Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

Na úzké koleje se vrací pára, nadšenci tráví dovolené v nádražních bytech

  9:07
Už je to více než 110 let, co začaly po úzkokolejce jezdit vlaky na Vysočinu. Provozovatelé dnes sází na nostalgii. Kromě nově plánovaných výjezdů parních vlaků nabízejí třeba ubytování na nádražích. Jako jediní široko daleko také tisknou staré lepenkové jízdenky.

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) letos po pauze obnoví pravidelné jízdy parních vlaků na Vysočinu. Po úzkokolejce zamíří do Kamenice nad Lipou každé pondělí v červenci a srpnu.

Fotogalerie

„Hledali jsme model, jak posílit parní provoz a vrátit ho na Vysočinu. Dohodli jsme se s Pohádkovou říší Fábula v Kamenici nad Lipou,“ uvedl Pavel Matlas z JHMD.

Vlaky tažené parní lokomotivou vyrazí vždy v pondělí o půl desáté z Jindřichova Hradce. Už ve vagonech budou dělat pasažérům společnost pohádkové postavy. Cestující si pak budou moci zajít do Fábulova rodinného zábavního parku v Kamenici. Po obědě pojede vlak zpátky do výchozí stanice.

A na září se chystá ještě jedna speciální parní jízda do Černovic, spojená s degustací čokolády. „Na této akci spolupracujeme s tamní čokoládovnou,“ doplnil Matlas. Místní dráhy vlastní tři parní lokomotivy.

Nákladní provoz? Mohlo by ho být více, kapacity na to jsou

Úzkokolejka ale není jen turistický ruch. Ročně po ní svezou 300 tisíc lidí, z toho je asi 120 tisíc výletníků. Řada lidí dojíždí po užších kolejích do zaměstnání či škol.

K tomu JHMD provozují také nákladní dopravu, ale jen v minimální míře. Převážejí železný šrot z Kunžaku do Jindřichova Hradce. Jedná se ale jen o dva vlaky do měsíce.

Vozily by mnohem víc, kdyby byl zájem. Kapacitu na to mají. Přitom trať vznikla za Rakouska-Uherska hlavně pro přepravu zboží. „Až za první republiky se začala posilovat osobní doprava, která teď dominuje,“ vysvětlil Pavel Matlas.

Třeba strojvůdce Jiří Kolář pracuje na úzkokolejce už přes 40 let. A pamatuje si, jak dříve s kolegy vozili dřevo, cihly, brambory i ovoce. Také mazut, bavlnu či výrobky ze sklárny ve Včelničce. „Do sklárny jsme vozili i uhlí, než přešli na plyn. Ono je tady stále dost firem, ale zboží už si vozí auty,“ popsal Kolář.

Apartmán na nádraží si pronajali nadšenci v uniformách

Naopak zájem mají zákazníci o jinou službu. JHMD pronajímá železničním nadšencům na dovolenou šest nádražních budov ve formě apartmánů.

„Teď na konci dubna měli jednu stanici pronajatou Pražáci. Když jsem tam přijel, měli všichni ajznboňácké uniformy, čepice a salutovali,“ usmívá se strojvedoucí.

V minulosti dokonce jeden z ubytovaných trval na tom, aby mašinfírové respektovali jeho signály, protože se vyznal v železničních pravidlech. Nakonec byl ale nucen pochopit, že se strojvůdci musí řídit svými předpisy.

Děti ubytovaných tam běžně nosí červené čepice. Přitom výpravčí na zastávkách úzkokolejky nebývali s výjimkou doby protektorátu. Dávali znamení jen v Jindřichově Hradci a Obratani.

JHMD tisknou lepenkové jízdenky jako jediní ve střední Evropě

JHMD nabízejí i jednu originální službu. V Kamenici nad Lipou stále tisknou lepenkové jízdenky, jaké se kdysi na drahách běžně používaly. A to předtím, než je vytlačily počítačové tiskárny.

„Minimálně ve střední Evropě jsme jediná firma, která je stále vyrábí,“ uvedl Matlas.

Cestující je dostávají jako suvenýry při nostalgických jízdách, průvodčí je procvakávají kleštěmi. Někteří lidé si na tyto jízdenky nechávají dokonce tisknout svatební oznámení o společné „jízdě životem“.

Úzkokolejka zaměstnává kolem 70 lidí, v letní sezoně je jich o 50 víc. Momentálně hledá kromě strojvedoucích i vlakvedoucí.

Úzkokolejka mohla vést do Rakouska. Chybí 11 kilometrů

O jízdu po trati mají stále více zájem německy mluvící turisté. Kdysi totiž stačilo málo a úzkokolejka dnes mohla vést až do Rakouska. Války v minulém století plán na propojení překazily. Tak vznikla jedenáctikilometrová mezera mezi konečnou stanicí v jihočeské Nové Bystřici a tou rakouskou v Litschau. Z ní se jezdí mimo jiné do Gmündu.

„Tak aspoň spolupracujeme. Míváme společné parní víkendy, kdy těch 11 kilometrů mezery propojíme autobusy,“ dodal Pavel Matlas. A navzájem si posílají turisty třeba tím, že rakouskou úzkokolejku propagují v jižních Čechách a naopak.

Starosta Kamenice Ivan Pfaur by byl rád, kdyby se díky úzkokolejce dostávalo ještě víc lidí do města. „Chceme je přilákat a nabídnout jim, co můžou vidět u nás nebo v Obratani,“ říká.

Místní podle něj využívají úzké koleje často k cestě do zaměstnání. Účastní se i různých speciálních akcí, třeba mikulášských jízd.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

V hrobě uprostřed remízku ležel zavražděný muž. Policie neví, kdo to byl

Policie na Havlíčkobrodsku pátrá po totožnosti muže, jehož tělo vykopala loni v říjnu v remízku u Habrů. Zjistila, že...

Nájezd na bránu, rána na solar a K.O. Výtiskův tvrdý hit měl děsivé následky

Obránce Jan Výtisk i v první lize dokazuje, proč byl v extralize léta nejoceňovanějším hráčem na černou práci a...

Po Richtrovkách mizí z turistické mapy Krkonoš i další oblíbené boudy

Premium Změna majitele a nákladná oprava nemusí v případě bud v Krkonoších vždy znamenat posun k lepšímu. Aspoň z pohledu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při natáčení filmu s Voskovcem a Werichem přejel ředitele divadla válec

Premium Je to ojedinělá tragická událost v historii československého filmu. Při natáčení komedie Voskovce a Wericha Hej-rup!...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Města kvůli covidu ruší novoroční ohňostroje, ušetří tím desítky tisíc

Ohňostroje bývaly v mnoha městech na přelomu roku tradicemi, tuto zimu však není jisté, zda je lidé budou moci...

Obyčejný vánoční smrček už lidem nestačí, nejžádanější je dražší exotika

Ačkoliv u obchodních domů mohou nedočkaví zákazníci vánoční stromky pořídit již řadu dní, na plantážích a v...

Malý terminál je před dokončením, žďárská ulice se otevře za dva týdny

Uzavírka Studentské ulice ve Žďáře nad Sázavou potrvá podle vedení města už jen necelé dva týdny. Výsledkem prací za...

Sběratel propadl autům z Ameriky. Jsou to mastodonti bez elektroniky, říká

Každý vidí před sebou jiný ideál osobního auta. Někdo touží po vozidlu nenápadném, úsporném, lehkém. Jinak to má...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...