Jihlavané si připomněli historické trolejbusy, viděli i ty nejnovější

  12:42aktualizováno  12:42
Setkání s minulostí i pohled do budoucnosti. Při oslavách 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě si lidé mohli připomenout, kudy jezdily trolejbusy před několika desítkami let. Zároveň nahlédli do roků příštích. Poprvé se totiž svezli takzvaným parciálním trolejbusem, který by měl brzy v Jihlavě jezdit.

Byl to pohled, který lidé v Jihlavě neviděli už čtvrt století. Do pěší zóny v Benešově ulici, která vyúsťuje z centrálního Masarykova náměstí, vjíždí trolejbus. Naposledy zde jezdily v roce 1993, od té doby už zmizelo i trolejové vedení. Vůz, který zde projíždí a veze desítky cestujících, však toto vedení nepotřebuje. Takzvaný parciální trolejbus, který si jihlavský dopravní podnik na tři dny zapůjčil z Plzně, totiž dokáže díky baterii ujet bez kontaktu s trolejí až dvacet kilometrů.

„Ovládá se to dobře. Stačí zmáčknout jedno tlačítko a sběrače se stáhnou dolů,“ pochvaloval si šofér, který trolejbus v sobotu dopoledne řídil.

Na rozdíl od běžného provozu v Plzni se však ovládání trolejbusu v Jihlavě neobešlo ještě bez asistence druhé osoby. Pokaždé, když se trolejbus připojoval zpět k troleji, musel vyjít jeden člověk ven a ručně tuto operaci provést. Za běženého provozu to však nebude potřeba. Napojení sběračů na trolej funguje automaticky. V porovnání s běžnými elektrobusy mají tyto vozy výhodu, že se jim baterie dobíjejí během cesty po trolejovém vedení. Odpadají tak několikahodinové odstávky kvůli načerpání nové energie.

Co je to parciální trolejbus?

Je to trolejbus vybavený náhradním zdrojem energie pro případ autonomní jízdy mimo trolejové vedení. Dojezd trolejbusu na baterie je jen několik kilometrů, jejich nabíjení probíhá při jízdě pod trolejí. Parciální trolejbusy poprvé vyjely v rámci testovacího provozu v roce 2017 v Praze a Brně, v současnosti jezdí v Ostravě, Hradci Králové a Teplicích.

Dotace zaplatí sedm trolejbusů

„Na silnici jsou vyznačená místa, kde se trolejbus může znovu připojit,“ potvrdil řidič. Na těchto místech jsou pak u vedení nachystané jakési stříšky, které sběrače správně navede na místo.

Testování zapůjčeného  parciálního trolejbusu probíhalo v Jihlavě několik dní. Jihlavský dopravní podnik chce do budoucna pořídit sedm takových trolejbusů. Podle ředitele dopravního podniku Josefa Vilíma je to však otázka dvou let. „Připravujeme projekt na čerpání dotace z Unie na nákup těchto vozů.“

V současných plánech rozvoje MHD v Jihlavě figurují parciální trolejbusy zejména v souvislosti s případnou novou tratí, která by vedla do průmyslové zóny až k závodům největších zaměstnavatelů. „Těch sedm vozů by tuto novou trasu mělo pokrýt,“ tvrdí Vilím.

Zároveň také mohou být nasazeny do míst, kde nelze natáhnout třeba z estetických nebo historických důvodů trolejové vedení. „Něco podobného například funguje třeba v Římě,“ dodal ředitel.

Fotogalerie

V Jihlavě se však zatím o ničem takovém neuvažuje, i když myšlenky na návrat MHD do zmíněné Benešovy ulice se čas od času objevují. „Je to trochu kontroverzní téma,“ připouští náměstek primátora pro dopravu Vratislav Výborný.

V první polovině 90. let se totiž právě zde propadl velký kus vozovky. Havárii způsobilo prasklé vodovodní potrubí z konce 19. století.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Po poruše tahače blokovali D1 odpočívající řidiči, kolona měla 30 kilometrů

Porucha kamionu ucpala dálnici D1 ve směru na Brno.

Porouchaný kamion ráno blokoval dálnici D1 v zúžení na 141. kilometru u Velkého Meziříčí ve směru na Brno. Jeden pruh...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

Kveteme, nekosit! Žďár nakonec nechá zarůstat trávou až třicet míst

Na místech, která žďárská radnice nechá cíleně zarůst trávou už se objevily...

Pozor! Kvetu! Nekosit! Výrazné růžové tabulky s tímto zněním už jsou na místech, která nechá žďárská radnice zarůst...

Motorsport se mění, říká muž z Třebíče, jenž bdí nad vozy lamborghini

Se svým profesionálním týmem Emil Frey začal Pavel Nahodil letos na jaře další...

Vozy lamborghini, tým Emil Frey a burácení silných motorů na těch nejslavnějších okruzích po celé Evropě. To je nyní...

Třebíči chybí další výpadovka na jih, potvrzuje se při opravě mostu

Projet Třebíčí od jižního okraje města do centra či naopak je v současné době...

Výpadovka z Třebíče na jih je i za běžného provozu silně zatíženou dopravní tepnou. Od uzavírky mostu na Hrotovické...

Najdete na iDNES.cz