ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Kraj rozdělí obchvat Jihlavy na dva úseky, výstavba začne jižní částí

  • 4
Do dvou samostatných etap rozdělí Kraj Vysočina výstavbu 5,6 kilometru dlouhého jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Silnice je pro krajské město klíčová. Má spojit výpadovky na Znojmo, Třebíč a D1 ve směru na Žďár nad Sázavou. Kvůli problémům v soutěži se kraji nepodařilo zadat celou zakázku najednou.

Jako první by se podle hejtmana Vítězslava Schreka měla začít stavět dva a půl kilometru dlouhá jižní část obchvatu, která spojí výpadovky na Znojmo a Třebíč.

„Zakázku chceme v květnu zveřejnit, a pokud vše půjde dobře, stavět by se mohlo začít již letos na podzim,“ uvedl hejtman.

Kraj před časem zrušil veřejnou zakázku na stavbu celého jihovýchodního obchvatu za 700 milionů korun.

Dodavatele vybralo hejtmanství již loni na podzim. Jeden z účastníků se ale odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Kraj se nakonec rozhodl zakázku zrušit, protože by průtahy ohrožovaly čerpání dotace ve výši 300 milionů korun a tím i celý projekt.

„Proti zrušení zakázky pak byly podány námitky, my jsme k tomu podávali vysvětlení a další námitky pak už nebyly. V tuto chvíli tedy považujeme celou původní zakázku, která byla velice složitá a v poměrně patové situaci z hlediska možnosti získání evropské dotace, za zrušenou,“ vysvětlil Schrek.

Jižní úsek je sice kratší, ale podstatně dražší

Díky tomu může hejtmanství připravovat zadání nové zakázky. Strategicky ji kraj rozdělil do dvou etap. Jako první by se měla stavět jižní část obchvatu.

„Tento úsek, i když je kratší, je podstatně dražší, protože v rámci stavby je nutné vybudovat šest mostů, což stavbu značně prodražuje. Je tam ale pro nás vysoká pravděpodobnost získání evropské dotace,“ upozornil hejtman.

Červená čára znázorňuje budoucí obchvat. Začne u výpadovky na Znojmo (nahoře), pak povede k silnici na Třebíč (vlevo dole). Skončí u výpadovky na Žďár (vpravo dole).

Tato část, kterou ohraničí dvě okružní křižovatky u výpadovek na Třebíč a Znojmo, může být podle hejtmana v provozu samostatně i bez návaznosti na druhou část plánovaného obchvatu.

Termín stavby druhé, východní části obchvatu s délkou 3,1 kilometru a se dvěma mosty, která bude končit okružní křižovatkou na silnici II/602 před Helenínem, zatím zůstává otevřený. Podle Schreka přichází v úvahu hned několik možností financování.

„Buď může být tento úsek celý financován krajem, může dojít k získání dotace, ale budeme prověřovat i možnosti financování z programů, které by souvisely s přípravou na vybudování nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany,“ nastínil hejtman.

Výstavba obchvatu se táhne už od roku 2002

Výstavba obchvatu kolem Jihlavy se táhne již řadu let. Jeho první, dva kilometry dlouhý úsek za 700 milionů korun byl otevřen již v roce 2004. Vede od dálničního přivaděče k výpadovce na Pelhřimov. Součástí je i třísetmetrový silniční tunel - první v Jihlavě.

S výstavbou tohoto prvního úseku se začalo v roce 2002. Při poklepání základního kamene nechyběl ani tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling.

Na pokračování obchvatu, který ulehčil dopravu cestujícím na Znojmo a Vídeň, se čekalo další čtyři roky. Druhá část 3,5kilometrového úseku byla zprovozněna 30. července 2008.

Tato spojka začíná mimoúrovňovou křižovatkou u výpadovky na Pelhřimov a končí u zahrádkářské kolonie U Ráje, kde je napojena na výpadovku směrem do Znojma a Vídně. Právě tam by měla navazovat další, nová část obchvatu.