Neděle 7. června 2020, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 7. června 2020 Iveta, Slavoj

Humpolec otevře nové nádraží, autobusy na něj ale kraj pustit nechce

  11:53aktualizováno  11:53
V Humpolci stále nevzdali boj o to, aby na jejich autobusové nádraží zajížděly vozy nového systému veřejné dopravy Vysočiny. Kraj dal městu jenom malou naději. Trvá na tom, že je nádraží příliš daleko od centra a má výhrady i proti tomu, že je soukromé.

Stávající autobusové nádraží v Humpolci. V připravovaném integrovaném dopravním systému na něj, ale ani na nádraží budoucí, nechce kraj autobusy pouštět. Podle něj je příliš daleko od centra města. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na začátku února chystá dopravní společnost ICOM Transport zkolaudovat na budoucím autobusové nádraží v Humpolci novou halu. Nádraží má být menší a modernější než to staré, od centra města ale bude stát ještě zhruba o 300 metrů dále.

Kraj Vysočina přes všechnu snahu města nepočítá ani v nově chystaném konceptu Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) s tím, že by krajské autobusy využívaly jakékoli z humpoleckých nádraží. Ať už to stávající, nebo to nově vznikající.

„Bylo jedno jednání, ale nic nového zatím nepřineslo,“ potvrdil místostarosta Humpolce Květoslav Namyslo (za ČSSD).

Malá šance však humpoleckému nádraží přece jen svitla. I když zřejmě ne taková, jakou si původně vedení radnice představovalo.

„Situace se nezměnila. Dohodli jsme se však, že prověříme spoje, které končí a začínají v Humpolci a mají časovou rezervu zajet na autobusové nádraží,“ dal Humpoleckým alespoň nějakou naději hejtman kraje Jiří Běhounek (za ČSSD).

Radnice nechce, aby autobusy projížděly centrem města

Podle současných plánů VDV by měly autobusy nabírat cestující na nynějších zastávkách v centru Humpolce a dále na třech nových: ve Lnářské ulici u parkoviště nedaleko dosluhujícího autobusového nádraží, pak v ulici Okružní a také u logistického areálu CTPark. V něm sídlí řada firem, jež zaměstnávají stovky lidí.

Fotogalerie

Tyto myšlenky však vedení radnice odmítá s tím, že autobusy, které budou zajíždět do centra města, výrazně zhorší tamní dopravní situaci.

„A nepůjde jen o krajské linky. Určitě na to zareagují i komerční dopravci, kteří jezdí dálkové spoje. Budou chtít zastavovat tam, kde linky vyklopí lidi,“ předestřel na sklonku loňského roku další možný scénář místostarosta Namyslo.

„Kdyby bylo autobusové nádraží na vhodnějším místě, tak samozřejmě rádi dané nádraží využijeme. Ale to v současné chvíli není a proto musíme obsluhovat město zastávkami v Humpolci, což se děje již v současnosti,“ argumentuje Pavel Bartoš z krajského oddělení dopravní obslužnosti.

Další věcí, proč se kraj brání, aby autobusy na nádraží v Humpolci zajížděly, je jeho poloha daleko od centra. A neméně důležitým aspektem pak je i to, že patří soukromé společnosti, která za vjezdy autobusů na něj vybírá smluvní poplatky.

„Ve veřejném zájmu není možné vynakládat veřejné finanční prostředky neefektivně, což by bylo způsobené zajížděním na nevhodně umístěné autobusové nádraží, úhradou poplatků za vjezdy a zvýšenou spotřebou pohonných hmot,“ doplnil Bartoš.

Kraj nabádá, aby autobusová nádraží provozovala radnice

Kraj se chystá vypsat výběrové řízení na dopravce pro VDV. Není tudíž momentálně jisté, která společnost bude svými vozy veřejnou dopravu v regionu zajišťovat.

I proto už v létě 2015 poslal hejtman do měst v regionu dopis, v němž samosprávám doporučoval, aby měly možnost rozhodovat o autobusových nádražích na svém území. „Vlastnictví autobusových nádraží by nemělo být nástrojem pro případný konkurenční boj mezi jednotlivými dopravci,“ píše se v dopise.

Podle humpolecké opoziční zastupitelky Aleny Štěrbové (za ANO) město doplácí na to, že situaci kolem nádraží neřešilo dříve. „Bude to obrovská zátěž pro město. Jednání s krajem bude velice obtížné,“ myslí si.

Z velkých sídel v kraji vlastní autobusové nádraží radnice v Havlíčkově Brodě, Třebíči a Žďáře nad Sázavou. V prvních dvou případech si samosprávy dopravní terminál provozují samy nebo prostřednictvím městských společností.

Ve Žďáře nad Sázavou je provozovatelem firma Zdar. Město s ní má uzavřenou smlouvu, která není časově omezená.

„Budeme vybírat nového dopravce pro MHD. A myslíme na to, že to má vazbu na provoz nádraží a v té souvislosti bude nutné řešit i tuto záležitost,“ pronesla Dana Wurzelová, vedoucí žďárského odboru komunálních služeb.

  • Nejčtenější

Chceme upozornit na čechizaci Moravy, říká muž, který maloval hranice

Vlnu diskusí vzbudili značkaři, kteří před měsícem na šesti místech namalovali na silnice historické zemské hranice...

Uprostřed sídliště je louka jako Central Park, lidé odmítají její zastavění

V Chotěboři na Havlíčkobrodsku opět planou emoce. Důvodem je návrh na výstavbu nových bytových domů na Koubku. Tak je...

Stát překvapil zájmem rozšířit těžbu u Přibyslavi, pod zemí je wolfram a indium

Stát má na Havlíčkobrodsku zájem o další nerostné bohatství. Ložisko Brzkov by chtěl rozšířit na obří plochu mnoha...

Na Vysočině léčí pacienta s koronavirem, kterého už měsíc měli za vyléčeného

Epidemiologové z Vysočiny řeší případ člověka, kterého měli za již vyléčeného z covidu-19, ovšem on byl po čase opět...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kůrovec odkryl historické opevnění, které střežilo cestu z Jihlavy

Kůrovcové kácení nedávno u Vyskytné nad Jihlavou zcela odhalilo opevnění z roku 1843, jež kdysi vybudovali během...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Mezi tisíci kubíky dřeva. Turisté poprvé projdou krov kostela v Jihlavě

Vzhůru k výšinám za tajemstvím mistrů tesařů a pokrývačů. Tam se mohou nově vydat turisté a příznivci historie v...

Kůrovec odkryl historické opevnění, které střežilo cestu z Jihlavy

Kůrovcové kácení nedávno u Vyskytné nad Jihlavou zcela odhalilo opevnění z roku 1843, jež kdysi vybudovali během...

Uprostřed sídliště je louka jako Central Park, lidé odmítají její zastavění

V Chotěboři na Havlíčkobrodsku opět planou emoce. Důvodem je návrh na výstavbu nových bytových domů na Koubku. Tak je...

Stavba nového obchvatu Beranova odřízla majitele lesů od jejich stromů

Historicky největší dopravní stavba Kraje Vysočina, kterou je obchvat Velkého Beranova, znepříjemňuje život majitelům...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Měla jste se víc zajímat, vzkázal soud Vondráčkové ve sporu o túje

Helena Vondráčková prohrála pravomocně spor s obcí Řitka kvůli pokáceným tújím na obecním pozemku před jejím domem....

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Když dobrota škodí. Jak zdravotníci z WHO otrávili půlku Bangladéše

Případ Bangladéš zůstává nejčernější skvrnou na nedávné minulosti Světové zdravotnické organizace. Chuť být prospěšný a...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...