Odpůrci obchvatu Okříšek blokují pozemky. Je to drahý nesmysl, říkají

  11:39aktualizováno  11:39
Stop stav. Taková je teď situace v přípravě velkého obchvatu Okříšek a souvisejícího napojení průmyslové zóny Přibyslavice - Nová Ves. Majitelé pozemků, přes něž má napojení zóny vést, uspěli u krajského soudu se svou žalobou. Výstavbu blokují, protože si myslí, že je nová silnice zbytečná.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Půdu, kterou tam mám, nedám. Budu za ni bojovat, vložím do toho všechno úsilí.“ Tak shrnul Jan Dokulil z Nové Vsi svůj boj proti přeložce krajské silnice třetí třídy, která má okolo Petrovic propojit plánovaný obchvat Okříšek a významnou průmyslovou zónu Přibyslavice - Nová Ves.

Spolu se třemi dalšími vlastníky pozemků dali svůj nesouhlas s plánovanou přeložkou ke krajskému soudu. A uspěli.

Problém je v tom, že pokud se příští rok nekopne do země, nemusí silnice nikdy vzniknout. Neseženou se na ni dotační peníze, varovalo už dříve hejtmanství.

„Osobně vnímám přístup těch čtyř oponentů jako situaci, kdy opět vítězí zájem jedinců nad zájmem lidí v celé oblasti,“ komentoval situaci Pavel Pacal, náměstek hejtmana pro regionální rozvoj a zároveň radní Třebíče, který se jednání o nové silnici účastní.

Na stavbu za více než půl miliardy tlačí i velké firmy

V současné době kraj čeká na doručení písemného vyhotovení rozsudku a odůvodnění. „Což předpokládáme, že bude do tří týdnů. Na základě tohoto odůvodnění pak rozhodneme o dalších krocích,“ uvedla krajská mluvčí Eva Neuwirthová.

Zmíněná silnice k fabrikám a obchvat Okříšek jsou dvě části jednoho velkého projektu za odhadovanou částku převyšující půl miliardy korun. Ve finále má vzniknout kromě napojení fabrik obchvat několika obcí.

Vedení rozvíjejících se podniků s tisíci zaměstnanci už několik let tlačí na kraj, aby konečně něco udělal s lepším dopravním napojením. K závodům, mezi které patří například společnosti Mann+Hummel nebo Huhtamaki, vedou od Třebíče jen úzké silnice plné zatáček.

Čtveřice majitelů půdy je ale přesvědčená, že odbočka z velkého obkroužení Okříšek k fabrikám je jeden velký nesmysl.

Cesta do průmyslové zóny se prodlouží, tvrdí odpůrci

Jan Dokulil a další odpůrci jsou odhodlaní jít tvrdě za svým cílem: silnici definitivně pohřbít.

„A není to plané zdržování projektu. Jak soudkyně při vynesení rozsudku řekla, nebyly ze strany investora - tedy kraje - posouzeny všechny možnosti. Musím zdůraznit, že tři z nás, kteří jsme to dali k soudu, zároveň máme půdu ještě v lokalitě, kudy povede obchvat Okříšek, to je v druhé části projektu. A tam neklademe odpor. Tam je pro nás projekt srozumitelný,“ zdůraznil Dokulil.

A proč tedy je plánovaná silnice okolo Petrovic podle oponentů drahý nesmysl? „Protože je tam pro komunikaci třetí třídy naplánovaný příliš velký zábor orné půdy. Vychází to draho. Trasy do průmyslové zóny se nezkrátí, ale prodlouží. A co kraj bude dělat s komunikacemi, které nahradí přeložka? Chce je dát do správy obcím, což se nám taky nelíbí,“ zdůraznil.

Jenže poslední sčítání dopravy loni ukázalo skokový nárůst počtu kamionů v oblasti průmyslové zóny. „Od posledního sčítání před šesti lety u nás stoupl počet kamionů třikrát,“ řekl starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Hejtmanův náměstek Pacal mu dal za pravdu. „Stačí si stoupnout na hlavní křižovatku v Okříškách, do centra se od Přibyslavic valí jeden kamion za druhým.“

Firmy se přestanou rozvíjet a mohou odejít, varuje radní

Jan Dokulil však nad sčítáním dopravy mávl rukou. „Myslíme si, že ta čísla byla zkreslená, protože byl zavřený Podklášterský most v Třebíči,“ upozornil. Argument firem, že nutně potřebují přeložku silnice kolem Petrovic, je podle něj lichý.

Na silnicích v lokalitě přímo u fabrik se prý kamiony nezdrží. Zaseknou se spíš v kolonách v Třebíči a dál na své trase. „Navíc přeložka je odvede od zdejší železniční stanice. Neavizuje náhodou Evropská unie, že bude podporovat železniční dopravu? Taky vidíme, že kamiony můžou jet na Kamenici a jezdí. Tedy na druhou stranu než na Třebíč,“ prohlásil. On a spojenci podporují spíš rozšíření silnice z Nové Vsi do Třebíče.

Náměstek hejtmana Pacal upozornil na hrozbu ztráty pracovních příležitostí pro Třebíčsko. „Pokud nebude v dohledné době řádné silniční napojení podniků, jejich zahraniční mateřské firmy buď v této lokalitě přestanou plánovat rozvoj a stavbu dalších hal, nebo se případně přesunou úplně pryč,“ dodal.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

VIDEO: Při rekordní salvě burácely v Jihlavě hákovnice i lodní dělo

Střelcům z jihlavského Spolku přátel dělostřelby se podařilo vystřelit postupně...

Lidé na jihlavském náměstí si zacpávali uši a očekávali hlasitou salvu. Ten den už poněkolikáté. Postupně zazněly...

Najdete na iDNES.cz