Přání Jihlavanů z 19. století se začne plnit, význam nádraží v centru roste

  17:20aktualizováno  17:20
Ta stanice už nenese prestižní název Jihlava, hlavní nádraží, který dostala za éry prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka v roce 1921. A v příštích letech její význam poklesne ještě víc. Prim začne hrát nádraží, které je přímo ve městě.

Na jihlavském „autobusáku“ v Jiráskově ulici dělníci opravují zeď ve směru k bytovkám. Chodník u výstupních stanovišť je zatím zavřený. Firma ICOM transport provede do konce léta v areálu i další investice za téměř tři miliony korun. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Je panu ministrovi známo, že Severozápadní dráha určila Jihlavě nádraží půl míle od města, na cizím katastru? Myslí pan ministr, že taková vzdálenost poslouží zájmům obchodu a průmyslu?“

Třeba tyto otázky podle webové stránky Stará Jihlava vznesli ve druhé polovině 19. století v dopise do Vídně tehdejší měšťané. Od stavebního rady dostali ráznou odpověď: „Když nechce město brát zřetel k technickým podmínkám trati a neustále znesnadňuje práci, tak vytyčíme stavební linii z Luk přímo na Polnou a městu se docela vyhneme!“

Tři miliony do nádraží, které za pár let zanikne

V největším městě Vysočiny nastanou změny i v autobusové dopravě. „Autobusák“ se přesune na ­terminál do sousedství městského vlakového nádraží.
Kdy přesně to nastane? Firma ICOM transport předpokládá, že určitě ne do pěti let. A proto se teď chystá ještě investovat v současném areálu v Jiráskově ulici.
Už začala oprava kritizované rozpadající se zdi u výstupních stanovišť. Do konce léta dojde k modernizaci toalet. U jejich vstupu pak bude podobně jako třeba na pražské Florenci turniket. Nové bude osvětlení na nádraží.
To vše má podle předsedkyně představenstva ICOM transport Kateřiny Kratochvílové stát téměř tři miliony korun.
Firma plánuje i změny u nástupišť. „V areálu je v současnosti zbytečně velká plocha na nástupní ostrůvky, místo ní můžeme nabídnout i parkoviště pro cestující. Nové budou chodníky. Zaměříme se také na informační systém,“ doplnil generální ředitel ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.

V 19. století dopis nic nevyřešil, a tak má od té doby Jihlava hlavní železniční stanici daleko od centra.

To se ale bude v příštích letech měnit. Význam současného hlavního nádraží má v Jihlavě už jen klesat. Nasvědčují tomu jak přípravy nového dopravního uzlu na stávajícím méně využívaném městském nádraží, tak i plány na vznik integrovaného dopravního systému (IDS) na Vysočině.

Na papíře je šestnáct míst, kde budou na Vysočině fungovat hlavní informační a prodejní centra IDS určená třeba k výdeji čipových karet, úhradám jízdenek společných na autobusy, vlaky i městskou hromadnou dopravu nebo k reklamacím. A mezi tato místa se jihlavské hlavní nádraží neřadí. Firma KPM Consult, která připravuje podklady, navrhla v krajském městě vybudovat „kiosky“ na železniční stanici Jihlava-město a dosavadním autobusovém nádraží.

V seznamu míst není ani dosavadní předprodej dopravního podniku na jihlavské radnici. „Kiosky na přestupních místech by mohly být společné pro všechny tři druhy dopravy, tedy i MHD,“ předpokládá náměstek hejtmana Libor Joukl.

Ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím očekává, že o integrované dopravě a třeba i místech pro „kiosky“ se ještě povedou diskuse. Navíc je podle něj podstatnější to, aby integrovaný dopravní systém uměl i jiné způsoby prodeje jízdenek či kuponů.

„Jedná se například o e-shop pro nákup jízdenek a kuponů nebo o možnost pořízení jízdenek přes esemesku. Systém by měl také zvládat úhrady bezdotykovou platební kartou,“ doplnil Vilím.

Pryč s papírovými jízdenkami

Odkázal na současná čísla v jihlavské MHD. Přes 92 procent cestujících využívá elektronické jízdné.

„Pokud bude e-shop nebo esemesky, pak bude i v integrované dopravě na Vysočině malá část cestujících, kteří budou předprodejní místo potřebovat,“ dodal Vilím.

„To, že vlezu do vozidla a koupím si tam papírovou jízdenku, je primitivní systém. Ten nechceme,“ odmítá šéf dopravního podniku.

Na další diskuse o integrované dopravě dojde podle Joukla po letních prázdninách. Systém provázaných spojů i jízdenek chce Vysočina spustit od ledna 2019.

Jihlava chystá už teď dva navazující projekty. „V příštím roce bychom měli postavit zastávky pro linkové autobusy v Hradební ulici - u Jihlavské brány. Také vznikne menší dopravní terminál ve Starých Horách. Po natažení trolejových drátů a dokončení otočky tam bude možný přestup mezi modrými autobusy, vlaky a MHD,“ doplnil náměstek primátora Jaroslav Vymazal.

  • Nejčtenější

Z Gebre Selassie je Vodná. Doma má syna a hokejistu, učí, stíhá i házenou

Na nudu si ligová házenkářka Anna Vodná v poslední době rozhodně stěžovat nemůže. Za poslední dva roky stihla porodit...

Před pěti lety útočnice zabila studenta u šaten, jeho otec cítí zlost

Roky běží, emoce zůstávají. Na den přesně před pěti roky se odehrál krvavý útok ve žďárské střední obchodní škole....

V obci trpící tisíci aut na objížďce zkoušejí řidiče brzdit maketou radaru

Některým obyvatelům Račína na Žďársku došla trpělivost s příliš rychlými řidiči. Vzhledem k dopravní situaci v malé...

Řidiči našli u silnice mrtvého chlapce, jeho smrt vyšetřuje policie

Policisté na Havlíčkobrodsku zjišťují okolnosti smrti šestnáctiletého mladíka, kterého našli řidiči v sobotu nad ránem...

Premium

Zranila nás stejným nožem. Na smrtící útok ve škole myslí vyjednavač často

Tři centimetry hluboká rána na hlavě, tři široká, na tři stehy. Takové zranění si policejní vyjednávač Petr Gruber...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Pád z koně i facka. Malý Bobeš se po 60 letech vrátil na místo natáčení

Po necelých šedesáti letech od natáčení se vrátil do Slavkovic Jiří Lukeš, který tam jako dítě vytvořil hlavní roli ve...

Na Vysočině vznikají tři soukromé domovy pro seniory, klienty nezruinují

Téměř čtyři sta míst v domovech pro seniory přibude v nejbližších letech na Vysočině. Společnost SeneCura, soukromý...

Festival dokumentů se letos zaměří i na 30. výročí sametové revoluce

Do zahájení 23. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2019 zbývá týden a stejně jako se začátek...

Díky hradu je Lipnice po 170 letech opět městem, nejmenším na Vysočině

Na Vysočině přibylo nové město. Stala se jím Lipnice nad Sázavou na Havlíčkobrodsku. Až dosud byla obcí, předseda...

Najdete na iDNES.cz