Přemostění Jihlávky bylo problémem po staletí. Vyřešil ho nový „Brňák“

  15:12
V Jihlavě se letos opravuje Brněnský most. Nachází se v místech, kde původně přemostění bývalo, byť mnohem menší a hluboko v údolí. Město s těmito místy mělo starost už minimálně před dvěma staletími. Tehdy tu vedla státní silnice spojující Hamburk s Budapeští. A úsek přes Jihlavu byl nebezpečný.
Stavba nového Brněnského mostu v Jihlavě. Snímek je z poloviny 50. let minulého...

Stavba nového Brněnského mostu v Jihlavě. Snímek je z poloviny 50. let minulého století. | foto: Archiv Muzea Vysočiny Jihlava

Trable s přemostěním dokládá zápis z roku 1824 v německý psané kronice Memorabilia II uložené v jihlavském Státním okresním archivu. „Erární most před Brněnskou branou byl již velmi chatrný a musel být již potřetí znovu postaven,“ uvedl kronikář Peter Ernst Leupold z Löwenthalu.

Podle bývalého jihlavského archiváře Františka Hoffmanna byly mosty těsně pod městem součástí všech hlavních silnic.

„Překlenuly řeky a potoky již v dávných stoletích a některé z nich byly kamenné od 14. století. V 19. století však ani ty nejlepší z nich nestačily většímu provozu a těžším nákladům. Nejprve došlo na starý most Brněnský, ačkoli byl ze všech vlastně nejmladší,“ konstatoval Hoffmann.

Dodal, že trable se této lokality držely až do poloviny 50. let minulého století, kdy byl vybudován pořádný nový „Brňák“.

Překlenutí údolí řeky Jihlávky a jejího bažinatého okolí byla velmi potřebná záležitost. Do té doby, než vznikla dálnice D1, vedla tudy mezinárodní spojka Hamburku s Budapeští. V tuzemsku byla označovaná jako státní silnice I. třídy číslo 2. Šlo o trasu Praha-Jihlava-Brno-Bratislava.

Kočí si opatřovali přípřež, aby prudký kopec u mostu zdolali

Její nejnebezpečnější úsek se nacházel právě v Jihlavě mezi psychiatrickou léčebnou a centrem města. Na řidiče tam čekala prudká stoupání či klesání, zatáčky a ještě most, který nebyl zrovna široký.

Už za éry koňských povozů nemívali kočí toto místo rádi. Opatřovali si přípřež, aby mohli most i kopec zdolat. Jenže doba automobilismu vyžadovala jiné řešení - odstranění dřevěného mostu a výstavbu jiného, což nastalo v polovině 20. let minulého století.

S výstavbou „starého“ Brněnského mostu měli řemeslníci začít už na jaře 1925, ale projekt nabral zpoždění.

„Koncem roku 1924 silniční oddělení Zemské správy politické v Brně rozhodlo, že postaví namísto dosavadního dřevěného mostu přes řeku Jihlávku zcela nový, elegantní železobetonový obloukový most. Stavba byla firmou Donath a spol. zahájena v dubnu 1926 a dokončena v prosinci 1927,“ zmínil na svém webu jihlavský rodák a badatel David Varner.

Už ve dvacátých letech minulého století sloužila stejná objížďka

Po dobu výstavby sloužila chodcům dřevěná lávka vedoucí po levé straně mostu. A objížďka pro auta a vozy vedla podobnými místy, kterými si dnes šoféři zkracují cestu přes Jihlavu při nynější uzavírce nového Brněnského mostu!

Řidiči mířili okolo psychiatrické léčebny, Dlouhou stezkou k ulici U Plovárny a dále cestou vedoucí ke Dlouhé stěně, aby se nakonec napojili na Znojemskou ulici.

„Aby tato objížďka mohla býti používána i těžkými náklady a automobily, bude státní správou říšských silnic zvláště upravena, opatřena výhybkami a v době noční světelnými znameními,“ avizovaly před zahájením výstavby starého Brněnského mostu Jihlavské listy.

Parametry Brněnských mostů v Jihlavě

Nový Brněnský most:

  • Vybudován: 1954-1956
  • Délka: 198,1 metru
  • Výška: 18,9 metru
  • Autor: Oldřich Hurych - rodák z Telče, stavební inženýr, mostař. Žil v letech 1907 až 1990 a platil za průkopníka použití předpjatého betonu v mostním stavitelství.
  • Další informace: Vlastníkem je Kraj Vysočina, který ho letos nechává opravovat. Práce za 47,7 milionů korun mají končit v říjnu.

Starý Brněnský most:

  • Vybudován: 1926-1927
  • Délka: 46 metrů
  • Výška: 8,7 metru
  • Autor: projektant Peschke
  • Další informace: Patří městu Jihlava. Spojuje Brněnskou ulici s lokalitou, kde sídlí zoo a firma Modeta.

Zdroje: kniha Drobné nemovité památky a jiné architektonické zajímavosti města Jihlavy, kraj a Mährischer Grenzbote.

Na lepší přemostění řeky Jihlávky se obyvatelé města těšili.

„Nepotrvá to dlouho a obraz města se dočká obohacení díky novému osobitému mostu. Ten současný už kvůli jeho stáří a nízké nosnosti nevyhovuje požadavkům moderní dopravy a musí dát prostor nové technice,“ uvedly německy psané noviny Mährischer Grenzbote.

Továrník uplácel, aby jeho podnik zůstal vidět, naznačily noviny

Dřívější dřevěný most měl jeden středový pilíř, zatímco tento most údolí překlenul jedním obloukem.

Přesto si tehdejší novináři neváhali rýpnout - že most vlastně bude připomínat jen takovou hračku, že nepůjde o nic velkého.

„Přes údolí o šířce větší než sto metrů lze stavět most, pod který by se vešla věž vídeňského svatoštěpánského kostela,“ poznamenaly Grenzbote.

Ano, Jihlava toužila po větším mostě. Proti byly ale za první republiky zřejmě dva faktory. Zaprvé peníze.

„Zástupcové státní správy říšských silnic prohlásili, že by otázka tato mohla býti řešena jen tehdy, když by město a zájemníci projevili ochotu nésti větší náklady, jež by se zvýšením úrovně mostu byly spojeny,“ uváděly Jihlavské listy.

A roli možná sehrála také korupce, jak naznačovaly noviny Jiskra při výstavbě nového Brněnského mostu v únoru 1956. Továrník Seidner z textilky u mostu měl při stavbě starého „Brňáku“ údajně podplatit 40 tisíci korunami jistého inženýra France, aby most byl jen tak vysoký, aby nezakryl jeho továrnu.

Jak jel autobus, vznikaly kolony. 12procentní stoupání nezvládal

Situace ale byla neudržitelná. To místo u řeky Jihlávky bylo pro dopravu nebezpečné. Stávaly se tam nehody a tvořily kolony.

Na problémy bylo zaděláno například tehdy, když z jedné strany jel autobus. Rázem vznikaly fronty aut. Chuťovka to musela být i v zimě - na jedné straně dvanáctiprocentní stoupání, na druhé 7,5 procenta.

Silničářům docházela trpělivost. „Dosavadní vedení státní silnice I. třídy číslo 2 v úseku mezi Zemskou léčebnou pro duševně choré v Jihlavě a vlastním jádrem města patří pro své neobyčejně závadné poměry stupové, směrové i co do nedostatečných rozměrů příčného profilu v určitých místech mezi nejhorší a z hlediska dopravy nejnebezpečnější úseky této silnice vůbec a jest proto přímo postrachem pro vozidla všeho druhu,“ uvedli na konci dubna 1953 v technické zprávě, ve které se již zabývali přípravou stavby nového Brněnského mostu.

Nový šestipolový železobetonový most široký deset metrů byl vybudován v letech 1954-1956. Padlo na něj 4 600 kubíků betonu.

Na nový Brněnský most se jezdily dívat delegace z ciziny

Mostu musely ustoupit některé zahrady, louky, pastviny i domy. Třeba ve Ztracené, Boční nebo Křižíkově ulici. Obyvatelům město Jihlava nabídlo možnost přestěhování. Poskytlo 24 náhradních bytových jednotek.

Nedělal se přitom jen most, ale přeložka státní silnice o délce přes 1,1 kilometru. Silničáři ji koncipovali pro rychlost 80 kilometrů v hodině. Úsek totiž nikde neprocházel přímo ulicemi a vykazoval téměř v celé své délce charakter venkovské trasy.

Nový „Brňák“ tenkrát v Československé republice neměl obdoby. Vyprojektoval jej Oldřich Hurych, průkopník použití předpjatého betonu v mostním stavitelství.

Na stavbu se jezdily dívat i delegace z ciziny. Rus Konovalov se údajně ptal, kolik na stavbě pracuje lidí. Dostal odpověď, že třicet. Asi to ale přeslechl nebo tomu nevěřil a psal 300! „Stavitel Štolba mu jednu nulu ze zápisníku škrtl,“ napsala Jiskra.

Nový Brněnský most není rovný, stoupá do kopce. To projektant navrhl z estetických důvodů.

Jako první se po novém dvousetmetrovém přemostění řeky Jihlávky podle tehdejšího tisku svezli autobusem učni z Hrotovic. Samozřejmě most byl předem řádně otestován. Letos se opravuje. Rekonstrukce za 47,7 milionu korun bez daně má trvat do konce října (o současné opravě zde).

Současná oprava brněnského mostu v Jihlavě:

6. června 2018

Nový Brněnský most v Jihlavě. Původní přemostění se nachází v údolí pod ním.

Nový Brněnský most v Jihlavě. Původní přemostění se nachází v údolí pod ním.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Nejčtenější

Unikátní sportovní a kulturní aréna v Jihlavě: rozpočet se dodržel!

Takovou stavbu jen tak nenajdete v celé republice. Projekt za 1,9 miliardy korun (bez DPH) se oficiálně otevře 8. listopadu, ale Horácká multifunkční aréna už předtím uvítá milovníky hokeje, a to...

Cizinec na noční D1 předjel policisty víc než dvoustovkou. A přišlo ho to draho

S dodržováním rychlostního limitu si na dálnici D1 nelámal hlavu sedmadvacetiletý cizinec. U Měřína se v noci na dnešek řítil rychlostí až 225 kilometrů v hodině. Ovšem zrovna projel kolem policejní...

Padla první kauce za 200 tisíc korun. Řidič kamionu manipuloval s tachografem

Policisté z dálničního oddělení Velký Beranov na Jihlavsku uložili ve středu tureckému dopravci první kauci ve výši 200 tisíc korun. Takovou částku mohou podle novely zákona vyžadovat od letošního 1....

Řidič vybržďoval na dálnici D1 jiné auto, má už 14 záznamů. Natočila ho policie

Riskantní manévr, kterým ohrozil jiné auto, předvedl v pondělí řidič Audi RS Q8 na dálnici D1. Nepočítal ovšem, že jeho agresivní jízdu sledují policisté, kteří navíc celý incident zaznamenali na...

Na Pelhřimovsku zemřel cyklista, sjel s kolem do příkopu

Na Pelhřimovsku zemřel v sobotu odpoledne cyklista. Podlehl svým zraněním, která utrpěl, když sjel s kolem do příkopu. Tragická nehoda se stala okolo 14:00 u obce Těmice.

O řidičák už mladík přišel, po další zběsilé jízdě zkoušel policisty balamutit

O vlastní řidičský průkaz už teprve osmnáctiletý řidič kvůli dopravním přestupkům přišel, řízení si však zjevně nedokázal odříct. Když mu tedy za volantem policisté znovu naměřili výrazné překročení...

10. července 2025  16:32

Havlíčkobrodská nemocnice má nový infekční pavilon, vznikl radikální přestavbou

Nový infekční pavilon otevřeli ve čtvrtek v nemocnici v Havlíčkově Brodě. Pavilon s číslem 8 vznikl radikální přestavbou a dostavbou původní budovy, která navíc získala nově čtvrté patro.

10. července 2025  15:48

Kde se vyhnout davům turistů? Neobjeveným skvostem je Dům přírody Žďárských vrchů

Mezi neobjevené skvosty letošního roku byl agenturou CzechTourism určen Dům přírody Žďárských vrchů. Stojí v osadě Krátká u Sněžného ve venkovském stavení z 19. století. Návštěvníci se v něm dozvědí...

10. července 2025  15:03

Už žádné fronty u Vodního ráje, lidé si mohou koupit vstupenky v e-shopu

Až se znovu vrátí horké letní počasí vhodné ke koupání, budou moci lidé v krajském městě Vysočiny zvolit výrazně rychlejší variantu příchodu do areálu Vodního ráje, který sousedí s řekou Jihlavou....

10. července 2025  7:48

Nová jihlavská hala hvězdy láká, nabídka služeb ve městě však potenciál sráží

Horácká multifunkční aréna v Jihlavě měla hostit příští rok v únoru Světový pohár v judu, jehož hvězdou mohl být i jihlavský rodák a dvojnásobný olympijský vítěz Lukáš Krpálek. Vše ale ztroskotalo na...

9. července 2025  14:16

Jsou to jen legendy. Světelské podzemí na zámek či hrad nevedou, přesto láká

Byla to legenda, o níž se po desítky let spekulovalo. Že podzemní chodby by z náměstí Trčků z Lípy ve Světlé nad Sázavou mohly vést na zámek, či dokonce až pod hrad Lipnice. Tyto zkazky však...

9. července 2025  7:43

Senior se na dvorku úmyslně bodal nožem do břicha, život mu zachránili policisté

Dvojice policistů překazila třiaosmdesátiletému muži z Moravských Budějovic na Třebíčsku jeho pokus o sebevraždu. Pro odchod ze světa si vybral mimořádně trýznivý způsob. Na dvorku svého domu se...

8. července 2025  15:14

Archeologové objevili dosud neznámou tvrz, vydala předměty z renesance a baroka

Obestřena tajemstvím zůstává jedna z nejstarších částí Žďáru – okolí kostela svatého Prokopa a Regionálního muzea v ulici Tvrz. Trochu světla, ale i nové otazníky vnesli nyní do historie tohoto místa...

8. července 2025  14:40

Jihlavskou zoo čeká největší investice roku, vylepší prostory pro kočkovité šelmy

Nové venkovní expozice budou mít k dispozici kočky pouštní a karakalové, které chová jihlavská zoologická zahrada. Zoo plánuje pro tyto menší a středně velké kočkovité šelmy vybudovat dva zbrusu nové...

8. července 2025  11:05

Sklárny Crystal Bohemia chystají obří skladiště, hala bude vysoká 34 metrů

Velká kritika se v posledním roce snáší na záměr skláren Crystal Bohemia ve Světlé nad Sázavou postavit na okraji svého areálu obří skladovou halu. Zastupitelé města však oproti očekávání nechali...

8. července 2025  7:40

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Hettich mění vedení české pobočky, současného jednatele střídá trio manažerů

Po více než šestadvaceti letech spojených s firmou Hettich končí v čele její české pobočky jednatel Oldřich Pól. Německá společnost, která je předním výrobcem nábytkového kování, má své jediné...

7. července 2025  15:33

Humpolec v parku otevřel novou atrakci pro děti, velkou kuličkovou dráhu

Se začátkem letních prázdnin si mohou děti v Humpolci užít i nové lákadlo v parku v ulici 5. května. Město tam otevřelo velkou kuličkovou dráhu, která poblíž dopravního hřiště vznikla coby jeden z...

7. července 2025  11:07
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.