„Na příjezdu do Žďáru od Jihlavy jsme odpoledne čekali skoro půl hodiny. Kolona za námi se táhla až k Radonínu. A když na semaforu u ‚kruháče‘ v Jihlavské ulici blikla zelená, stihli jsme se posunout asi o dvě místa, protože na silnici vjíždí i auta od firem podél silnice. A i další přesun průtahem města byl na desítky minut,“ popsal situaci Marek Matějka.
Složitou dopravní situaci monitorují i policisté, žádné nehody ani vážné potíže však zatím řešit nemuseli.
„Je ale pravda, že odpolední příjezd od Jihlavy do centra Žďáru může trvat i několik desítek minut a blížit se až jedné hodině. Proto v tomto horkém počasí doporučujeme, aby řidiči, kteří jedou do města od Jihlavy, raději volili jinou trasu,“ upozornila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
Nová přeložka je, až na výsadbu zeleně a částečně i odvodnění, již dokončena. Práce ale dál pokračují na obou okružních křižovatkách – nově budované v ulici Jihlavská, a na přestavovaném kruhovém objezdu na okraji města směr Brno.
Právě tento objezd, jenž nově získá oválný tvar, je nyní téměř celý uzavřen. Dodavatel, žďárská firma Aquasys, pracuje hlavně na paprscích křižovatky na Nové Město na Moravě a do centra Žďáru. Motoristé tam tak momentálně mohou využít jen novou přeložku.
„Po ní je veškerý provoz od Brna směřován přes semafory na budoucí okružní křižovatku v Jihlavské ulici,“ popsal za dodavatele stavbyvedoucí Jaromír Kocián.
Značky přikazují zipování
Na tomto rozestavěném objezdu, fungujícím také pouze v omezeném režimu, se tak sbíhá valná část žďárského provozu. U všech jeho ramen čekají semafory, které auta kyvadlově pouštějí v celkem třech cyklech - ve směru od Jihlavy, od centra města a souběžně pak vyjíždějí řidiči z Chelčického ulice od nádraží a z nové propojky. Těm dopravní značky přikazují zipování. A po chvilce sledování provozu se ukazuje, že ne všem šoférům je tento systém jasný.
„Tak jsem zvědavej, kdy přijde první ‚ťukanec‘ protože už vidím lidi, jak rozumí pojmu zipování. Včera jsem se o tom přesvědčil na vlastní kůži,“ vyjádřil se na facebookovém profilu města Dominik Vtípil.
Semafory a kilometrové kolony. Ve Žďáře staví dva kruhové objezdy vedle sebe |
Ve špičkách však ani vzorné zipování příliš nezmůže. Zácpy na semaforech rostou do všech směrů. Doslova „zašpuntovaný“ totiž bývá v exponované časy i sousední kruhový objezd u pekárny Enpeka, jenž nápor aut nezvládá.
„Ten se nám blokuje, takže musíme ručně řídit semafor od Jihlavy. Prioritně vyklízíme město, aby bylo průjezdné,“ objasnil Kocián s tím, že bude nejspíš chvíli trvat, než si lidé na nový dopravní režim zvyknou.
Zatím totiž mnozí řidiči, značkám navzdory, míří klidně od Jihlavy na novou propojku – zřejmě v naději, že se tudy dostanou do centra či na Nové Město. Mylně. S auty se poté krkolomně otáčejí na provizorních příjezdech k firmám v Brněnské ulici či na pracovišti stavby.
Hotovo bude až koncem září
Vznikající kruhové objezdy na okrajích nové přeložky jsou hotové asi z poloviny. „Předpokládáme, že na přelomu července a srpna bychom mohli pustit plný provoz na okružní křižovatku v Jihlavské ulici. Naopak omezení - kyvadlový provoz na semafory na okružní křižovatce v Brněnské ulici, s největší pravděpodobností bude zachován až do úplného zprovoznění celé stavby,“ sdělil za investora Jiří Veselý, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na Vysočině. S tímto dokončením se zatím počítá 24. září.
Propojka dlouhá téměř 700 metrů má za cíl odvedení tranzitu z míst, kde se ve Žďáře kumuluje doprava – třeba ze zmiňovaného kruhového objezdu u Enpeky, a hlavně umožnit plynulejší průjezd mezi směry na Jihlavu a Nové Město.
Propojka zklidní dopravu ve Žďáře, od července 2025 uleví rušné Brněnské ulici |
„Stavba je aktuálně, i se všemi dodatky, v hodnotě 134 milionů korun s daní,“ vyčíslil Aleš Kratina, ředitel jihlavské správy ŘSD.
Největší komplikace způsobila podle něj stará ekologická zátěž, ukrytá pod zemí. Ta stojí za cirka tříměsíčním skluzem stavby. „Věděli jsme, že tu kdysi byla stará cihelna, a v době výstavby různých průmyslových podniků se sem vyvážely odpady. Rozsah nás ale zaskočil,“ podotkl Kratina. Potíže dále způsobila i spodní voda.
Je velký obchvat stále ve hře?Propojení žďárských ulic Jihlavská a Brněnská, včetně vzniku nových navazujících kruhových objezdů, tvoří jen část plánovaného západního obchvatu Žďáru. „Co se týče celé myšlenky na vybudování této komunikace, tak chci upozornit, že uprostřed hlavní trasy máme takzvaný nulový bod. Tam v budoucnu bude začínat mimoúrovňová křižovatka ve směru na Havlíčkův Brod a Ždírec nad Doubravou, a kde by měl začínat i plánovaný obchvat Žďáru nad Sázavou,“ informoval Aleš Kratina, ředitel jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic. Příprava investice za miliardy korun dnes stagnuje. „Máme ale skutečně velký zájem na tom, abychom přípravu znovu rozjeli. V září se ve Žďáře uskuteční velká dopravní konference, kde se budeme bavit o různých možnostech,“ nastínil Kratina. Aktivita v této záležitosti by podle něj mohla být opět zahájena v roce 2026 - na základě dohody s orgány památkové péče a také s ministerstvem obrany. Na stávajícím průtahu Žďárem, jenž je i strategickou trasou pro vojsko, se totiž nachází památkově chráněný barokní most. Ten by mohl dle ředitele být – s ohledem na svoji malou šíři, pro případný přesun armádní techniky komplikací. Budoucí obchvat by tuto „překážku“ obešel. |