Levý pruh ve směrech na Prahu i na Brno se uzavřel ve středu ve 20 hodin. „Pracovali jsme celou noc, abychom měli hotovo před ranní špičkou. Místo jsme kompletně otevírali v sedm hodin,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Než se dělníci do práce pustili, vypadlo to ve zmíněném dálničním úseku stále jako na bitevním poli. V příkopech a na stráních se povalovala rozbitá zpětná zrcátka, boty, trsy papírových ubrousků, střepy i úlomky plastů. Ležely zde zbytky červenobílých výstražných pásek i vyvrácené dopravní značky.
Třeba kilometrovník s číslem 100. Právě u něho poblíž Slavníče ve sněhové vánici 16. ledna havarovalo 31 nákladních vozidel, tři autobusy, deset dodávek a 15 osobních aut. Deset lidí bylo zraněno. Dálnice byla ve směru na Prahu uzavřená 19 hodin.
Ve stometrovém úseku dálnice do středečního večera chyběla většina svodidel, okolí bylo rozryté pneumatikami záchranářských a hasičských aut. Země tu už z dálky byla cítit naftou, benzinem a oleji, které vytekly z nabouraných vozů.
„Ve středovém pásu jsme odbagrovali 40 kubíků kontaminované zeminy. Podle odhadů do ní vyteklo zhruba dva tisíce litrů nafty a mnoho desítek litrů olejů,“ popsal Jan Rýdl.
Před omezením silničáři dálnici nejprve důkladně prosolili
Potřeba bylo rovněž vyměnit poničená svodidla. V jednom místě je silničáři dokonce už krátce po nehodě rozřezali, aby umožnili autům, jež uvázla v kolonách před nehodou, v protisměru odjet.
Pokroucené zbytky kovových zábran silničáři rozřezávali autogenem. Dálnici tak v noci ozařovaly reje jisker a i přes hukot provozu bylo slyšet bouchání kladiv a skřípění páčených kusů kovu.
Veškerý materiál dělníci odváželi na dočasnou deponii na 105. kilometr. „Spěchali jsme, nechtěli jsme to vozit daleko. Z deponie vše odvezeme v následujících dnech,“ vysvětlil mluvčí ŘSD.
Těsně před zahájením prací a omezením provozu celým úsekem projely sypače silničářů a dálnici pořádně prosolili. „To se vyplatilo. V noci přišla mlha, která začínala namrzat,“ podotkl Jan Rýdl.
Nočním omezením po devíti dnech skončilo odstraňování následků hromadné nehody z tělesa dálnice. Odbagrovat kontaminovanou zeminu z pravého okraje dálnice se podařilo už koncem minulého týdne.
„Ještě zbývá vyčistit potok, do něhož se také dostaly nafta i oleje a v němž stále máme sorbenty. To už se ale nedotkne dopravy na dálnici,“ doplnil Rýdl.