Přání Jihlavanů z 19. století se začne plnit, význam nádraží v centru roste

  17:20aktualizováno  17:20
Ta stanice už nenese prestižní název Jihlava, hlavní nádraží, který dostala za éry prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka v roce 1921. A v příštích letech její význam poklesne ještě víc. Prim začne hrát nádraží, které je přímo ve městě.

Na jihlavském „autobusáku“ v Jiráskově ulici dělníci opravují zeď ve směru k bytovkám. Chodník u výstupních stanovišť je zatím zavřený. Firma ICOM transport provede do konce léta v areálu i další investice za téměř tři miliony korun. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Je panu ministrovi známo, že Severozápadní dráha určila Jihlavě nádraží půl míle od města, na cizím katastru? Myslí pan ministr, že taková vzdálenost poslouží zájmům obchodu a průmyslu?“

Třeba tyto otázky podle webové stránky Stará Jihlava vznesli ve druhé polovině 19. století v dopise do Vídně tehdejší měšťané. Od stavebního rady dostali ráznou odpověď: „Když nechce město brát zřetel k technickým podmínkám trati a neustále znesnadňuje práci, tak vytyčíme stavební linii z Luk přímo na Polnou a městu se docela vyhneme!“

Tři miliony do nádraží, které za pár let zanikne

V největším městě Vysočiny nastanou změny i v autobusové dopravě. „Autobusák“ se přesune na ­terminál do sousedství městského vlakového nádraží.
Kdy přesně to nastane? Firma ICOM transport předpokládá, že určitě ne do pěti let. A proto se teď chystá ještě investovat v současném areálu v Jiráskově ulici.
Už začala oprava kritizované rozpadající se zdi u výstupních stanovišť. Do konce léta dojde k modernizaci toalet. U jejich vstupu pak bude podobně jako třeba na pražské Florenci turniket. Nové bude osvětlení na nádraží.
To vše má podle předsedkyně představenstva ICOM transport Kateřiny Kratochvílové stát téměř tři miliony korun.
Firma plánuje i změny u nástupišť. „V areálu je v současnosti zbytečně velká plocha na nástupní ostrůvky, místo ní můžeme nabídnout i parkoviště pro cestující. Nové budou chodníky. Zaměříme se také na informační systém,“ doplnil generální ředitel ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.

V 19. století dopis nic nevyřešil, a tak má od té doby Jihlava hlavní železniční stanici daleko od centra.

To se ale bude v příštích letech měnit. Význam současného hlavního nádraží má v Jihlavě už jen klesat. Nasvědčují tomu jak přípravy nového dopravního uzlu na stávajícím méně využívaném městském nádraží, tak i plány na vznik integrovaného dopravního systému (IDS) na Vysočině.

Na papíře je šestnáct míst, kde budou na Vysočině fungovat hlavní informační a prodejní centra IDS určená třeba k výdeji čipových karet, úhradám jízdenek společných na autobusy, vlaky i městskou hromadnou dopravu nebo k reklamacím. A mezi tato místa se jihlavské hlavní nádraží neřadí. Firma KPM Consult, která připravuje podklady, navrhla v krajském městě vybudovat „kiosky“ na železniční stanici Jihlava-město a dosavadním autobusovém nádraží.

V seznamu míst není ani dosavadní předprodej dopravního podniku na jihlavské radnici. „Kiosky na přestupních místech by mohly být společné pro všechny tři druhy dopravy, tedy i MHD,“ předpokládá náměstek hejtmana Libor Joukl.

Ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím očekává, že o integrované dopravě a třeba i místech pro „kiosky“ se ještě povedou diskuse. Navíc je podle něj podstatnější to, aby integrovaný dopravní systém uměl i jiné způsoby prodeje jízdenek či kuponů.

„Jedná se například o e-shop pro nákup jízdenek a kuponů nebo o možnost pořízení jízdenek přes esemesku. Systém by měl také zvládat úhrady bezdotykovou platební kartou,“ doplnil Vilím.

Pryč s papírovými jízdenkami

Odkázal na současná čísla v jihlavské MHD. Přes 92 procent cestujících využívá elektronické jízdné.

„Pokud bude e-shop nebo esemesky, pak bude i v integrované dopravě na Vysočině malá část cestujících, kteří budou předprodejní místo potřebovat,“ dodal Vilím.

„To, že vlezu do vozidla a koupím si tam papírovou jízdenku, je primitivní systém. Ten nechceme,“ odmítá šéf dopravního podniku.

Na další diskuse o integrované dopravě dojde podle Joukla po letních prázdninách. Systém provázaných spojů i jízdenek chce Vysočina spustit od ledna 2019.

Jihlava chystá už teď dva navazující projekty. „V příštím roce bychom měli postavit zastávky pro linkové autobusy v Hradební ulici - u Jihlavské brány. Také vznikne menší dopravní terminál ve Starých Horách. Po natažení trolejových drátů a dokončení otočky tam bude možný přestup mezi modrými autobusy, vlaky a MHD,“ doplnil náměstek primátora Jaroslav Vymazal.

Nejčtenější

Silničáři: Máme sypat, tak sypeme. D1 na Vysočině osolili jako nikdy dřív

Dálnici D1 u Humpolce zasáhlo ve čtvrtek v poledne husté sněžení a bílá tma.

Lidé tuto dopravní tepnu neznají bez zpomalení, zúžení nebo nehod. Přesně před týdnem Ředitelství silnic a dálnic...

Majiteli auta ukradli ďábelskou značku na přání, totožnou už nedostane

Nissan Juke a registrační značka, kterou kdosi odcizil. Podle policie to byl...

Policisté zaznamenali první případ krádeže registrační značky na přání z vozidla na Vysočině. Majitel Nissanu Juke...

Úkaz Rittich. Český gólman dál ohromuje v NHL. Čím je výjimečný?

Matthew Tkachuk a brankář David Rittich z Calgary po výhře nad Coloradem.

Psal se rok 2015 a extraligový zelenáč David Rittich musel v kabině Mladé Boleslavi poslouchat nevlídná slova od...

Na zavátou Vysočinu nevjíždějte, neprojedete, nabádá policie kamioňáky

Silnice I/38 musela být u Dlouhé Brtnice kvůli silnému větru a sněhu uzavřená....

Na Vysočinu vůbec nevjíždějte, nepřejedete ji. Takový vzkaz posílá policie řidičům kamionů. Na řadě silnic v celém...

Koalice má málo hlasů, tak přizve hlasující experty. Opozice hrozí žalobou

Ilustrační snímek

Až před soudem může skončit rozhodnutí zastupitelů v Pelhřimově. Odhlasovali si totiž, že do výborů přizvou kromě...

Další z rubriky

V kauze údajně předražených sypačů padl pravomocný zprošťující rozsudek

Šéf krajských silničářů Jan Míka (vpravo) a bývalý náměstek vysočinského...

Odvolací Krajský soud v Brně potvrdil zproštění obžaloby bývalého náměstka hejtmana Libora Joukla z ČSSD a ředitele...

Petrovičtí chtějí za pozemky pro obchvat peníze, rozčílili tím hejtmana

Nový obchvat Příseky by měl podstatně zrychlit cestu mezi Jihlavou a Třebíčí.

Vedení Petrovic na Třebíčsku se rozhodlo, že pokud hodlá kraj vybudovat obchvat Okříšek, který má vést i po...

Místo spolupráce na cyklostezce se Jihlava s Plastikovem soudí o miliony

Cyklostezka by měla vést těsně podél břehu řeky místy, kde je dnes kamenitý...

Vztahy mezi vedením jihlavského magistrátu a firmy Plastikov jsou napjaté. Přitom by bylo pro město dobré, kdyby spolu...

Najdete na iDNES.cz