Tunel, který se bude opravovat, vede pod příjezdovým mostem k ledečskému hradu. I ten se rekonstruuje. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Správa železnic chystá obnovu trati Posázavského pacifiku, začne tunelem

  • 7
Letos v září se začne opravovat železniční tunel pod ledečským hradem, přesněji pod jeho vysokým přístupovým mostem. Bude to předzvěst chystané generální opravy tratě Posázavského pacifiku od Světlé nad Sázavou až do středočeských Čerčan. Velká rekonstrukce na půl roku zastaví na trati provoz.

Pozoruhodně umístěný tunel, jímž vlaky podjíždějí hrad v Ledči, byl otevřen v roce 1903 a měří třicet metrů. Je atraktivní jak pro cestující, kteří tudy jedou po kolejích Posázavským pacifikem, tak i pro výletníky fotografující u trati.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos hodlá do této stavby investovat. „Loni tam probíhala provozní údržba, jejímž předmětem byla hlavně výměna výdřevy. Další větší opravu tunelu plánujeme v září až prosinci letošního roku,“ oznámil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

I když se to společně neplánovalo, tak zároveň s opravou tunelu se bude letos pokračovat přímo nad ním na opravě hradního kamenného mostu. Loni se obnovoval po 180 letech v první etapě, teď bude následovat druhá.

Tato část památky už byla ve špatném stavu. Dovnitř se dostávala voda, která v zimě zamrzala, což mostu škodilo. Tuto opravu si řídí majitelé hradu.

A to není všechno. Chystá se mnohem větší příliv peněz do obnovy celého úseku železniční trati mezi Čerčany a Světlou, který měří 91 kilometrů a vede podél řeky Sázavy.

„Plánujeme po roce 2020 velkou investici, která si vyžádá téměř půlroční výluky. Bude se jednat o revitalizaci trati obnášející kompletní obnovu železničního svršku i spodku, zabezpečovacího zařízení a modernizaci nástupišť ve stanicích,“ prozradil Illiaš.

Posázavský pacifik už 115 let dotváří kolorit regionu

Starostové Ledče a Světlé plány vítají. „Pro náš region je to důležitá trať,“ říká světelský starosta Jan Tourek. Posázavský pacifik považuje za kolorit regionu, který není jenom letní turistickou atrakcí. Lidem slouží i k pravidelnému dojíždění.

Vlaky mezi Ledčí a Světlou urazí trasu dlouhou šestnáct kilometrů za necelou půlhodinu. „Jejich využitelnost je ale menší než u autobusové dopravy,“ srovnal Zdeněk Tůma, starosta Ledče nad Sázavou.

Sám Posázavský pacifik využíval hlavně jako student, i dnes se ale vlakem občas rád sveze. „Někdy jedeme do Zruče, když je nás víc. Nádherný úsek jsou třeba i Stvořidla,“ doplnil Tůma.

Na Stvořidla se vydal tradičně o Vánocích vlakem i světelský starosta Tourek. „Bylo plno, obsadili jsme poslední místa,“ popsal.

Správa železniční dopravní cesty už v Ledči nad Sázavou opravovala ocelovou konstrukci i nosníky na železničním mostě.

„Ke kompletní přestavbě nás donutily dnešní požadavky kladené na železniční dopravu, kterým původní most již nebyl schopen vyhovět. Zároveň stará mostní konstrukce omezovala i šířku silniční komunikace, která pod ní probíhá,“ popsal Illiaš.

Posázavský pacifik začal jezdit do Ledče a Světlé v září roku 1903. O stavbu se postaral podnikatel Oswald Žiwotský. Poslední úsek z Kácova byl postaven za rok a půl. Pro Světelsko a Ledečsko to tehdy znamenalo rozvoj hospodářství díky lepšímu spojení s okolím.