Dojet z Třebíče do Brna do školy nebo za prací vlakem za 50 minut? To je zatím jen sen cestujících, v roce 2018 se ale má stát skutečností. K tomu je však potřeba udělat několik významných, a ne zrovna levných kroků.
Jedním z nich je přestavba trati číslo 240 za víc než miliardu korun. Začne letos a od července do konce listopadu v úseku od Náměště nad Oslavou po Krahulov tím pádem neprojede ani jeden vlak.
„Dalším krokem má být nastavení grafikonu a zároveň úprava v systému veřejné dopravy tak, aby spěšné vlaky do Brna jezdily z Třebíče už třeba ve čtyři ráno,“ uvedl třebíčský vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina.
Doplnil, že důležitá pro rychlejší cestování spěšnými vlaky mezi Třebíčí a Brnem je ještě jedna věc: zdvoukolejnění úseku trati mezi Zastávkou u Brna a Brnem. K úpravě tohoto úseku má podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marka Illiaše dojít v letech 2017 až 2018 v případě, že nebudou významnou stavební akci blokovat některá občanská sdružení.
Elektrika k Okříškám
S elektrifikací trasy směrem k Okříškám se počítá nejdříve v roce 2019. A s čím se naopak nepočítá, to je zdvoukolejnění úseku od Zastávky po Jihlavu. Zde se podle Illiaše už nejedná o příliš vytíženou část trati.
Výsledkem úplné rekonstrukce tratě od Zastávky u Brna po Okříšky budou i nová bezbariérová nástupiště ve stanici Třebíč a na zastávkách Vysoké Popovice, Vladislav a Třebíč-Borovina.
„Tyto zastávky budou opatřeny novým informačním systémem pro cestující. Rychlost vlaků se zvýší až na 100 kilometrů v hodině,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Jízda vlaků má být svižnější díky tomu, že budou nově položeny bezstykové kolejnice – tedy takové, které budou mezi sebou svařované. Odpadne tak typické drncání.
V Třebíči nastane velká změna v tom, jak se budou lidé dostávat k vlakům. Vznikne totiž bezbariérový ostrov v místě dnešní třetí koleje. A bude k němu přístup nově vybudovaným podchodem, který počítá s výtahem pro vozíčkáře a špatně pohyblivé cestující či rodiče s kočárky. „Zároveň bude prodlouženo už hotové bezbariérové nástupiště u první koleje až k viaduktu,“ přiblížil Kratina.
Takto zrevitalizovaná trať má být v budoucnu přípojkou na zamýšlenou vysokorychlostní trať Praha–Brno se zastávkou v Jihlavě.
A jak omezí letošní plánovaná obrovská výluka cestování? „Mezi Náměští a Krahulovem budou pendlovat náhradní autobusy. Některé rychlíky se budou odklánět. V Třebíči budou zastávky na novém dopravním terminále před výpravní budovou,“ řekl šéf odboru dopravy.
Kdy bude mít pendolino zastávku v Jihlavě?Vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem byla jedním z témat, o kterých včera během své návštěvy Vysočiny hovořil ministr dopravy Dan Ťok. Jde o investici, která není možná bez tučných evropských dotací. A vůle dát na takový projekt peníze dnes je. „Nyní se tento záměr posuzuje, je na to vypsána studie. Existují dvě varianty. Jedna jde v severní částí nad Havlíčkovým Brodem, druhá směřuje mnohem víc na jih, prakticky kopíruje dálnici D1,“ uvedl Ťok. |