Posázavský pacifik projíždí při své klikaté cestě údolím řeky Sázavy mnoha romantickými místy. K jedněm z nich patří i okolí Chřenovic za Ledčí nad Sázavou na samých hranicích Vysočiny.
Při cestě od Zruče nad Sázavou vlak staví pod zříceninou chřenovického hradu. A jen kousek za zastávkou koleje mizí v tunelu, který se jmenuje Podhradský. Se svými 251 metry je nejdelším na celé trati.
Stejně jako většina úseku ze Zruče do Světlé pochází z roku 1903. V současné době však podstupuje podstatné omlazení. Správa železnic ho nechala kompletně zrekonstruovat. Práce přijdou na 89 milionů korun.
„Cílem je zlepšit technické parametry tunelu, který už byl ve špatném stavu. Ten se podepsal i na nutnosti snížit traťovou rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ říká mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Výluka potrvá do půlky prosince. A pak celé jaro i léto
Práce v tunelu jsou rozděleny na dvě etapy. Letos do 11. prosince dodavatelská firma zajistí sanaci stávající části tunelu, opravu propustků a sanaci svahu. A zároveň připraví vše potřebné pro hlavní část prací, jež se odehrají v příštím roce od poloviny března do konce srpna.
„Opraví se zděné ostění dvou tunelových pasů, doplní nové ostění v dosud neobezděných místech a navýší počet výklenků. Rekonstrukce čeká i portálové zdi a římsy. Svah před vjezdovým portálem se zajistí sítěmi a kotvami. V celém tunelu se také obnoví železniční spodek a vymění železniční svršek. Nově zde bude zřízena bezstyková kolej,“ vyjmenovává Friebová.
Je jasné, že tak zásadní práce se musí provádět s vyloučením provozu. Až do poloviny prosince je tak železniční trať mezi Ledčí a Zručí ve výluce. A ta bude pokračovat i po dobu oprav v příštím roce.
„Po dobu výluky jsou všechny vlaky nahrazeny autobusy náhradní dopravy. Od 12. září platí upravený výlukový jízdní řád. V období od 29. září do 11. prosince je u všech spojů náhradní dopravy vyloučena přeprava jízdních kol,“ upozorňují na svém webu České dráhy.
Obyvatelé byli zvyklí na Zruč jezdit právě vlaky
Toto omezení se citelně dotýká desítek lidí z Ledečska, kteří za prací cestují do Zruče nad Sázavou. Mnoho z nich jich dojíždí do podniku Denso, jenž ve Zruči vyrábí elektromotory do stěračů osobních automobilů.
„Z historického hlediska obyvatelé preferovali směrem na Zruč právě železniční spojení. Vlaky byly využívanější i vzhledem k zastávce v průmyslové zóně,“ říká ledečský starosta Zdeněk Tůma.
V posledních letech však čím dál víc lidí mění železnici za autobusy. Nyní tak chtě nechtě musí učinit všichni.
Výluku mezi Zručí a Ledčí využije Správa železnic i k opravám dalších úseků. Výměna pražců, zřízení bezstykové koleje a čištění i doplnění kolejového lože nyní podstupuje šest kilometrů dlouhá část trati ze Zruče do Vlastějovic.
„Na dvanácti přejezdech se vymění přejezdové konstrukce, na zastávkách Horka nad Sázavou a Laziště dojde k opravě nástupišť, která budou mít nově pevnou hranu. Modernizovat se bude i stanice Vlastějovice,“ podotýká mluvčí Správy železnic. Práce vyjdou na 81 milionů korun bez daně.
Oprava zdevastovaného úseku stála půl miliardy
Ve Vlastějovicích se pak kompletně přestavuje i příhradový most přes řeku Sázavu. „Stávající konstrukce se nahrazuje novou ocelobetonovou o rozpětí 2 krát 32 metrů s průběžným štěrkovým ložem,“ doplňuje Nela Friebová.
Do železniční trati 212 pumpuje Správa železnic v posledních letech peníze ve velkém. Loni dokončila rozsáhlou obnovu úseku mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou za půl miliardy. Stav této části byl tak katastrofální, že zde musela být železniční doprava dlouhodobě zrušena a nahrazena autobusy.
Velkou pozornost dostává Posázavský pacifik i přesto, že jeho osud byl v 90. letech nahnutý. „Trať se měla několikrát rušit. Ale nakonec zůstala, protože z hlediska ministerstva obrany se jednalo o trať strategickou,“ konstatoval Zdeněk Tůma.
Její údržbě se ovšem až do posledních let stát věnoval minimálně.
Na co zírá mašinfíra: Horním Pacifikem podél Sázavy z Kácova do Čerčan:
8. března 2020 |