Odložení se týká například vybudování 600metrového bus pruhu přes Brněnský most až na Hradební ulici a s tím související úpravu a rozšíření křižovatky ulic Hradební a Znojemská. To celé má stát zhruba 11 milionů korun.
Ještě před prázdninami vedení magistrátu věřilo, že se úprava silnice a křižovatky stihne do konce října. Město totiž chtělo využít současného uzavření a opravy Brněnského mostu. Teď je vše jinak.
Jak to vypadá v jiných městech na VysočiněNáměšť nad Oslavou: Před rokem plánovali ve městě rekonstrukci sokolovny za 60 milionů. Zajistili způsob financování a vyhlásili výběrové řízení na dodavatele. „Z důvodu vysokých nabídkových cen jsme řízení zrušili a v současné době pracujeme na vyhlášení nové soutěže. Bohužel současný boom ve stavebnictví nám komplikuje život - je málo dodavatelů a vysoké ceny zakázek,“ řekl starosta Vladimír Měrka. Chotěboř: Vedení města už loni připravovalo projektovou dokumentaci na rozšíření chodníků a vybudování přístřešků u autobusových zastávek na náměstí. Také chystali rekonstrukci kašny tamtéž. „Tuto akci se nám nepodařilo zrealizovat, neboť na vypsaná výběrová řízení se nám nepřihlásila žádná firma. Zakázku budeme ještě v letošním roce opět vypisovat s termínem realizace v příštím roce,“ uvedl starosta Tomáš Škaryd. Třebíč: Nad řekou Jihlavou v Třebíči chtějí nasvítit Masarykovu vyhlídku. „Velmi rádi bychom zrealizovali nové osvětlení ještě letos, nicméně vzhledem k tomu, že nyní se firmy do zakázek příliš nehlásí, protože je všude spousta práce, předpokládáme realizaci příští rok,“ uvedla mluvčí radnice Irini Martakidisová. Červená Řečice: Rekonstrukce renesančního zámku v Červené Řečici měla původně začít během několika příštích týdnů. Nezačne. A pokud začne, tak se zpožděním. Do výběrového řízení na dodavatele rekonstrukce se nepřihlásila ani jedna firma. |
„Uděláme pouze přemístění sloupů trakčního vedení a bohužel budeme muset vypsat nové výběrové řízení pravděpodobně v listopadu tak, aby se stavební práce udělaly v létě 2019, kdy je ve městě menší provoz. Nicméně to znovu přinese pro řidiče jistá omezení,“ vysvětluje náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD).
Jediná firma, která se o zakázku zajímala, chtěla podle Výborného o sedm milionů korun víc, než jaký byl předpoklad. „Takovou cenu si nemůžeme dovolit,“ poznamenal náměstek primátora.
Malý dopravní terminál bude Jihlava soutěžit už potřetí
Akcí, které v Jihlavě podobně zkolabovaly, je víc. Firmu, která má stavět malý dopravní terminál v lokalitě Na Dolech za devět milionů korun, magistrát hledal již ve dvou výběrových řízeních. Nevyšlo to, tak teď zkusí štěstí potřetí. „Nevzdáme to. Ale uděláme výběrové řízení přes zimu, kdy si firmy připravují svůj plán,“ řekl Výborný.
Stavbaři neměli zájem ani o zakázku za 3,6 milionu korun, která zahrnuje úpravy zastávek MHD, chodníků a přechodů pro chodce u firmy Moravské kovárny v Hruškových Dvorech.
„Nepodařilo se kupříkladu najít ani projektanta na zpracování projektové dokumentace k centrálnímu dopravnímu terminálu, který má vyrůst na místě dnešního městského vlakového nádraží,“ doplnila za jihlavský magistrát Aneta Hrdličková.
Je to důsledek krize před deseti lety, vysvětlují odborníci
Problémy najít zhotovitele zakázek nemá jenom Jihlava, ale i další města v regionu - například Telč, Třebíč nebo Náměšť nad Oslavou.
Podle Miloslava Maška, generálního ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR, to je důsledek krize z roku 2008. „Ze stavebnictví odešlo 60 tisíc pracovníků. Střední firmy zkrachovaly,“ vysvětluje Mašek.
Pryč je také doba, kdy firmy ve snaze získat zakázku pracovaly za dumpingové ceny. „Dokonce to bylo i za 60 procent rozpočtové ceny. Dnes se stavebnictví pomalu vrací do normálu, ceny stoupají a firmy si vybírají,“ dodal Mašek.
Podle náměstka primátora Výborného se na nezájmu podílí i nedostatek stavebního materiálu. Například zastávka u ZŠ T. G. Masaryka je rozkopaná už několik týdnů. „Dva měsíce tam čekáme na dodávku obloukových obrubníků,“ zmínil.
A problém je i u zdiva. „Pokud si dnes objednáte cihly, očekávat je můžete nejdřív v listopadu,“ potvrdil Zdeněk Brussmann z prodejny stavebnin v Brtnici. Stavební materiál také podražil.
Udělat nabídku pro město je práce, která může přijít vnivečBývalý poslanec a primátor Jihlavy Vladimír Hink (ODS) má zkušenosti z obou stran. Býval kdysi u toho, když s kolegy na magistrátu vybírali firmy pro městské zakázky. Dnes je na opačné straně - je jednatelem stavební firmy Terni. Podle něj se na současném nezájmu firem o radniční zakázky ve městech podepisuje i praxe z minulých let. „Dříve se stávalo, že se do výběrového řízení přihlásilo tři až pět firem, což už dnes nebývá. A jedna z nich ‚podsekla‘ cenu, která pak byla špatně dodržitelná. Následně s tím měla potíže i ta radnice,“ popsal Hink, jenž je dnes opozičním zastupitelem. A právě „podseknuté“ ceny z minulých let pak některé firmy odradily, aby se o práci na radnicích hlásily. „V tom je zakopaný pes,“ míní jednatel. Navíc připravit nabídku pro města nebývá nic snadného. „Zaměstná to hodně lidí a pak ta práce vesměs přijde vniveč,“ dodal Hink. Jeho firma má nyní dostatek zakázek na dlouhou dobu. A měla by práci i pro třikrát více lidí. Cizince ale nezaměstnávají, pouze lidi z regionu, kteří nechtějí dojíždět za prací. To šéf jedné z velkých stavebních firem na Vysočině, jenž si nepřál být jmenován, by cizince bral. Tedy zejména Ukrajince. „Jsou pracovití a domluvíte se s nimi, na rozdíl třeba od Bulharů. Oni ale teď mnohem raději chodí do Polska, kde získají práci podstatně jednodušeji a několikanásobně rychleji než u nás,“ uvedl. Jeho firma by teď mohla odvádět dvojnásobně víc práce. „Ale nemám ji s kým dělat. Ta neudělaná práce utíká celé republice. Stáváme se proto státem druhé kategorie,“ míní. |