S RC buginami si modelář splnil sen. Teď pro ně staví špičkové centrum

  17:27aktualizováno  17:27
Jako školák toužil Ludvík Krejcar po rádiem řízených modelech aut. Sen si splnil. V tuzemsku patří k nejúspěšnějším - loni byl třetí na mistrovství republiky a ve své kategorii získal zlatou medaili. Teď si dal další cíl. U Starče na Třebíčsku buduje středisko s tratí, na níž chce hostit mistrovství Evropy.

Hlavním iniciátorem vzniku stařečského závodního areálu je Ludvík Krejcar. V srpnu by tudy ve vysokých rychlostech za ryku spalovacích motorů měly premiérově jezdit rádiem řiditelné buginy. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Takzvané RC Buginy bere Krejcar z gruntu. Závodiště u Starče s týmem kolegů dokončuje a už dopředu plánuje slavnostní otevření dráhy. To by se mělo uskutečnit v sobotu 25. srpna, kdy se právě zde má konat i mistrovství republiky.

Fotogalerie

„Máme ambici vybudovat zde areál v Česku ojedinělý, s parametry i pro mistrovství Evropy, které bychom zde chtěli uspořádat,“ popisuje osmačtyřicetiletý podnikatel.

Budoucí závodní areál se nachází pod hrází polderu nedaleko stařečského koupaliště. Kromě závodní dráhy by zde měla vzniknout i hala o velikosti 20 krát 40 metrů pro zimní soutěže, vybavená i zázemím pro závodníky.

„Celkově chceme areál vybudovat tak, aby mohl pojmout 200 závodníků a 1 500 diváků, což lze při evropských šampionátech očekávat,“ popsal Krejcar.

Dráhy pro buginy jsou vymezeny černými plastovými hadicemi, vytvořeny jsou terénní vlny a upraven povrch drah. Vybudován je základ systému zavlažování závodní části. „Jinde se zavlažují tato závodiště ručně, my budeme mít víceméně automatiku,“ plánuje Krejcar.

Hodně si slibuje hlavně od lokality vprostřed republiky poblíž D1

Do závodiště ještě přibudou bezpečnostní prvky. Ty jsou nutné, protože v rovinkách dosahují závodní auta rychlosti až osmdesát kilometrů v hodině. A není výjimkou, když některé z trati vyletí.

Protože auta občas v exponovaných úsecích nedobrovolně opouštějí závodní trať, fungují v těchto místech takzvaní „nahazovači“, kteří buginy vracejí zpátky do dráhy. „Budou tam bezpečnostní zóny a drátěný plot, aby bylo na dráhu vidět a auta současně nemohla v té rychlosti při opuštění trati nikoho zranit,“ popsal Ludvík Krejcar.

Povrch drah bude z písčité zeminy. „Ornici jsme z prostoru dráhy shrnuli, jak nám ukládá zákon. Povrch drah je z materiálu, který jsme sem navezli,“ popsal podnikatel.

Dráha bude sloužit pro největší modely rádiem řízených bugin, které jsou v měřítku 1 : 5 nebo 1 : 6. Pro tuto kategorii závodních aut je nejbližší podobná dráha v Březí u Mikulova. „Náš areál se nachází zhruba uprostřed republiky, jsme dvacet kilometrů od dálnice, tak věřím, že si k nám najdou cestu závodníci z Čech i Moravy,“ věří Krejcar.

RC modelům se věnuje 50 skoroprofesionálů a tisíce amatérů

Pro diváky by zde mělo vzniknout nejen přírodní hlediště na hrázi polderu, kde budou doplněny lavičky, ale do budoucna i plánovaná tribuna.

„Chceme udělat k areálu taky druhou přístupovou cestu, aby tady nevznikaly dopravní zácpy při mezinárodních soutěžích. Závodníci většinou přijíždějí i se svými přáteli a rodinami a nocují v karavanech, takže se ten areál a okolí na dobu soutěží docela zaplní vozidly,“ přiblížil Krejcar.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Investor buduje areál dva roky, pět let zabrala příprava záměru. „Máme modelářský RC Autoklub Stařeč. Je to i nutnost, protože když chcete pořádat soutěže mistrovství republiky, musíte být členem klubu,“ popsal.

Tomuto sportovně-modelářskému odvětví se na špičkové úrovni v Česku věnuje asi padesát jezdců. Celkově v tuzemsku na úrovni ryzích „koníčkářů“ nebo účastníků nižších soutěží jezdí s RC modely bugin asi dva tisíce lidí.

„Mnozí mají závodní dráhy třeba doma na zahradě. Tady chceme vytvořit pro tento sport zázemí i středisko, které by dokázalo k této zálibě přitáhnout mladé, aby neseděli doma u počítačů a mohli se věnovat něčemu v přírodě. A ještě se u toho naučili třeba něco z techniky,“ plánuje Krejcar.

Auta jsou srdeční záležitost. Někdy se ale chce vrátit k letadlům

Nyní čeká stařečský areál pokládání dlažby, dokončení terénních úprav, setí trávy a také dokončení první budovy.

Krejcar začínal jako letecký modelář. Za jeho dětství a mládí byly RC modely pro něj cenově nedostupné. „Auta jsou moje srdeční záležitost, vždycky jsem toužil po rádiem řízeném modelu, ale ty jsme tehdy za socialismu viděli jenom někde v západoněmeckém katalogu. Já se k těmto autům dostal poprvé na učilišti při odborném výcviku. Dnes je to takový koníček, který si už chystám na důchod. Ale rád bych se někdy vrátil i k letecké modelařině,“ plánuje Krejcar, rodák z nedalekého Sádku, který provozuje obchod s elektrosortimentem pro domácnosti.

Ve svém věku se sice dostal mezi špičku jezdců s RC buginami, potenciál ale vidí mezi mladými. „U tohoto sportu je důležitý postřeh a hbité ruce,“ hodnotí Krejcar.

Problémem pro začínající jezdce je cena špičkových bugin, která může dosáhnout až desítek tisíc korun. I na to Krejcar myslí. „Připravujeme vlastní výrobu bugin z masivnějších materiálů, aby více vydržely. Mohly by přitom být až třikrát levnější než současné špičkové modely,“ věří podnikatel.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

750 stupňů a 70 minut. Krematorium ukázalo, jak končí cesta člověka

Přípravy stavby jihlavského krematoria podle projektu Milana Blahuta začaly v...

Česká republika je globální velmocí v oboru pohřbívání žehem. V tuzemsku je 27 krematorií, což je nejvíce na světě na...

Hlavní silnici u Žďáru podjedou cyklisté tubusem, stavba omezila provoz

Spojnice Karlína s Žižkovem. Od roku 1953 tudy chodili dělníci z Žižkova do...

Stavba cyklostezky mezi Žďárem nad Sázavou a jeho místní částí Stržanovem omezila provoz na silnici I/37. Kvůli větší...

Každé auto musí mít svůj příběh, říká sběratel veteránských tatrovek

František Prosecký je sběratelem všeho, co souvisí se značkou Tatra. Ve svém...

Rozhovor s Františkem Proseckým vznikal za chůze. A to doslova. Přímo mezi exponáty Depozit - muzea veterán Tatra klubu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz