Kolony aut, které se po skončení směn vytvoří v jihlavské průmyslové zóně u...

Kolony aut, které se po skončení směn vytvoří v jihlavské průmyslové zóně u Pávova. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Skončí směna a ulice ucpou kolony. Otevřete sjezd, žádají zaměstnanci

  • 18
Když v průmyslové zóně na okraji Jihlavy skončí směna, zaměstnance čeká ještě jeden problém - musí se dostat domů. Do Pávovské ulice naráz vyrazí stovky aut, tvoří se kolony, není nouze o nebezpečné momenty. V kolonách čekají zaměstnanci Bosch Diesel a Automotive Lighting desítky minut.

„Je to hrozné. Někdy to trvá i půl hodiny, než se dostanu z parkoviště na dálniční přivaděč,“ stěžuje si například Martin Štěpán, který jezdí za prací do Jihlavy z Chotěboře. A na dopravní řešení, které výrazně zhoršilo uzavření nájezdu na přivaděč v Novém Pávově, nenadává zdaleka sám.

„Kolona většinou začíná na kruhovém objezdu. Je tam i městská doprava, kamiony. Ten výjezd na přivaděč navíc by byl řešením. A třeba také udělat speciální pruhy pro autobusy MHD. V Americe je mívají,“ doplnil Štěpán.

Stejná slova jako on - že stav je hrozný - použil i další zaměstnanec Bosch Diesel Josef Netrda z Hosova. „Nevím, proč je nájezd na přivaděč na Pávově zavřený, když to fungovalo!“ zlobí se.

„Takto se musí na křižovatkách potkat auta, co odjíždějí od jedné i druhé brány Bosche i z Lightingu. Třikrát se stojí, protože se snažíme, aby vyjeli všichni, tak se pouštíme po jednom autě z každého směru,“ popsal praxi v Pávovské ulici i na parkovištích v její bezprostřední blízkosti.

Nehoda v přímém přenosu. Neuhnout, autobus passata přepůlí

Jenže když to domluvené pravidlo „zipování“ v průmyslové zóně někdo odjinud nezná, hned nastává malér. Redaktor MF DNES byl v úterý před půl třetí odpoledne na křižovatce u průmyslové zóny svědkem srážky osobního auta s autobusem.

Šofér Volkswagenu Passat nedal přednost. „Pořádně jsem ho neviděl, přijel rychle, ta jeho rychlost nebyla padesátka,“ říkal mladý muž. Řidič autobusu mohl naštěstí uhnout do protisměru „Ještě štěstí, že jsem mohl uhnout do protisměru, jinak bych ho rozflákal na půlku,“ oddechl si řidič linkového autobusu. Cestující nechal vystoupit a řešil nehodu. Měl přitom jet na lince přes Pávov do Štoků.

Oba účastníci nehody se dohodli, že záležitost vyřeší přes „euroformulář“, policisté řidiči osobního auta udělili pokutu. V Pávovské ulici je jinak povolená až sedmdesátka.

Jet dopravou? Cesta se neúměrně natáhne i kvůli přestupu

Kolony trvají v pracovní dny po konci ranní směny kolem třiceti minut. Aby v nich zaměstnanci nestáli, tak někteří z nich z práce spěchají. „Nejlepší je jet mezi prvními. A pak? Pak už je to fuk, kdy odjedete. To už je lepší počkat a odjet na konci,“ uvedl Netrda.

Že by z Hosova na Pávov jel hromadnou dopravou? Mohl by, akorát, že by musel přestupovat na autobusovém nádraží. A také by se musel spolehnout na to, že autobus nenabere v koloně zpoždění. Raději jezdí svým autem.

I vedení Dopravního podniku města Jihlavy navrhuje, ať se otevře starý nájezd, že to kolabující dopravě významně pomůže.

„Situaci je potřeba řešit. Nabíráme tam velká zpoždění. V jízdních řádech přitom s tím, že v Pávovské ulici jsou kolony, počítat nemůžeme. Z jednoduchého důvodu. Pokud by v některých dnech v týdnu tam ten problém nenastal, tak v tom okamžiku autobus musí zastavit na další zastávce a třeba pět minut tam stát,“ uvedl šéf Dopravního podniku Josef Vilím.

Sjezd na přivaděč třicet let fungoval a najednou nevyhovuje

Ano, kolony opravdu nenastanou ve sto procentech případů. Třeba v době celozávodních dovolených je na cestách v průmyslové zóně klidněji.

„Nevidím opravdu důvod, proč není možné ty zátarasy u sjezdu, který fungoval dvacet třicet let bez jediné nehody, odstranit. Uvolnil by se zároveň kruhový objezd v Pávovské ulici. Všichni, co jedou do města, by mohli využít tuto zkratku přes Pávov,“ doplnil Vilím.

Ředitelství silnic a dálnic však není tomuto řešení nakloněné a odkazuje na platné normy.