Pátek 10. dubna 2020, svátek má Darja
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. dubna 2020 Darja

Jihlavský terminál budou dělníci stavět po etapách, kolik bude stát, není jasné

  9:02aktualizováno  9:02
Předpokládané náklady na výstavbu nového jihlavského dopravního uzlu se postupně rozrůstají. Jen nové parkoviště, přesun autobusového nádraží, otočka trolejbusu a nová křižovatka by stály přes 150 milionů korun.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zase starají o investice do železnice a modernizace nádražní budovy Jihlava-město.

Výstavba dopravního uzlu, který spojí autobusové a vlakové nádraží, je největší plánovanou stavbou v krajském městě Vysočiny. Aby se však na projektu mohlo už něco začít dělat, je potřeba mít kromě pořádného balíku peněz i patřičné pozemky. Na obou záležitostech se zatím v Jihlavě pracuje.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

Podle harmonogramu se nyní uskuteční průzkum ekologické zátěže - týká se pozemků u současného vlakového nádraží. V návaznosti na výsledky průzkumu budou oceněny pozemky a bude možné nechat odborně odhadnout celkové náklady výstavby.

Cena bude podle všeho tak vysoká, že se bude stavět jedině na etapy. "Takový scénář je možný," připustil jihlavský primátor Jaroslav Vymazal. "Už nyní se zdá, že celková cena bude vyšší, než se čekalo (do 150 milionů korun - pozn. autora). Otázkou je, které náklady budou uznatelné pro čerpání dotací.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

"Vyjasnit je potřeba také to, jakým poměrem by projekt platilo město a jakým poměrem by se podíleli další partneři," doplnil nejvyšší představitel jihlavské radnice.

Zeštíhlovat celý projekt je podle primátora možné, nebylo by to ale smysluplné. "Aby dopravní terminál Jihlava-město měl smysl, mnoho prostoru pro redukce nám nezbývá," sdělil Jaroslav Vymazal.

ICOM transport zajímá, kde budou sedět dispečeři

Na projektu modernizace jihlavského nádraží spolupracuje celkem šest různých subjektů. Jedním z nich je i dopravní firma ICOM transport. Výstavbu terminálu její vedení podporuje.

"Spolupracujeme s městem. Řešíme již například takové záležitosti jako umístění kanceláře pro dispečery a umístění zázemí pro řidiče. Nejdůležitější jsou ale peníze," poznamenala předsedkyně představenstva společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

"A nyní jde také o to, jaké priority bude mít nové vedení města. Na ty čekáme," doplnil Jan Varhaník, další člen nejužšího vedení firmy. Společnost ICOM transport je totiž připravena přesunout autobusové nádraží. Nikoli však za každou cenu.

Co by bylo na pozemcích, na kterých stojí nynější jihlavské autobusové nádraží? Takové debaty prý nejsou na pořadu dne. "Na toto téma dostávám spoustu otázek, ale opravdu o tom zatím nepřemýšlíme. Jsou důležitější věci," řekla Kateřina Kratochvílová.

Podle spoluautora projektu dopravního terminálu Jana Sedláka ze společnosti Profi Jihlava se náklady na výstavbu nového autobusového nádraží a úpravu pozemků a křižovatky u městského nádraží pohybují kolem 160 milionů korun. V této sumě ještě nejsou zahrnuty náklady na výkup pozemků.

Zhruba 90 milionů korun by podle stávajících odhadů mohlo přitéci z fondů Evropské unie. "Hledají se také další finanční zdroje," řekl Jan Sedlák.

Druhá etapa - tedy silnice, která spojí terminál s Jiráskovou ulicí, plus nový kruhový objezd -má přijít na asi 60 milionů korun. Jde zatím o velmi hrubé odhady.

Městské nádraží čeká na vylepšení infrastruktury. Chybí tam restaurace, podchody k nástupištím, hodila by se i lepší spojka do lokality U Českého mlýna, kde jsou tenisové kurty a kde má vyrůst nová sportovně-relaxační zóna.

České dráhy připravují rekonstrukci nádražní budovy. Odbavovací hala pro autobusové i vlakové nádraží by byla společná.

  • Nejčtenější

Měl bych se víc hýbat, ale už chybí vůle, tvrdí legendární jihlavský bek

Koronavirus je sice strašákem i pro něj, ovšem daleko větší problémy má v současné době bývalý obránce hokejové Dukly...

Oblíbený pramen na vrchu Křemešníku s vodou, která se nekazí, opět teče

Studánka, která vyvěrá na vrchu Křemešník u Nového Rychnova na Pelhřimovsku, má opět dostatek vody. Pramen ji produkuje...

Kronospan chce další výjimku, Jihlava však požaduje hlučný provoz zastavit

Jihlavský magistrát se zasazuje o zastavení nebo alespoň omezení provozu dřevozpracující firmy Kronospan. Děje se tak...

Na rekonstruované D1 se v pondělí začne měřit rychlost u Velkého Meziříčí

Na rekonstruované části D1 začne od pondělí 6. dubna měření rychlosti. Půjde o šestikilometrový úsek u Velkého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysočinu spalovala více než stovka požárů, platí zákaz rozdělávání ohňů

Marně hasiči v minulých dnech varovali, aby jim lidé v době vytížení kvůli epidemií koronaviru nepřidělávali starosti...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Kronospan chce další výjimku, Jihlava však požaduje hlučný provoz zastavit

Jihlavský magistrát se zasazuje o zastavení nebo alespoň omezení provozu dřevozpracující firmy Kronospan. Děje se tak...

Veřejná doprava na Vysočině dál redukuje spoje, jezdí jako o víkendech

Redukce veřejné linkové dopravy na Vysočině pokračuje. Děje se tak v reakci na stále platný nouzový stav a zákaz...

Vysočinu spalovala více než stovka požárů, platí zákaz rozdělávání ohňů

Marně hasiči v minulých dnech varovali, aby jim lidé v době vytížení kvůli epidemií koronaviru nepřidělávali starosti...

Ze žďárských ulic zmizí staré sloupy a cedule, město chystá velký úklid

Zbavit město starých, nefunkčních a nevyužívaných zábradlí, sloupů, cedulí či chátrajících stánků chtějí nyní ve Žďáře...

Najdete na iDNES.cz