České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zase starají o investice do železnice a modernizace nádražní budovy Jihlava-město.
Výstavba dopravního uzlu, který spojí autobusové a vlakové nádraží, je největší plánovanou stavbou v krajském městě Vysočiny. Aby se však na projektu mohlo už něco začít dělat, je potřeba mít kromě pořádného balíku peněz i patřičné pozemky. Na obou záležitostech se zatím v Jihlavě pracuje.
Podle harmonogramu se nyní uskuteční průzkum ekologické zátěže - týká se pozemků u současného vlakového nádraží. V návaznosti na výsledky průzkumu budou oceněny pozemky a bude možné nechat odborně odhadnout celkové náklady výstavby.
Cena bude podle všeho tak vysoká, že se bude stavět jedině na etapy. "Takový scénář je možný," připustil jihlavský primátor Jaroslav Vymazal. "Už nyní se zdá, že celková cena bude vyšší, než se čekalo (do 150 milionů korun - pozn. autora). Otázkou je, které náklady budou uznatelné pro čerpání dotací.
"Vyjasnit je potřeba také to, jakým poměrem by projekt platilo město a jakým poměrem by se podíleli další partneři," doplnil nejvyšší představitel jihlavské radnice.
Zeštíhlovat celý projekt je podle primátora možné, nebylo by to ale smysluplné. "Aby dopravní terminál Jihlava-město měl smysl, mnoho prostoru pro redukce nám nezbývá," sdělil Jaroslav Vymazal.
ICOM transport zajímá, kde budou sedět dispečeři
Na projektu modernizace jihlavského nádraží spolupracuje celkem šest různých subjektů. Jedním z nich je i dopravní firma ICOM transport. Výstavbu terminálu její vedení podporuje.
"Spolupracujeme s městem. Řešíme již například takové záležitosti jako umístění kanceláře pro dispečery a umístění zázemí pro řidiče. Nejdůležitější jsou ale peníze," poznamenala předsedkyně představenstva společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová.
"A nyní jde také o to, jaké priority bude mít nové vedení města. Na ty čekáme," doplnil Jan Varhaník, další člen nejužšího vedení firmy. Společnost ICOM transport je totiž připravena přesunout autobusové nádraží. Nikoli však za každou cenu.
Co by bylo na pozemcích, na kterých stojí nynější jihlavské autobusové nádraží? Takové debaty prý nejsou na pořadu dne. "Na toto téma dostávám spoustu otázek, ale opravdu o tom zatím nepřemýšlíme. Jsou důležitější věci," řekla Kateřina Kratochvílová.
Podle spoluautora projektu dopravního terminálu Jana Sedláka ze společnosti Profi Jihlava se náklady na výstavbu nového autobusového nádraží a úpravu pozemků a křižovatky u městského nádraží pohybují kolem 160 milionů korun. V této sumě ještě nejsou zahrnuty náklady na výkup pozemků.
Zhruba 90 milionů korun by podle stávajících odhadů mohlo přitéci z fondů Evropské unie. "Hledají se také další finanční zdroje," řekl Jan Sedlák.
Druhá etapa - tedy silnice, která spojí terminál s Jiráskovou ulicí, plus nový kruhový objezd -má přijít na asi 60 milionů korun. Jde zatím o velmi hrubé odhady.
Městské nádraží čeká na vylepšení infrastruktury. Chybí tam restaurace, podchody k nástupištím, hodila by se i lepší spojka do lokality U Českého mlýna, kde jsou tenisové kurty a kde má vyrůst nová sportovně-relaxační zóna.
České dráhy připravují rekonstrukci nádražní budovy. Odbavovací hala pro autobusové i vlakové nádraží by byla společná.