsobem musí dostat domíchávače betonu i třeba kamiony pro odvoz hotových betonových desek. Příjezd z jiné strany do areálu neexistuje, brání tomu nádraží a koleje.

Podle Lajnerové není doprava do areálu nikterak hustá.

„V sezoně sem přijíždí denně maximálně dva až tři domíchávače a v průměru jeden až dva kamiony,“ uvedla už dříve. V úzkých uličkách se však velké vozy špatně vytáčejí a ničí chodníky a zeleň.

„Značení umístit zatím nelze. Ale nevzdáváme to, vyhovíme námitkám kraje a žádost o instalaci značek podáme znovu,“ konstatoval Honzárek.

Pokud by k umístění dopravních značek došlo, musela by Rodepa provoz svého areálu řešit jiným způsobem.

„Znamenalo by to zvýšené náklady na přepravu a další náklady na úpravu areálu, aby stejné množství výrobků mohlo být přepraveno více nákladními auty a vjezd ustál větší nápor automobilů,“ podotkla Jana Lajnerová.

Za socialismu areál sloužil jako čistička obilí, provoz byl větší

Zákaz vjezdu pro větší automobily vidí jako až to nejkrajnější možné řešení i opoziční zastupitel Milan Plodík (KSČM). Ten se o situaci na Škvárovně rovněž zajímal. „Odnepaměti tam jezdí dlouhá a těžká auta,“ říká.

Areál společnosti Rodepa v minulých desetiletích - hlavně za dob socialismu - totiž sloužil k zemědělským účelům jako čistička a mořírna obilí.

Zejména v době žní tam téměř nepřetržitě zajížděly traktory a nákladní auta s vleky plnými obilí. Podle Jany Lajnerové byl dopad provozu areálu na obyvatele lokality v té době s dnešním stavem neporovnatelně tvrdší.

I proto by Plodík firmu nechtěl nikterak omezovat v podnikání.

„Viděl jsem projekt dopravního řešení. Podle něj nájezdy na sídlišti vycházejí. Je třeba jen sladit podmínky, aby se nová silnice a chodníky v Mírové ulici neničily a zároveň se mohla auta k firmě dostat. Nevidím důvod, proč ji omezovat,“ prohlásil.

Lidé žijící v okolí však jeho názor rozhodně nesdílejí. „Mám to všechno hned za zahradou, čtrnáct metrů od ložnice. Chceme, aby firma odešla,“ už dlouhou dobu trvá na svém obyvatelka sídliště Jindřiška Pechová.

Projekt na přeměnu fabriky se za rok neposunul ani o píď

Výrobna betonových prefabrikátů je podle Lajnerové v areálu jen dočasně. Firma má v úmyslu ho přebudovat na klidovou zónu s bydlením. Z bývalého sila mají být byty pro seniory, přízemí obsadí kanceláře a menší sklady. V někdejší administrativní budově už firma zřídila ubytovnu. V plánu měla i stavbu nové bytovky.

Své plány představila už více než před rokem. Jenže od té doby se v tomto směru neposunulo nic.

„Tento záměr trvá, neustoupili jsme od něj. Jenže získání potřebných povolení má svůj postup a bohužel to trvá déle, než jsme předpokládali,“ vysvětluje Lajnerová. Jak už před rokem poznamenala, projekt mimo jiné naráží na různá odvolání ze strany obyvatel lokality.

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Po srážce u Jihlavy zemřel řidič, silnice na Brod byla sedm hodin zavřená

Vážná dopravní nehoda ráno uzavřela hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. U Antonínova Dolu se...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Vysočině se objevila ptačí chřipka, v Česku je znovu po třech letech

V Česku se po třech letech objevila nákaza ptačí chřipkou. Vysoce patogenní typ H5N8, který se ale nepřenáší na lidi,...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

V brodské nemocnici se nově platí za parkování, auta plní okolní ulice

Nemocnice v Havlíčkově Brodě spustila na počátku letošního roku revoluci v parkování. Za odstavení vozidla v jejím...

Premium

Jen je nevzbudit! Každoroční počítání netopýrů musí být tiché a rychlé

Sklepy, půdy, jeskyně nebo třeba opuštěně štoly se na zimu stávají útočištěm mnoha druhů netopýrů. Toho využívají...

Třešťský malíř pozoruje vesmír obřími dalekohledy, které si i sám staví

Hvězdné nebe ho stále přivádí k úžasu. Malíř Petr Mirčev z Třeště na Jihlavsku mu chce být ještě blíž, a tak si staví...

Za smrt chlapce pod koly výletního vláčku dostal jeho řidič podmínku

Podmínečný trest a zákaz řízení dostal u Okresního soudu ve Žďáře nad Sázavou řidič výletního vláčku. Pod koly soupravy...

Advantage Consulting, s.r.o.
INVESTIČNÍ GURU PRO VIP KLIENTY

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz