Telč zvažuje, jak moc omezit automobilovou dopravu na náměstí Zachariáše z Hradce.

Telč zvažuje, jak moc omezit automobilovou dopravu na náměstí Zachariáše z Hradce. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Pohádkové náměstí v Telči je plné aut. Radnice zvažuje změnu pravidel

  • 5
Vedení radnice v Telči uvažuje o tom, že změní dopravní pravidla pro náměstí Zachariáše z Hradce. Je jedním z nejkrásnějších na světě, místní si ale začínají čím dál víc myslet, že se mění v parkoviště.

Problém se stupňuje zejména v hlavní turistické sezóně, kdy někteří řidiči nerespektují, že se centrum po většinu dne mění v pěší zónu. Řešení by mohl přinést například výsuvný sloupek, kterým by se vjezd na náměstí mohl regulovat.

„O závoře nebo zábraně v bráně se opakovaně uvažovalo, dříve to ale nedovolovaly dopravní předpisy. Shodou okolností nyní s odborníky tuto variantu znovu otevíráme, prozatím jsme ve fázi diskuse nad řešením prostoru před bránou,“ uvedl starosta Telče Roman Fabeš. „A pokud to bude možné, přidáme k tomu rezidentní stání,“ doplnil.

Podle Fabeše se před zhruba dvěma lety konala veřejná anketa o problematice průjezdnosti centra města, tehdy se do ní ale zapojila jen mizivá část obyvatel náměstí a přilehlých ulic.

Také se sešlo minimum návrhů na podobu změny, která by středu města prospěla.

„Lidé by chtěli zavést taková opatření, která by se jich ale nedotkla. Pochopitelně nejde vyhovět všem. Bohužel ale u většiny chybí ochota se alespoň nějak omezit. Ten systém není vůbec špatně nastaven, jen se nedodržuje,“ konstatuje starosta.

Někteří lidé jsou líní zaparkovat opodál a dojít pěšky

V letní sezóně se vjezd na náměstí toleruje od desáté hodiny dopolední až do čtyř hodin odpoledne - pouze však se zakoupením parkovací karty nebo na povolení města.

Volně se motoristé v letních měsících na náměstí dostanou pouze od osmi do deseti dopoledne a od čtyř do šesti odpoledne.

Místní však nejvíce trápí skutečnost, že časové rozmezí řidiči nedodržují a že navíc na náměstí v určené časy vjíždějí ti, kteří nemají ani kartu, ani souhlas od radnice.

„Čeho je moc, toho je příliš. Samozřejmě, za turisty jsme rádi, ale musí se nastolit nějaký limit, aby nebylo náměstí přeplněné,“ říká Josef Svoboda, provozní jedné z restaurací sídlící přímo na náměstí.

Také podotkl, že občas lidé zcela zbytečně vjíždějí do úplného centra autem namísto toho, aby zaparkovali na parkovištích opodál a do centra došli pěšky.

Na návrh čekají památkáři

Památkáři by proti výsuvnému sloupku nic neměli. Jeden už navíc v historické části Telče je.

„Samozřejmě vždy záleží na konkrétním projektu, ale jakoukoli regulaci dopravního provozu na podobných historických náměstích jedině vítáme. Ještě jsme však nebyli kontaktováni s návrhem řešení situace zde v Telči,“ uvedla ředitelka tamního pracoviště Národního památkového ústavu Martina Indrová.

Vedení města zapsaného na prestižním seznamu UNESCO musí ale brát zřetel i na nespočet kulturních a jiných akcí vyžadujících dobrou dopravní obsluhu.

Jak uvedl starosta Fabeš, bude muset být připraven i operativní systém vpouštění vozidel na náměstí. „Úplný zákaz vjezdu na tomto místě nepřipadá v úvahu,“ řekl.

Nové řešení by město chtělo nalézt letos a spustit ho v cvičném provozu. „Pokud by bezproblémově fungoval, pro příští rok bychom jej zavedli natrvalo,“ doplnil šéf telčské radnice.

Rezidenčních karet je víc než parkovacích míst

Lidé v Telči upozorňují ještě na jinou věc: že na náměstí jsou sice zavedené rezidenční karty pro parkování, ale vystavilo se jich víc, než je počet reálných míst pro auta.

„Držitelé karet mohou využít i parkovací stání mimo centrum. Na kartu má dle platných zákonů nárok daleko více lidí, než je možné. Dobrovolně se jí nikdo nevzdá,“ zmiňuje trhliny systému Roman Fabeš.

„Jak je naše náměstí výjimečné po stránce architektonické, tak je bohužel výjimečné i po stránce dopravní. Sbíráme zkušenosti i v jiných městech,“ poznamenal.

Radnice se chce také víc zaměřit na kontroly. „V současné době máme na částečný úvazek pracovníka veřejného pořádku, ale v takovém počtu se to nedá zvládnout. Podle mého názoru by dopravní režim měla ohlídat především policie, ale kontroly jsou pouze nárazové,“ uvádí Fabeš.

Dodal, že debaty týkající se tohoto tématu vždy skončí u možnosti zavedení městské policie. To by ale pro městský rozpočet znamenalo enormní zátěž.