„Vnímáme zejména dvě roviny. První problém je v personálním obsazení dětské lékařské pohotovostní služby praktickými lékaři pro děti a dorost. Druhou rovinou je zneužívání této služby pro děti s potížemi, které nevyžadují akutní ošetření,“ oznámila mluvčí nemocnice Monika Zachrlová.
Třeba o nadcházející velikonoční neděli není podle ní aktuálně obsazena pohotovost praktickým dětským lékařem. Stejně tak příští týden v pátek a v neděli.
„Jedním z hlavních problémů je zneužívání pohotovostní služby pacienty, kteří by mohli počkat do následujícího dne, než se dostanou ke svému praktickému dětskému lékaři. Tento trend zatěžuje systém, což následně vede k větší zátěži pro personál. Další komplikací je nerovnoměrné rozložení služeb mezi dětskými praktickými lékaři, kteří mají na starosti pokrytí dětské pohotovosti,“ popsala Monika Zachrlová.
Dětská pohotovost funguje v nemocnici ve všední dny od sedmnácti do dvaceti hodin. A o víkendu a svátcích od osmé hodiny ráno do osmé večerní. Když některý z praktických lékařů, kteří mají službu, není schopen přijít, musí pohotovostní službu převzít lékař z dětského oddělení nemocnice. Tato situace vytváří další tlak na personál, který už tak čelí vysoké zátěži při obsluze celkem šesti různých oddělení v nemocnici.
Chod oddělení zajišťují jen dva sloužící lékaři
„Na dětském oddělení máme k dispozici pouze dva sloužící lékaře na celý chod oddělení. Pokud dojde k nenadálé absenci jednoho z praktických lékařů, zůstává nám jen možnost, aby pohotovostní službu převzal lékař z oddělení. Tento systém není ideální, protože ti, kteří jsou na oddělení v danou chvíli k dispozici, musí také zajistit běžný chod nemocnice,“ popsal primář dětského oddělení Martin Zimen.
Na dětskou pohotovost chodí lidé, kteří by podle něj mohli řešit problém se svým praktickým lékařem. „Pro představu, během covidové pandemie přicházeli na pohotovost opravdu jen ti, kteří měli akutní potíž. V té době byla pohotovostní služba využívána v průměru pěti dětmi denně. Teď je to v průměru padesát pacientů,“ srovnal Zimen.
Lékař už nemá respekt a bojuje s google doktorem, říká šéf praktiků na Jihlavsku![]() |
Tento problém se podle něj týká nejen pohotovosti, ale i celkové efektivity systému. Případné problémy ve službách mohou vést ke zpožděním v poskytování péče nebo ke zbytečnému přetížení lékařů a zdravotnického personálu.
„Zajištění kvalitní péče pro naše nejmladší pacienty je naší nejvyšší prioritou. Věříme, že s pomocí všech zúčastněných, včetně praktických lékařů, se nám podaří tento problém vyřešit a zajistit, aby pohotovostní služby byly dostupné pro ty, kteří je skutečně potřebují,“ dodal primář dětského oddělení Zimen.
Pokud dojde k situaci, že bude pohotovost neobsazena, najdou pacienti informaci na webu nemocnice nemji.cz.