Jihlava odkládá velké investice. Nejsou stavební firmy, ani obrubníky

  15:05aktualizováno  15:05
Jihlava hodlala ještě letos prostavět desítky milionů korun. Jenže se magistrátu nedaří vybrat jejich zhotovitele. Firmy se nehlásí do výběrových řízení a práce není možné udělat podle původního plánu. Několik investic je proto město Jihlava nuceno přesunout až do příštího roku.

V tomto terminálu by měli lidé čekat na vlaky nebo trolejbusy ve Starých Horách. Jenže kdo ho postaví? | foto: Magistrát města Jihlavy

Odložení se týká například vybudování 600metrového bus pruhu přes Brněnský most až na Hradební ulici a s tím související úpravu a rozšíření křižovatky ulic Hradební a Znojemská. To celé má stát zhruba 11 milionů korun.

Ještě před prázdninami vedení magistrátu věřilo, že se úprava silnice a křižovatky stihne do konce října. Město totiž chtělo využít současného uzavření a opravy Brněnského mostu. Teď je vše jinak.

Jak to vypadá v jiných městech na Vysočině

Náměšť nad Oslavou: Před rokem plánovali ve městě rekonstrukci sokolovny za 60 milionů. Zajistili způsob financování a vyhlásili výběrové řízení na dodavatele. „Z důvodu vysokých nabídkových cen jsme řízení zrušili a v současné době pracujeme na vyhlášení nové soutěže. Bohužel současný boom ve stavebnictví nám komplikuje život - je málo dodavatelů a vysoké ceny zakázek,“ řekl starosta Vladimír Měrka.

Chotěboř: Vedení města už loni připravovalo projektovou dokumentaci na rozšíření chodníků a vybudování přístřešků u autobusových zastávek na náměstí. Také chystali rekonstrukci kašny tamtéž. „Tuto akci se nám nepodařilo zrealizovat, neboť na vypsaná výběrová řízení se nám nepřihlásila žádná firma. Zakázku budeme ještě v letošním roce opět vypisovat s termínem realizace v příštím roce,“ uvedl starosta Tomáš Škaryd.

Třebíč: Nad řekou Jihlavou v Třebíči chtějí nasvítit Masarykovu vyhlídku. „Velmi rádi bychom zrealizovali nové osvětlení ještě letos, nicméně vzhledem k tomu, že nyní se firmy do zakázek příliš nehlásí, protože je všude spousta práce, předpokládáme realizaci příští rok,“ uvedla mluvčí radnice Irini Martakidisová.

Červená Řečice: Rekonstrukce renesančního zámku v Červené Řečici měla původně začít během několika příštích týdnů. Nezačne. A pokud začne, tak se zpožděním. Do výběrového řízení na dodavatele rekonstrukce se nepřihlásila ani jedna firma.

„Uděláme pouze přemístění sloupů trakčního vedení a bohužel budeme muset vypsat nové výběrové řízení pravděpodobně v listopadu tak, aby se stavební práce udělaly v létě 2019, kdy je ve městě menší provoz. Nicméně to znovu přinese pro řidiče jistá omezení,“ vysvětluje náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD).

Jediná firma, která se o zakázku zajímala, chtěla podle Výborného o sedm milionů korun víc, než jaký byl předpoklad. „Takovou cenu si nemůžeme dovolit,“ poznamenal náměstek primátora.

Malý dopravní terminál bude Jihlava soutěžit už potřetí

Akcí, které v Jihlavě podobně zkolabovaly, je víc. Firmu, která má stavět malý dopravní terminál v lokalitě Na Dolech za devět milionů korun, magistrát hledal již ve dvou výběrových řízeních. Nevyšlo to, tak teď zkusí štěstí potřetí. „Nevzdáme to. Ale uděláme výběrové řízení přes zimu, kdy si firmy připravují svůj plán,“ řekl Výborný.

Stavbaři neměli zájem ani o zakázku za 3,6 milionu korun, která zahrnuje úpravy zastávek MHD, chodníků a přechodů pro chodce u firmy Moravské kovárny v Hruškových Dvorech.

„Nepodařilo se kupříkladu najít ani projektanta na zpracování projektové dokumentace k centrálnímu dopravnímu terminálu, který má vyrůst na místě dnešního městského vlakového nádraží,“ doplnila za jihlavský magistrát Aneta Hrdličková.

Je to důsledek krize před deseti lety, vysvětlují odborníci

Problémy najít zhotovitele zakázek nemá jenom Jihlava, ale i další města v regionu - například Telč, Třebíč nebo Náměšť nad Oslavou.

Podle Miloslava Maška, generálního ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR, to je důsledek krize z roku 2008. „Ze stavebnictví odešlo 60 tisíc pracovníků. Střední firmy zkrachovaly,“ vysvětluje Mašek.

Pryč je také doba, kdy firmy ve snaze získat zakázku pracovaly za dumpingové ceny. „Dokonce to bylo i za 60 procent rozpočtové ceny. Dnes se stavebnictví pomalu vrací do normálu, ceny stoupají a firmy si vybírají,“ dodal Mašek.

Podle náměstka primátora Výborného se na nezájmu podílí i nedostatek stavebního materiálu. Například zastávka u ZŠ T. G. Masaryka je rozkopaná už několik týdnů. „Dva měsíce tam čekáme na dodávku obloukových obrubníků,“ zmínil.

A problém je i u zdiva. „Pokud si dnes objednáte cihly, očekávat je můžete nejdřív v listopadu,“ potvrdil Zdeněk Brussmann z prodejny stavebnin v Brtnici. Stavební materiál také podražil.

Udělat nabídku pro město je práce, která může přijít vniveč

Bývalý poslanec a primátor Jihlavy Vladimír Hink (ODS) má zkušenosti z obou stran. Býval kdysi u toho, když s kolegy na magistrátu vybírali firmy pro městské zakázky.

Dnes je na opačné straně - je jednatelem stavební firmy Terni. Podle něj se na současném nezájmu firem o radniční zakázky ve městech podepisuje i praxe z minulých let.

„Dříve se stávalo, že se do výběrového řízení přihlásilo tři až pět firem, což už dnes nebývá. A jedna z nich ‚podsekla‘ cenu, která pak byla špatně dodržitelná. Následně s tím měla potíže i ta radnice,“ popsal Hink, jenž je dnes opozičním zastupitelem.

A právě „podseknuté“ ceny z minulých let pak některé firmy odradily, aby se o práci na radnicích hlásily. „V tom je zakopaný pes,“ míní jednatel.

Navíc připravit nabídku pro města nebývá nic snadného. „Zaměstná to hodně lidí a pak ta práce vesměs přijde vniveč,“ dodal Hink. Jeho firma má nyní dostatek zakázek na dlouhou dobu.

A měla by práci i pro třikrát více lidí. Cizince ale nezaměstnávají, pouze lidi z regionu, kteří nechtějí dojíždět za prací. To šéf jedné z velkých stavebních firem na Vysočině, jenž si nepřál být jmenován, by cizince bral. Tedy zejména Ukrajince.

„Jsou pracovití a domluvíte se s nimi, na rozdíl třeba od Bulharů. Oni ale teď mnohem raději chodí do Polska, kde získají práci podstatně jednodušeji a několikanásobně rychleji než u nás,“ uvedl.

Jeho firma by teď mohla odvádět dvojnásobně víc práce. „Ale nemám ji s kým dělat. Ta neudělaná práce utíká celé republice. Stáváme se proto státem druhé kategorie,“ míní.

  • Nejčtenější

Mladý řidič v „nadupaném“ autě zabil dva lidi, může dostat až deset let

Až na deset let může jít do vězení mladý řidič, který na konci března způsobil tragickou dopravní nehodu u Vílance na...

Z Gebre Selassie je Vodná. Doma má syna a hokejistu, učí, stíhá i házenou

Na nudu si ligová házenkářka Anna Vodná v poslední době rozhodně stěžovat nemůže. Za poslední dva roky stihla porodit...

Před pěti lety útočnice zabila studenta u šaten, jeho otec cítí zlost

Roky běží, emoce zůstávají. Na den přesně před pěti roky se odehrál krvavý útok ve žďárské střední obchodní škole....

V obci trpící tisíci aut na objížďce zkoušejí řidiče brzdit maketou radaru

Některým obyvatelům Račína na Žďársku došla trpělivost s příliš rychlými řidiči. Vzhledem k dopravní situaci v malé...

Řidiči našli u silnice mrtvého chlapce, jeho smrt vyšetřuje policie

Policisté na Havlíčkobrodsku zjišťují okolnosti smrti šestnáctiletého mladíka, kterého našli řidiči v sobotu nad ránem...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

V obci trpící tisíci aut na objížďce zkoušejí řidiče brzdit maketou radaru

Některým obyvatelům Račína na Žďársku došla trpělivost s příliš rychlými řidiči. Vzhledem k dopravní situaci v malé...

Řidiči v Brodě si neoddychnou. Jedny uzavírky končí, začínají však jiné

V Havlíčkově Brodě začíná další uzavírka. Zahájeny budou práce na úpravě ulic Zahradnického a Wolkerova. Když si toto...

Premium

Pád z koně i facka. Malý Bobeš se po 60 letech vrátil na místo natáčení

Po necelých šedesáti letech od natáčení se vrátil do Slavkovic Jiří Lukeš, který tam jako dítě vytvořil hlavní roli ve...

Mladý řidič v „nadupaném“ autě zabil dva lidi, může dostat až deset let

Až na deset let může jít do vězení mladý řidič, který na konci března způsobil tragickou dopravní nehodu u Vílance na...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz