Od stavebního neštěstí uplyne letos deset let. Při pádu mostu tehdy ve Vilémově zemřeli čtyři lidé, dva utrpěli zranění, za což původně čelilo obžalobě deset lidí.
Proces měl ale složitý vývoj. Jako první byli pravomocně odsouzeni stavbyvedoucí Josef Spour a Roman Bednařík. Oba dostali dva roky vězení s podmínečným odkladem na tři roky a také zákazy činnosti. Podle rozsudku, který obstál i před Nejvyšším soudem, se dopustili obecného ohrožení z nedbalosti.
Později byli odsouzeni ještě Hejkal, Macura, Nosko a Lízal, kteří dostali trest 1,5 roku vězení s podmínečným odkladem na dva roky. Na stavbě působili v různých rolích, jako dozor či stavbyvedoucí.
Chyběla dokumentace bouracích prací, zjistil soud v kauze zříceného mostu |
Hejkal podal úspěšné dovolání, na jehož základě Nejvyšší soud rozhodl také ve prospěch Macury, Noska a Lízala, kteří sami dovolání ani nepodávali. „Přikázal věc znovu rozhodnout Krajskému soudu v Hradci Králové – pobočce v Pardubicích,“ uvedla mluvčí krajského soudu Kateřina Podeszwová.
Soud nemá jasno o počínání obžalovaných
Plné odůvodnění Nejvyššího soudu zatím není dostupné. Z informací poskytnutých Podeszwovou plyne, že se krajský soud musí znovu zabývat otázkou, zda bylo počínání Hejkala, stejně jako dalších aktérů „dostatečně významnou příčinou škodlivého následku“.
„Je totiž skutečností, že jednotlivé příčiny a podmínky nemusí mít pro způsobení následku stejný význam. Důležité je, aby jednání pachatele bylo z hlediska způsobení následku příčinou dostatečně významnou,“ uvedl Nejvyšší soud.
Soud opět prověřuje tragické zřícení mostu. Projektant změnil výpověď |
Pokud by se ukázalo, že podíl obžalovaných na neštěstí byl nepatrný, nešlo by o trestný čin.
Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel v roce 2014 rekonstrukcí, která byla součástí modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem.
Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Jako subdodavatel však most opravovala společnost Bögl & Krýsl.
Most se nečekaně zřítil 4. září 2014. Pod klenbou v tu chvíli pracovala skupina dělníků. Dva zraněné se podařilo vyprostit, ovšem čtyři další na místě zemřeli.