Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obchvat Žďáru je drahý a dopravě nepomůže. Silničáři jeho přípravu stopli

  14:18
Jihlava, Brtnice, Třebíč, Velké Meziříčí. To je jenom několik měst na Vysočině, která se nedávno dočkala obchvatu nebo se na jejich výstavbě alespoň pracuje. Naproti tomu ve Žďáře nad Sázavou, kde se budování takzvaného západního obchvatu řeší již desetiletí, se lidé této stavby jen tak nedočkají.

Ekonomické posouzení, které bylo dokončeno již letos v únoru, totiž pro komunikaci nevyšlo vůbec příznivě. „Příprava stavby je v tuto chvíli pozastavena,“ sdělil nyní za investora Aleš Kratina, ředitel vysočinské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), s tím, že pokračuje pouze vytváření různých souvisejících studií.

Asi šestikilometrová západní trasa obchvatu vede ze silnice I/37 kolem Dolního hřbitova přes parkoviště firmy Tokoz a Kinského sádky. Dále nad sídlištěm Klafar přes zahrádkářskou kolonii, areál firmy Zahrada Vysočina, podél kolejí a pak sídlištěm Žďár 6 až k nádraží. Právě tato posuzovaná verze, jejíž realizace měla dle předpokladů začít v roce 2031, ale není dostatečně rentabilní, aby mohla být zjednodušeně řečeno „posunuta dál“.

„Nesplňuje ekonomická kritéria stanovená pravidly pro využití státních finančních prostředků. ŘSD bude pokračovat v hledání úspor a ekonomických přínosů v limitech, které jsou dané územním plánem města,“ upřesnil Kratina.

I kdyby Žďár oželel na trase západního obchvatu tolik preferované kruhové objezdy a přistoupil k mimoúrovňovým křižovatkám nebo se smířil s tím, že kolem nádraží nepovede upřednostňovaný tunel, nýbrž krátký tubus s otevřeným úsekem doplněný protihlukovými stěnami, bude stavba moc drahá. Podle ředitele Kratiny náklady řádově přesahují jednu miliardu korun. Ovšem nezmínil, že se přes ni nejspíš přehoupnou dle ekonomického posudku čtyřnásobně.

Žďár netrápí tranzitní doprava, ale místní

Ze slepé uličky, kam se příprava státní komunikace dostala, není nadšené ani vedení města. „Výsledek nás samozřejmě mrzí, víme, že mnozí Žďáráci o obchvat stojí. Z dopravních průzkumů je ale známo, a to je nutné si otevřeně přiznat, že Žďárem neproudí velké množství tranzitní dopravy, kterou by obchvat odklonil,“ konstatoval žďárský starosta Martin Mrkos.

Tranzit ve městě tvoří pouze 17 procent, zbylých 83 procent mají na svědomí městské přejezdy a cestování lidí z dalších obcí.

„To je také důvod, proč ekonomická analýza nevychází z pohledu realizace příznivě,“ míní Mrkos. Zdůraznil také, že ekonomickou analýzu je třeba brát jen jako dílčí aktivitu v průběžném prověřování stavu; pro projekt to podle něj tak nemusí být nic fatálního.

I když jediný koridor, který má Žďár pro obchvat v územním plánu, je ten západní, loni se řešila i možnost takzvané východní trasy, jejímž autorem je inženýr Milan Strnad. Tato verze, obkružující město spíš volnou krajinou, míří ze silnice I/19 od Mělkovic přes údolí potoka Staviště. Pokračuje kolem vsí Vysoké, Počítky a Stržanov, u nějž se napojí na silnici I/37. Měří kolem 6,5 kilometru s odhadem nákladů 1,6 miliardy.

Přesune se stát k východní variantě?

Vedení města na ni nechalo loni za zhruba 800 tisíc korun zpracovat vyhledávací studii od odborné firmy Mott MacDonald, již pak představilo i veřejnosti. Žďár tak vyhověl kritikům západní varianty, jichž se pod petici podepsalo zatím přes dvanáct set. Petentům vadil mimo jiné právě i fakt, že se město nezabývá jinou možností, než je dosavadní západní trasa. Tu vzhledem k vedení zástavbou nepovažují za obchvat, nýbrž za průtah.

Podle Aleše Studeného ze spolku Žijeme Žďárem, který je i členem petičního výboru, se požadavky petice postupně plní. „Je zpracovaná detailní technická studie východní varianty obchvatu. Víme, že bude stát 1,6 miliardy, tedy asi třetinu nákladů západní verze, a že zásadní je úsek mezi Stržanovem a Mělkovicemi. Západní trasu ekonomická studie zastavila a teď by mělo následovat její nahrazení v územním plánu města a kraje, čímž budou požadavky petice splněny,“ uvedl Studený.

Takzvaná východní varianta formálně neexistuje. Jde pouze o ideový návrh, který nebyl s nikým projednán. ŘSD s ním v tuto chvíli vůbec nepočítá.

Aleš Kratinaředitel jihlavské správy ŘSD

Ostatně na loňské veřejné prezentaci východní cesty, která se konala v červnu, bylo uvedeno, že nedopadne-li ekonomické posouzení západní trasy příznivě, je nasnadě se zabývat právě ekonomickou efektivností verze východní.

Studený navrhuje, že není-li dnes politická vůle dotáhnout záměr obchvatu do konce, měl by být jeho východní koridor alespoň zanesen do územního plánu - aby měly další generace nač navázat. S tím však vedení města nepočítá.

„Východní varianta by dle studie narazila na nesouhlas dotčených obcí Vysoké a Počítky i další překážky v území, včetně předpokládaného nesouhlasu orgánu ochrany přírody či památek,“ zdůvodnil Mrkos.

Je to jen ideový návrh, odmítá radnice i ŘSD

Vyhledávací studie je navíc podle něj jen návrh, analýza, která neřeší detaily, ale předběžně zkoumá možnosti, umístění a dopady východního obchvatu. „Její závěr byl, že teoreticky realizovatelný je, reálně ale naráží na naprosto zásadní a velmi stěží ovlivnitelné překážky,“ interpretoval výsledky Mrkos.

Vyhledávací studie není relevantní ani pro ŘSD. „Takzvaná východní varianta formálně neexistuje. Jde pouze o ideový návrh, který nebyl s nikým projednán. ŘSD s ním v tuto chvíli vůbec nepočítá,“ konstatoval k dokumentu za statisíce korun Kratina.

Radnice nyní neuvažuje ani o žádném menším okruhu ve vlastní režii kvůli jeho přílišné nákladnosti. „Jako město se soustředíme na stavění vnitřní sítě komunikací, které dopravu ve městě rozmělní,“ řekl starosta. Jako příklad uvedl nové spojení ulic Jamská a Brněnská či komunikaci v průmyslové zóně mezi Jamskou a Novoměstskou ulicí.

Jak dál? Obyvatelé se dozvědí více na jaře

Aktuálně jsou přípravy západní trasy obchvatu „u ledu“ a postup akce stojí. Výsledky ekonomického posouzení jsou známy již od února 2024, k většině obyvatel Žďáru nad Sázavou se však dosud žádné výstupy oficiálně nedostaly. „Předpokládáme, že s veřejností bychom se mohli nejen o tomto tématu bavit v rámci připravované výstavy a odborné konference o mobilitě ve městě na jaře příštího roku,“ navrhuje žďárský starosta Martin Mrkos.

Značné rezervy v informování veřejnosti vidí zástupci opozice. „Ve Žďáře se stalo zvykem psát a mluvit pouze o úspěších a mlčet o tom, co se nedaří. To ale nepomáhá řešení zásadních problémů města,“ míní zastupitel Jan Havlík (Změna 2018). Fakt, že obchvat ekonomicky nevychází, platí podle jeho slov už dvacet let.

„Za nerealizovatelnou východní variantu se vyhodilo 800 tisíc korun jen proto, aby se ukázala snaha, že se něco dělá. Otázkou je, proč město nedělá nic s tím, co lze přímo ovlivnit - jako je třeba městský okruh, který může významně pomoci vnitřní dopravě. Naopak se za miliony připravuje zbytečné a nepodstatné placené parkování,“ posteskl si Havlík.

O dalším postupu ohledně západní trasy obchvatu se rozhodne až v průběhu roku 2025, kdy mají pokračovat jednání investora, tedy ŘSD, s představiteli Žďáru.

  • Nejčtenější

Žena otrávila matku metanolem, který jí dala do kávy. Osmnáctiletý trest platí

Nejvyšší soud odmítl dovolání ženy z Jihlavy, která dostala 18 let ve vězení za vraždu matky. Podle pravomocného rozsudku jí do kávy nalila metanol, což předem naplánovala. Odsouzená podala dovolání...

2. prosince 2024  12:01

V jihlavské zoologické zahradě se narodilo první mládě guerézy. Zatím je bílé

Sněhově bílým mládětem guerézy běloramenné se pyšní jihlavská zoologická zahrada. Jedná se o první mládě tohoto druhu opice narozené v Jihlavě.

2. prosince 2024  8:35

Strážníci bez zbraní a aut. Budou to jen drahé radary, vadí opozici v Humpolci

Na bezpečnost a pořádek začne od nového roku v Humpolci na Pelhřimovsku dohlížet městská policie.V bezmála dvanáctitisícovém městě se strážníci zaměří hlavně na dodržování povolené rychlosti. Podle...

2. prosince 2024  10:14

Ledeč prodala nemocnici za 40 milionů, peníze investuje do sokolovny

Za více než 40 milionů koupil od Ledče nad Sázavou Nemocnici Háj její dlouholetý nájemce, společnost Vysočinské nemocnice. Ta v zařízení roky provozuje lůžka následné péče. Už dříve od kraje...

27. listopadu 2024  14:22

Charita zavírá mateřská centra. Je to proti vašemu poslání, kritizují experti

Na Havlíčkobrodsku se schyluje k velké změně v provozování mateřských center. Ke konci roku Oblastní charita v Havlíčkově Brodě zavírá svá centra Zvoneček v Brodě, Rolnička ve Světlé nad Sázavou a...

26. listopadu 2024  14:12

Žďár bude mít nové náměstí, nahradí neutěšený prostor podél průtahu

Cyklistická stezka podél rušného průtahu Žďárem nad Sázavou, alej vzrostlých stromů i zcela nové Horní náměstí u jídelny Vesna. Hned několik výrazných změn čeká v příštích letech pravou stranu...

3. prosince 2024  16:30

Po závadě na trakčním vedení už jezdí vlaky mezi Žďárem a Brnem bez omezení

Na železniční trati mezi Žďárem nad Sázavou a Brnem se po většinu dneška jezdilo v omezeném režimu. Vyžádalo si to poškození nosného lana trakčního vedení ve stanici Ostrov nad Oslavou. Cestující tak...

3. prosince 2024  9:40,  aktualizováno  16:16

Mé dílo po smrti spalte. V Izraeli vystaví originál Kafkovy poslední vůle

Izraelská národní knihovna v Jeruzalémě ve středu zahájí výstavu u příležitosti stého výročí úmrtí Franze Kafky, významného spisovatele a pražského rodáka židovského původu. V rámci expozice bude...

3. prosince 2024  15:29

Dýchání novorozenců v jihlavské nemocnici ohlídá dvacet nových monitorů

Dětské oddělení jihlavské nemocnice dostalo nové přístroje pro novorozence. Dvacet monitorů dechu bude sloužit nejmenším pacientům. Tato zařízení sledují jejich dechovou aktivitu a včas upozorní na...

3. prosince 2024  8:32

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...