Parkoviště u Kauflandu nechal vlastník obchodního domu osadit závorami loni v listopadu. Právě toto parkoviště přitom hojně využívali i motoristé přesedající na vlaky a autobusy. Město pro něj musí vybudovat parkoviště nové. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

Žďár doplňuje opomenuté investice, přibudou parkovací místa i zastávky

  • 0
Ačkoliv s tím původně městský rozpočet nepočítal, ve Žďáře nad Sázavou letos pravděpodobně vyroste nový přestupní terminál pro MHD, u nádraží přibudou parkovací místa a hřiště 4. základní školy získá sociální zázemí. Rozpočtovými opatřeními doplňují radní hned v lednu to, co se do schváleného rozpočtu nevešlo.

Do rozpočtu pro rok 2019 nebylo podle místostarosty Josefa Klementa (KDU-ČSL) nakonec zařazeno 30 milionů z rezervního fondu města. „Tím jsme tyto peníze ušetřili pro letošek a příští roky,“ vysvětluje Klement.

Koalice proto hodlá o dvě procenta zvýšit plánované investiční výdaje na rok 2020. Návrh však ještě musí projít za týden zastupitelstvem. „Rozhodne, kterých položek se navýšení bude týkat,“ řekl Josef Klement.

Radní zařadili do návrhu například více peněz na vybudování nových parkovacích míst.

„Do letošních akcí by se tak měla dostat rekonstrukce parkovišť na dvou místech v Chelčického ulici. Už je zpracován projekt prvního místa na autobusovém nádraží, bude rozšířeno také parkování před bytovými domy,“ zmínil místostarosta. Celkem by mělo vzniknout navíc 39 míst.

Parkování u nádraží je problematické dlouhodobě. Navíc Kaufland loni před koncem roku nechal instalovat na parkovišti u svého hypermarketu závory. Ty mají omezit bezplatné využívání stání na neomezenou dobu. Právě toto parkoviště přitom hojně využívali i motoristé přesedající na vlaky a autobusy.

Současné zastávky jsou nevyhovující, kritizuje je i dopravce

Dlouho očekávanou stavbou jsou dvě autobusové zastávky ve Studentské ulici. Na radnici pro tuto akci razí už od minulého volebního období termín přestupní terminál.

„Zastávky budou situovány blíže k Lidlu. Projíždí tudy téměř všechny linky MHD, i vzhledem k poliklinice je to důležité místo,“ zmiňuje Josef Klement.

Takový krok vítá i dopravce. „Stávající zastávky jsou absolutně nevyhovující. Na jedné straně zasahuje do parkoviště, navíc je od polikliniky relativně daleko. Nové zastávky k ní budou blíže a budou i bezpečnější, jelikož vyrostou na rovině a zastávka zahrne i záliv pro dva autobusy,“ reagoval Richard Latislav, ředitel firmy Zdar, jež ve městě zajišťuje MHD. Podle Latislava jde o jednu z nejvyužívanějších zastávek.

Podle místostarosty město nejdříve chtělo budování zastávek přizpůsobit harmonogramu výstavby tělocvičny u střední průmyslové školy, nakonec ale čekat nebude. Akce vyjde na zhruba 4,5 milionu korun včetně nezbytných přeložek sítí.

Hřiště za 22 milionů začne konečně sloužit i široké veřejnosti

Podpoří takové investice opozice? „Nejdřív se musím s materiálem seznámit, ještě jsem jej nedostal. Parkovací místa pro veřejnost u nádraží jsou jednoznačně potřeba. Pokud se na to našly peníze, jenom dobře. Potřebné jsou i bezbariérové zastávky u polikliniky, ty měly dostat přednost před zastávkami na Klafaru,“ reagoval zastupitel Vladimír Novotný (ČSSD). Diví se, proč tyto akce vůbec chyběly v původním rozpočtu.

Hodně reakcí loni vzbudilo otevření víceúčelového hřiště za 22 milionů korun u 4. základní školy. Kromě travnaté plochy, atletického oválu se dvěma doskočišti zahrnuje také hřiště pro míčové sporty, relaxační zónu s amfiteátrem, lezeckou stěnou, tyčí a skluzavkou.

Jenže vedle pochval si město vysloužilo i kritiku, protože na něj veřejnost nemohla. Nové sportoviště mělo podle projektu sloužit pouze žákům školy, sousední školky a některým sportovním klubům.

„Chtěli bychom, aby hřiště fungovalo i pro veřejnost. Vzhledem k hygieně bychom proto chtěli za zhruba 400 tisíc vybudovat sociální zázemí přístupné ze strany hřiště i pro veřejnost,“ dodal Klement.