Pondělí 1. června 2020, svátek má Laura
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 1. června 2020 Laura

Kočáry z Brodu znají lidé po celém světě. Hlavně z filmů a pohádek

  13:07aktualizováno  13:07
Ivo Exnar se výrobou koňských povozů živí už dvaadvacet let. Jeho havlíčkobrodská firma je také jediná profesionální dílna v Česku, kde se velké kočáry a sáně vyrábějí. Zákazníky má především mezi cizinci.

Ivo Exnar v jednom z kočárů, na kterém jeho firma v současnosti pracuje. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Vozili se v něm bratři Grimmové, z Transylvánie jím prchal lovec upírů Van Helsing nebo na něm po obloze létal Santa Claus.

Kočáry a sáně, které se objevily nejen na filmovém plátně, pocházejí z jediné české profesionální dílny, kde se tyto staré dopravní prostředky vyrábějí. Ivo Exnar se výrobou kočárů a koňských povozů v Havlíčkově Brodě živí už dvaadvacet let.

První kočár vyrobil v patnácti

Ke kočárům se letos šestapadesátiletý Ivo Exnar dostal už v mládí. "Když mi bylo patnáct, začala v Humpolci Zlatá podkova. A tam byla podmínka, že kůň musí dokázat své schopnosti i v zápřahu. V té době kočáry nebyly, tak jsem si sám pro sebe vyrobil první. Od té doby se to se mnou táhne až do dneška," vzpomíná.

Profesionální dílnu otevřel ještě v roce 1989, hned jak to změna režimu dovolila.

A za tu dobu se v jeho dílně vyrobilo na stovky, možná i tisíce kočárů. Jeho jméno znají filmaři po celém světě, stejně jako drožkáři, správci královských dvorů nebo soukromníci, kteří si užívají trochu nadstandardního koníčka.

Dílna zaměstnává čtyři lidi

Exnarova dílna se nachází na kraji Brodu. V menší hale vznikají kočáry naprosto od základů, provádí se zde i finální úpravy nebo jen renovace už zašlých a věkem stižených vozů. "Děláme si vše sami, je to všechno ruční práce. Jsme zakázková dílna, takže co kus, to originál. Dva stejné kočáry jsme snad ani nevyrobili," říká pyšně majitel firmy.

Ivo Exnar se živí výrobou kočárů už dvaadvacet let.

I když dílna momentálně zaměstnává jen čtyři pracovníky, jejich záběr je nesmírně široký. "Je třeba mít kováře, truhláře a čalouníka i koláře. Je to práce se všemi materiály, hlavně se dřevem, železem, s kůží i s látkou," vyjmenovává. Na rozdíl od výroby kočárů před staletími je to už ale přeci jen o něco snazší.

Technologie jsou nové, dřevo ale musí mít kvalitu jako kdysi

Dnes má Exnar k dispozici modernější technologie. Místo ručně kovaných konstrukcí používá kovové profily, díky nimž jsou kočáry lehčí. Na výplně sedadel se už nepoužívá mořská tráva, ale novodobý polystyren. Co zůstalo stejné, je práce se dřevem. To musí být kvalitní, vyzrálé a nejméně deset let staré. Stejně jako kdysi.

A co dalšího se na kočárech změnilo? Jsou to především předpisy, pokud je kočár určený k pohybu po silnicích. "Požadavky na silniční přepravu jsou takové, že i kočáry se tomu musí přizpůsobit. To znamená, že kočáry třeba pro drožkáře musí odpovídat vyhlášce a musí mít například kotoučové brzdy," popisuje kočárník.

V současnosti má řemeslník v dílně dva rozdělané kočáry. Jeden je starý pohřební vůz, jehož renovaci si objednal zákazník z Velké Británie. Druhý je postupně vznikající kočár, který v budoucnu diváci uvidí v americkém filmu. Jsou to právě filmaři, kteří jsou pro Exnara jedni z nejdůležitějších zákazníků.

Nejvíc zákazníků je ze zahraničí

A zejména pak filmaři zahraniční. "Dřív nás živilo jenom zahraničí. Ale poslední dva roky dodáváme i po Česku," sděluje. Kromě filmařů chtějí kočáry hlavně soukromníci, kteří mají koňská spřežení jako koníček. I když koníček poměrně neobvyklý a také drahý.

Ivo Exnar miluje řemeslnou prácí, papírování ho nebaví.

Nejmenší čtyřkolové kočáry Exnar dodává za zhruba 40 tisíc korun. Největší, o něž mají zájem hlavně filmoví producenti, stojí jako luxusnější auto. "Nejdražší stál kolem milionu. To byl ale opravdu veliký speciální kočár, který už musel být dělaný se zavěšením na c-pérech a na kůži. Jsou to takové, jaké jsou vidět v pohádkách. Jezdí v nich králové, musí být pohodlné a houpat se," vysvětluje.

Práce na dostavnících je to nejzábavnější, říká majitel

Jsou to právě ty největší kočáry, které se Exnarovi také nejvíce líbí. "Nejraději mám velké kočáry, dostavníky. Ty rád dělám, to je opravdu práce. Ty malé jsou… prostě malé," směje se. Jak ale rychle dodává, je hrdý na každý kočár, který opustí dílnu.

A že už jich je hodně. V době největšího rozmachu firma ročně vyprodukovala kolem čtyřiceti kočárů. Na jejich výrobě pracovalo i pětadvacet lidí. Ale i když dnes firma zaměstnává jen čtyři, neznamená to, že by zakázek tak razantně ubylo.

"Byl jsem z toho unavený. Při takovém množství lidí jsem nedělal nic jiného než úřad a nemohl jsem pracovat v dílně. A to mě nebavilo. Museli jsme to takhle drasticky snížit, abych měl čas být v dílně a dělat na výrobě," líčí.

A jak rád říká, přál by si, aby se romantická doba koňských povozů a kočárů vrátila zpět. "Úplně si to dovedu představit," zasní se. "Dřív lidé bez aut také žili, všechno stíhali. Tak by to museli stihnout i tentokrát. To je stejné jako s mobilními telefony. Dnes si bez nich člověk neumí život představit a před dvaceti lety to bez nich šlo naprosto běžně," dodává.

  • Nejčtenější

Opilí Rusové, rybáři a krutá zima. Cestovatelka brázdila zamrzlou Sibiř

Více než dva roky života už strávila na cestách dvaatřicetiletá Jolana Sedláčková z Jihlavy. Vášnivá cestovatelka,...

Psa umlátí polenem a opečou hořákem, líčí indonéské trhy český zoolog

Premium Emeritní ředitel jihlavské zoologické zahrady a vášnivý cestovatel, fotograf a zoolog Vladislav Jiroušek je zvyklý být...

Pár obcí na Vysočině netuší, že jim stát nakreslil přes katastr rychlovlak

Stát pokračuje v rýsování plánů vysokorychlostní železniční trati přes Vysočinu. V budoucnu má spojit Prahu s Brnem....

Zahrádkáři v brodské kolonii zasázeli naposledy, na podzim musejí odejít

V zahrádkářské kolonii Na Nebi v Havlíčkově Brodě bylo v posledních týdnech obzvlášť živo. Lidé využili jarního počasí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na startu druhé ligy Dukla porazila Jihlavu, krátce po půli rozhodl Holík

Začala druhá fotbalová liga. V předehrávce 18. kola pražská Dukla porazila druhou Jihlavu 2:1 a bodově se dotáhla na...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Dala jsem mu škaredou užoulanou kytku, líčí dívka ze slavné fotky s vojákem

Stovky snímků vytvořil na konci války žďárský fotograf Vilém Frendl. Zachytil třeba vlak vykolejený partyzány, sovětské...

Muže, který zmizel od nehody, po několika dnech našli. Byl i na pohovoru

Čtyři dny pátrali policisté po mladém muži, jehož auto nalezli havarované bez řidiče. Po výzvách ho ve čtvrtek poznali...

Zemřel Marius Neuwirth, znalec staré Jihlavy z rodiny neodsunutých Němců

Ve věku 84 let zemřel nestor badatelů o historii Jihlavy a jeden z posledních žijících jihlavských Němců Marius...

Vychvalovaná žďárská laboratoř je ve ztrátě, hledá nového provozovatele

Uznávaná laboratoř, kterou provozuje žďárská poliklinika pro potřeby lékařů, veterinářů i veřejnosti z celého regionu,...

Advantage Consulting, s.r.o.
MONTÁŽNÍ DĚLNÍK ELEKTRO - 1 SMĚNA

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Vodafone měl masivní výpadek. Hodiny nefungovaly prakticky žádné služby

Lidé po celém Česku zaznamenali ve čtvrtek odpoledne výpadky služeb Vodafonu včetně bývalých služeb UPC, ať už šlo o...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...

Na největší stavbě v Minecraftu pracuje 400 lidí již skoro devět let

Project Greenfield je jedním z největších fanouškovských projektů v počítačových hrách vůbec, jeho cílem je postavit v...