Když se v polovině sedmdesátých let minulého století vodní nádrž budovala, rozdělila pospolitý region na dnešním pomezí Středočeského kraje a Vysočiny na dvě části. Od té doby je spojuje jediný silniční most nedaleko Brzotic. Kvůli jeho stavu mají už roky obyvatelé okolí přehrady Želivky problémy.
„Mám potvrzený výsledek jednání s hejtmanem Středočeského kraje. Most na silnici druhé třídy číslo 150 u Brzotic je zařazen na seznamu akcí, které budou realizovány z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Kraj předpokládá zahájení rekonstrukce mostu po zadání veřejné zakázky v letošním roce,“ informoval europoslanec Tomáš Zdechovský. O region se zajímá, z Kožlí na protějším břehu přehrady pochází.
Přehrada Želivka je zdrojem pitné vody pro Prahu od roku 1975. Od té doby se region, který kdysi býval jedním z nejnavštěvovanějších koutů Vysočiny, vylidňuje. Důvodem jsou přísná ochranná pásma, která znemožňují cestovní ruch a podnikání. S tím souvisí nedostatek pracovních příležitostí a také špatná dopravní obslužnost.
Do Ledče coby kamenem dohodil. Autem ale desítky kilometrů
Na situaci už si starostové v regionu stěžují roky. Až dosud je ale všechny dotčené úřady a instituce přehlížely. „Jsem velmi rád, věci se začaly konečně hýbat,“ říká starosta Kožlí Václav Husák.
„Není možné, aby region, na jehož území se nachází zásobárna pitné vody pro Prahu, byl takto přehlížen. První vlaštovkou je rekonstrukce mostu, následovat musejí další kroky, kterými se zajistí udržitelnost kvalitního života v regionu,“ popisuje europoslanec.
Vedle opravy stávajícího mostu chce Zdechovský také pokračovat v boji za druhý most přes Želivku. Ten by měl nádrž překlenout právě poblíž Kožlí, v jejím nejužším místě. Sloužit by měl jen pro místní, kteří třeba při cestě do nedaleké Ledče nad Sázavou najedou kolem přehrady desítky kilometrů.
Další dávky pomoci by se obcím mohlo dostat po setkání Zdechovského s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou. Jednat mají o možnostech finanční pomoci regionu z fondů Evropské unie.