Odvoz odpadu do spalovny SAKO v Brně si Žďárští vyzkoušeli již během podzimu. Při tom se ukázalo, že tento způsob dalšího energetického využití odpadů je nejen ekologičtější, ale i finančně výhodnější než skládkování. Na jednom svozu město ušetří čtyři a půl tisíce korun.
„Budeme tam vozit zejména tu část odpadu, která je zatížena vyšším poplatkem za skládkování,“ řekla místostarostka Ludmila Řezníčková s tím, že limit pro rok 2022 činí 190 kilo na obyvatele. Vše nad tuto hranici je takzvaným nadměrem. Do Brna by mělo být převezeno asi tisíc tun odpadu.
Jelikož Žďár nyní nemá své překladiště, odpady z města se svážejí do místní firmy AVE, která tak bude zajišťovat i následný transport do brněnské spalovny. Podle Řezníčkové bude přeprava zajištěna po silnicích nákladními auty, jako je tomu i v ostatních obcích kraje.
„O případné budoucí možnosti přepravy odpadu po železnici se jedná na úrovni kraje. Je to samozřejmě ekologičtější řešení,“ dodala místostarostka.
Další část komunálního a objemného odpadu poputuje ze Žďáru na skládku Nasavrky v Pardubickém kraji. Předpokládá se, že ho tam v roce 2022 skončí 3 600 tun.
„Cena za uložení včetně manipulace a dopravy je srovnatelná, či dokonce o něco nižší než v Ronově u Přibyslavi. Toto zařízení navíc příští rok zvedá poplatek za uložení odpadu, takže by se částka ještě navýšila,“ dodala Řezníčková.
Skládkování v Nasavrkách vyjde město na zhruba 21,3 milionu korun bez DPH na čtyři roky. Další energetické využití odpadu ve spalovně má stát 6,3 milionu bez DPH, rovněž na dobu čtyř let.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz