Jihlava připravuje revoluci v linkách MHD, řidiči jí ale chybí už teď

  8:48aktualizováno  8:48
Konec linky BI, návrat trolejbusu D a nová trasa F. Jihlava chystá největší změnu v městské hromadné dopravě za posledních více než dvacet let. Začátkem prosince spustí nové trolejbusové linky. MHD v Jihlavě tím najezdí víc kilometrů, dopravní podnik má však už teď nedostatek řidičů.

Jihlava do konce listopadu prodlouží trolejbusové tratě o 1,5 kilometru. Práce vyjdou na 18 milionů korun. Nová trolej ve Vrchlického ulici bude základ všech připravovaných změn. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Okružní linky B a BI byly jihlavskou specialitou. Místní na ni byli za dlouhé roky zvyklí, cestující odjinud spíše mátla. Na konci listopadu vyjedou trolejbusy na linku BI naposledy.

Jihlava totiž po dlouhých letech plánů a příprav nechala natáhnout trolejové vedení v prodloužené Vrchlického ulici - okolo nemocnice, sídla záchranky a hobbymarketu Uni Hobby - čímž si otevřela dveře k největší změně v MHD.

„Změny jsou promyšlené, vyvážené a doufám, že je veřejnost přijme pozitivně,“ pronesl Vratislav Výborný, náměstek primátora zodpovědný za dopravu.

Nové linky D a F budou vyjíždět od Domu zdraví

Od 1. prosince se tak do jihlavských ulic po dlouhých letech vrátí trolejbusová linka D, která převezme část zrušené trasy BI. Pojede od Domu zdraví ke Skalce, kolem domu kultury a pak na hlavní vlakové nádraží.

Nové trasy MHD v Jihlavě

Linky A, C: beze změny

Linka B: Hlavní nádraží - Březinova - Masarykovo náměstí - Sokolovna - 17. listopadu - Poliklinika - Zátopkova - Zimní - S. K. Neumanna - Na Dolech

Linka D: Hlavní nádraží - Chlumova - Sokolovna - Seifertova - Poliklinika

Linka E: Motorpal - Kaufland - Chlumova - Masarykovo náměstí (opačný směr Masarykovo náměstí - Dům kultury - Fritzova - Kaufland - Motorpal)

Linka F: Dopravní podnik - Masarykovo náměstí - Sokolovna - Seifertova - Poliklinika

Linka N: Hl. nádraží - Březinova - Mas. náměstí - Sokolovna - 17. listopadu - Poliklinika - Zátopkova - Zimní - S. K. Neumanna - Jiráskova - Mas. náměstí - Dopravní podnik - Březinova - Hl. nádraží.

  • Linky A, B, C budou ve všední dny jezdit v intervalu 12 minut, od 18 hodin 15 minut, od 20 hodin 20 až 30 minut.
  • Linka E bude mít ve špičkách interval 12 minut, jinak 30 minut.
  • Linky D, F budou jezdit po 24 minutách (ve společném úseku v prokladu 12 minut), od 18 hodin po 30 minutách a od 20 hodin v intervalu 40 až 60 minut.

Kromě „déčka“ se v grafikonu nově objeví i trať F. Ta bude mít s linkou D společnou cestu od Domu zdraví k domu kultury. Odtud ovšem zamíří na Masarykovo náměstí a dál na Slunce.

„Cestující z této oblasti historicky požadovali k poliklinice přímé spojení bez přestupu. Stejně tak tomu bylo i v oblasti Jiřího z Poděbrad u hlavního nádraží. Proto se zvolil tento kompromis,“ poznamenal k zavedení dvou nových tras ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím.

Výraznějších úprav se dočkají také linky B, E a noční spoj N. Beze změn zůstanou pouze trasy A a C.

A zásahy se zatím vyhýbají i autobusovým linkám. Jediné, co se řeší, je budoucnost trasy 6, která momentálně vede z konečné Na Dolech právě přes prodlouženou Vrchlického ulici k Domu zdraví, na Masarykovo náměstí a končí u železniční stanice Jihlava-město.

Bude třeba více řidičů, dopravnímu podniku ale chybí už dnes

Nový grafikon bude v praxi znamenat, že vozy MHD najedou více kilometrů, než je tomu nyní. To znamená, že dopravnímu podniku stoupnou roční náklady.

„Je to navržené tak, že bude vyjíždět více trolejbusů a samozřejmě i více řidičů,“ potvrdil Karel Trojan z odboru dopravy jihlavského magistrátu.

Přitom už dnes má dopravní podnik nedostatek šoférů. Z potřebných 105 je pokryto jen 93 míst. Vypomáhají brigádníci. Navíc příští rok někteří ze stálých řidičů budou odcházet do důchodu.

„Nejsme v pozici, abychom si mohli říkat, zda ano, či ne. My to musíme zvládnout a určitě to zvládneme,“ je přesvědčený ředitel Vilím.

Nedostatek řidičů je celorepublikový problém. Chybí 6 až 8 tisíc profesionálních šoférů autobusů, trolejbusů, tramvají a nákladních aut. Není proto příliš pravděpodobné, že by dokázal dopravní podnik přivést dostatek nových lidí. Zátěž tak budou muset zvládnout ti stávající, kteří si už letos v létě začínali stěžovat na únavu.

Více peněz do MHD bude muset nejspíš poslat město

„Nový grafikon určitě přinese změny ve směnách. Ale teprve se budeme seznamovat s tím, jak přesně budou vypadat. Pro nás jako odbory je podstatné, aby byly dodržené potřebné přestávky a časy byly nastaveny tak, aby se vše dalo stíhat,“ pronesl řidič a zároveň předseda odborové organizace Marek Řezáč.

Vyšší náklady na provoz by měla zatím pokrýt zvýšená dotace z městské kasy. Podle výroční zprávy dopravního podniku zaplatilo loni město - na základě smlouvy na veřejné služby a úhradu prokazatelné ztráty z provozu MHD - 62,8 milionu korun. O kolik přesně se tato suma se zavedením nových linek zvýší, není teď schopen nikdo říct.

„Je tam řada proměnných. Je zde například požadavek na to, aby senioři nad 65 let měli MHD zdarma. O tom všem se teprve budeme bavit,“ uvedl náměstek primátora Výborný.

Nejčtenější

Silničáři: Máme sypat, tak sypeme. D1 na Vysočině osolili jako nikdy dřív

Dálnici D1 u Humpolce zasáhlo ve čtvrtek v poledne husté sněžení a bílá tma.

Lidé tuto dopravní tepnu neznají bez zpomalení, zúžení nebo nehod. Přesně před týdnem Ředitelství silnic a dálnic...

Majiteli auta ukradli ďábelskou značku na přání, totožnou už nedostane

Nissan Juke a registrační značka, kterou kdosi odcizil. Podle policie to byl...

Policisté zaznamenali první případ krádeže registrační značky na přání z vozidla na Vysočině. Majitel Nissanu Juke...

Úkaz Rittich. Český gólman dál ohromuje v NHL. Čím je výjimečný?

Matthew Tkachuk a brankář David Rittich z Calgary po výhře nad Coloradem.

Psal se rok 2015 a extraligový zelenáč David Rittich musel v kabině Mladé Boleslavi poslouchat nevlídná slova od...

Na zavátou Vysočinu nevjíždějte, neprojedete, nabádá policie kamioňáky

Silnice I/38 musela být u Dlouhé Brtnice kvůli silnému větru a sněhu uzavřená....

Na Vysočinu vůbec nevjíždějte, nepřejedete ji. Takový vzkaz posílá policie řidičům kamionů. Na řadě silnic v celém...

Koalice má málo hlasů, tak přizve hlasující experty. Opozice hrozí žalobou

Ilustrační snímek

Až před soudem může skončit rozhodnutí zastupitelů v Pelhřimově. Odhlasovali si totiž, že do výborů přizvou kromě...

Další z rubriky

Místo spolupráce na cyklostezce se Jihlava s Plastikovem soudí o miliony

Cyklostezka by měla vést těsně podél břehu řeky místy, kde je dnes kamenitý...

Vztahy mezi vedením jihlavského magistrátu a firmy Plastikov jsou napjaté. Přitom by bylo pro město dobré, kdyby spolu...

Řidič jel rychle a narazil do stromu i dvou aut. Škoda jde do milionů

Při čtvrteční nehodě na okraji Jihlavy byly poničeny tři vozy.

Čtyři zraněné a škodu za nejméně jeden a tři čtvrtě milionu si vyžádala dopravní nehoda, která se stala ve čtvrtek ráno...

Petrovičtí chtějí za pozemky pro obchvat peníze, rozčílili tím hejtmana

Nový obchvat Příseky by měl podstatně zrychlit cestu mezi Jihlavou a Třebíčí.

Vedení Petrovic na Třebíčsku se rozhodlo, že pokud hodlá kraj vybudovat obchvat Okříšek, který má vést i po...

Najdete na iDNES.cz