Na trolejbusy si ve Vrchlického ulici ještě nějakou dobu počkají. Ilustrační snímek

Na trolejbusy si ve Vrchlického ulici ještě nějakou dobu počkají. Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nová linka MHD bude do čtyř let, tvrdili radní v Jihlavě. Slib nevyšel

  • 6
Trolejbus jezdící okolo nemocnice a sídla záchranky přes Dolinu do Starých Hor. To je jeden z nenaplněných záměrů současného vedení jihlavské radnice. Termín výstavby se odsouvá kvůli dotacím.

Nejpozději letos měly být ve Vrchlického ulici v Jihlavě natažené dráty trolejového vedení.

A v příštím roce se po ulici, která vede od Domu zdraví kolem nemocnice a sídla záchranky novou jihlavskou zástavbou, už měly prohánět trolejbusy na nově vedené lince B.

Po ulici S. K. Neumanna pak měly zajíždět na točnu u železničního přejezdu ve Starých Horách. Zavedení trolejí ve Vrchlického ulici jihlavská radnice slibovala do konce tohoto volebního období.

„Voličům jsme dali závazek, že během volebního období do roku 2014 zlepšíme dopravní obslužnost zmíněné lokality,“ zmínil vloni při schvalování výdaje 13 milionů korun z městského rozpočtu primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

Jenže nyní už je jasné, že do voleb se natáhnout troleje nestihnou. A minulý týden v pondělí, na svém posledním zasedání před volbami, městští zastupitelé bez diskusí odhlasovali vrácení 13 milionů, které na investici byly vyčleněny, zpět do městské kasy.

„Nepovažuji to za nesplněný slib. Akorát mě mrzí, že jsme projekt nemohli dotáhnout v tomto roce, čili v tomto volebním období,“ reagoval na dotaz MF DNES primátor Vymazal.

Městu se podle náměstka primátora pro oblast dopravy Josefa Kodeta (KDU-ČSL) naskytla možnost čerpat na tuto investici vysokou dotaci.

„Podle informací, které mám, bude v příštím plánovacím období Evropské unie preferovaná drážní městská doprava, což jsou i trolejbusy, a bude možné na ně čerpat podporu. Měst, co mají trolejovou dopravu, přitom není tolik, a je tak velká pravděpodobnost, že dostaneme více než 90 procent dotací na vybudování trolejí a zhruba deset milionů v rozpočtu města ušetříme,“ vysvětlil postup Jihlavy náměstek Kodet.

Podle něj by se stejně linka, i kdyby se troleje stihly natáhnout ve slíbeném čase do voleb, do provozu neuvedla dříve než na konci příštího roku nebo až začátkem roku 2016. A to z důvodu rekonstrukce Jiráskovy ulice. Právě na tuto ulici bude linka B po umístění trolejí do Vrchlického ulice na křižovatce u mlékárny ústit.

„Letos bychom tak jen natáhli dráty za městské peníze a nejméně dalšího tři čtvrtě roku bychom po ulici stejně linkou nejezdili,“ dodal další argument Kodet.

„Před čtyřmi lety jsme ještě netušili, že Kraj Vysočina bude mít v plánu dvě zásadní rekonstrukce, Pražského mostu a Jiráskovy ulice. Nyní máme dohodu, že naše práce na přípravě trolejové linky a jejich rekonstrukce ulice budou skloubeny,“ dodal Vymazal.

Trolejbusy kolem nemocnice poprvé za rok?

Součástí rekonstrukce Jiráskovy ulice je i rozšíření křižovatky u mlékárny o jeden jízdní pruh. Řídit ji pak budou semafory.

Do podzimu příštího roku by rekonstrukce Jiráskovy ulice zajišťovaná krajem měla být hotová. Na trase nové linky trolejbusu město do té doby vybuduje i nové zastávky včetně konečné u železničního přejezdu.

Tyto práce v ulici S. K. Neumanna jsou již v běhu. A primátor i vedení dopravního podniku věří, že by linka mohla na Vrchlického ulici začít jezdit v příštím roce.

„Podle mého odhadu by provoz nové linky mohl být zahájen nejpozději na podzim 2015,“ řekl šéf dopravního podniku Josef Vilím. „Linka pak převezme část cestujících ze zastávky S. K. Neumanna a tím umožní prodloužení intervalu na lince C,“ řekl již dříve Vilím.

Samotné troleje pro Vrchlického ulici měly vyjít na zhruba devět milionů korun. Kompletní zprovoznění linky až na točnu u železničního přejezdu ve Starých Horách pak podle Vilíma vyjde odhadem až na oněch 13 milionů, původně vyčleněných z městského rozpočtu.

Dopravní podnik by podle primátora se zavedením nové trolejbusové linky a jejími provozními náklady měl počítat i ve svém rozpočtu na příští rok.