Tahanice skončily, obce na Třebíčsku se konečně dohodly na podobě trasy

  17:48aktualizováno  17:48
Obce na Třebíčsku se po dlouhých tahanicích konečně dohodly na trase, kudy povede spojka do klíčové průmyslové zóny v Nové Vsi. Jedinou obcí, jež zatím váhá s jasným souhlasem, jsou Petrovice. K navržené verzi se zatím nevyjádřil ani investor celé stavby, Kraj Vysočina.

Silnice, která bude odbočkou ze zamýšleného velkého obchvatu několika obcí, povede mezi Krahulovem a Petrovicemi a dále pod Novou Vsí směrem do průmyslové zóny. | foto: Jaroslav Paclík, MF DNES

Ta silnice je klíčová zejména pro velké firmy, jako jsou Mann+Hummel a Huhtamaki, které mají své závody v průmyslové zóně v Nové Vsi na Třebíčsku. I proto jejich manažeři dlouhé týdny s napětím sledovali tahanice okolních obcí o to, kudy silnice povede.

Teď, téměř na poslední chvíli, se konečně představitelé vesnic dohodli na konečné trase. Byť se skřípěním zubů.

Silnice, která bude odbočkou ze zamýšleného velkého obchvatu několika obcí, povede mezi Krahulovem a Petrovicemi a dále pod Novou Vsí směrem do průmyslové zóny. Spokojení jsou šéfové podniků, obce i radní z Třebíče, odkud do fabrik u Okříšek jezdí stovky lidí za prací.

S trasou lze souhlasit. Ale...

Pouze zástupci Petrovic všeobecné nadšení nesdílejí. Na podpis společné úmluvy o vedení trasy nepřijeli, poslali pouze písemné vyjádření, ve kterém si evidentně nechávají otevřená zadní vrátka k dalšímu vyjednávání, pokud se například objeví námitky ekologických organizací. Zmiňují, že s novou trasou „lze souhlasit“. A vzápětí dodávají, že toto stanovisko je velkým ústupkem a vstřícným krokem směrem k rozvoji fabrik.

„Samotné umístění a výstavba trasy silnice není pro naši obec a občany žádným přínosem z hlediska ekonomického, životního prostředí a jiných hodnot. Naopak realizace obou staveb (odbočky i obchvatu - pozn. red.) zhorší dopravní obslužnost Petrovic a může nastat situace, kdy údržba některých stávajících komunikací bude přenesena z krajské organizace na obec,“ stojí si Petrovičtí ve vyjádření za svým.

Podepsaní jsou starosta Zdeněk Jeřábek, místostarosta Petr Padrnos a zastupitel Jan Kuthan, který při veřejném projednávání loni na podzim patřil k nejhlasitějším oponentům projektu.

Šalamounsky působí formulace, že obec je ochotná stvrdit i podpisem starosty, že nebude bránit přípravě výstavby a následné realizaci staveb silnic podle posledního návrhu tras. Ovšem pouze pokud „budou naplněny dohody s krajským úřadem Kraje Vysočina a příprava a vše bude probíhat v souladu s platnými zákonnými normami České republiky“.

Byť návrhy tras Petrovice pokaždé míjejí o stovky metrů, místní mají obavu například z toho, že zaniknou zdroje spodní vody v krajině, protože obrovské přesuny hlíny a působení stavebních strojů je nenávratně zničí.

Zemědělci ve vsi se vzbouřili

„Finální návrh trasy je o něco delší než ten první, jenž byl sice nejideálnější, ale Petrovice vůči němu razantně vystoupily. Proto nám nezbylo nic jiného než najít jiné řešení,“ uvedl starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Podle něj je nakonec varianta, již zástupci většiny obcí stvrdili podpisem, vstřícnější pro lidi, kteří do průmyslové zóny dojíždějí z Třebíče. „K firmám z obchvatu odbočí o něco dřív.“

Ryšavý pouze doufá, že prodloužení trasy neohrozí projekt po ekonomické stránce a půjde na něj čerpat peníze z dotací. Bez nich se stavba za stovky milionů korun neobejde. Jako nejrozumnější kompromis v současné situaci, kdy se mu vzbouřili zemědělci ve vsi, vidí navrženou variantu taky starosta Nové Vsi Leoš Durda.

„Řešili jsme to s projektantem dlouho a ze všech stran. I když vím, že někteří zemědělci u nás úplně nadšení nejsou ani teď. Každopádně dobré je, že se silnice vyhne lokalitě, kterou máme jako rezervu pro plánovanou výstavbu bydlení,“ doplnil Durda.

Termíny hoří

Na podrobné prostudování nejčerstvějšího návrhu trasy se chystá hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl.

„Byl jsem na služební cestě v Číně, kam jsem odlétal v době podpisu dohody obcí a firem. V Číně, jak známo, není úplně za všech okolností funkční internet. Takže jsem to zatím pořádně neviděl. Teprve po konzultaci s odborníky budu schopen říct, zda do této varianty kraj jako investor vůbec půjde. Uděláme ale, co půjde, aby projekt běžel dál,“ řekl.

Jenže stavbě už pomalu hoří termíny. Alokované peníze nezůstanou v dotačních zdrojích věčně. Podle nejideálnějšího scénáře by se mělo začít stavět příští rok. To je však docela odvážná představa, obzvlášť pokud se vezme v úvahu fakt, že se ještě nezačalo ani s výkupy pozemků, na nichž ztroskotaly jiné a větší dopravní stavby v Česku.

Na druhé straně firmy upozorňují, že jejich mateřské podniky v zahraničí všechno bedlivě sledují. A můžou zásadní investice do rozvoje přesunout jinam. Třeba do Polska, jak zaznělo konkrétně z novoveské firmy Mann+Hummel.

Průmyslová zóna na Okříšsku poskytuje přes dva tisíce pracovních míst. Pracuje v ní velké procento místních lidí. Včetně těch z Petrovic.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Brodský klášterní kostel se znovu otevře, provozovat ho bude divadlo

V souvislosti s umístěním krajské knihovny se začíná čím dál více mluvit o...

Klášterní kostel svaté Rodiny v Havlíčkově Brodě začne od června opět sloužit veřejnosti. Zavřeli ho na konci loňského...

Světelské sklárny přišly o největšího odběratele. Chystá se propouštění

Den otevřených dveří ve světelských sklárnách Crystalite Bohemia (27. 5. 2017).

Velice úspěšné období skláren Crystalite Bohemia ve Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku na čas končí. Kvůli masivnímu...

Po narození lenochoda nechala jihlavská zoo raději zavřít celý pavilon

Jihlavská zoologická zahrada ohlásila přírůstek u lenochodů. „Mládě po porodu...

Třetí týden visí na dveřích amazonského pavilonu v jihlavské zoologické zahradě cedulka se zákazem vstupu....

Najdete na iDNES.cz