Havlíčkobrodská radnice se rozhodla razantně změnit systém parkování ve středu města. Místa, na nichž je dosud možné bezplatné stání, se změní na placená parkoviště. Týká se to hlavně ulic Beckovského a Štáflova.
A třeba z parkovišť mezi bytovkami v Beckovského ulici nebo V Rámech se stanou takzvané modré zóny, kde budou moci stát pouze majitelé předplacených rezidenčních karet. Prodloužit se má i doba, po niž se bude platit. Jak to má vypadat, je už patrné v ulici Boženy Němcové. Tam se platí od dokončení její letošní opravy.
„Možnosti parkování v centru města jsou na hranici únosnosti. Připravujeme proto soubor opatření, která mají takzvanou dopravu v klidu zoptimalizovat,“ tvrdí místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).
Měsíce pracovali dopravní experti na studii, z níž navrhovaná opatření vycházejí. Ve většině bodů situaci řeší buď zpoplatněním současných stání nebo jejich vyčleněním těm, kteří si od města koupí povolenku, takzvanou rezidenční kartu. „Naším záměrem není vydělávat. Bohužel jsme nenašli jiný způsob, jak parkování v centru regulovat,“ řekl Honzárek.
Místa pro studenty nebudou
Lidem se úvahy o rozšíření placených zón nelíbí. „Není to dlouho, kdy se stala třeba z ulice Beckovského jednosměrka, aby tam mohla bezplatně stát auta. Město řidiče nalákalo a pak zavede poplatek? Ať mi nikdo netvrdí, že nechce vydělávat,“ rozhořčeně mluví brodský řidič Pavel Smetana.
„Není to zrovna nejšťastnější způsob, jak situaci řešit,“ domnívá se i Hynek Bouchal, ředitel havlíčkobrodského gymnázia.
Škola stojí ve Štáflově ulici. I v ní se má začít platit. „Jako uživateli by mi velice vadilo, kdyby se zpoplatnila místa, kde stávám. Nadšeni rozhodně nebudou ani naši studenti,“ dodal.
Aby škola ulevila přeplněným parkovištím v okolí, zřídila pro své zaměstnance přibližně patnáct míst na vlastním hřišti. Uvolnila tím stání v ulici, kde mohou auta nechávat studenti. „Městu jsme tím pomohli,“ konstatoval Bouchal.
Vděku se ale škola nedočkala. „Chceme docílit toho, aby stání v centru využívali pouze lidé, kteří si přijedou na chvíli něco vyřídit. Ne aby místa na celý den obsadili řidiči, kteří dochází do práce nebo na vyučování,“ vysvětluje brodský místostarosta.
„Jenže tím radnice docílí pouze toho, že auta řidiči zaparkují o dvě ulice dál, kde se už neplatí. A za dva roky se zóna placeného stání rozšíří i sem, protože i tady to bude časem neúnosné,“ domnívá se Smetana.
Záchytné parkoviště, k němuž nejezdí MHD
Zmiňuje přitom parkoviště v Chotěbořské ulici, které radnice pokládá za jedno ze záchytných. Nabádá dojíždějící, aby auta nechávali zde. Jenže je na kraji města, MHD k němu nezajíždí a v létě není dostatečné ani pro návštěvníky sousedního koupaliště.
Některá nově placená stání mají být zároveň začleněna do modré zóny. Běžní řidiči v nich budou platit, rezidentům postačí karta. Tu si budou muset koupit na úřadě. Zatím není jisté, kolik bude stát, ani zda bude fixovaná na jméno a bydliště žadatele nebo na registrační značku vozu. „Jisté ale je, že si ji nebude moci koupit někdo z druhého konce města,“ pravil Honzárek.
Pouze s ní budou moci řidiči zaparkovat třeba V Rámech. Míst pro návštěvníky úřadu město navrhuje zřídit jen osm, samozřejmě placených. Desítky dalších budou označené modrým pruhem. „Časem systém vybalancujeme tak, aby rezidenční stání nebyla po celé dny prázdná,“ říká místostarosta.
Ještě než všechny novinky radnice uvedla do praxe, snesla se na ni vlna kritiky. I za to, že takové věci plánuje potají a lidem nic nesdělila. Podle Honzárka však nic není odsouhlaseno, jde jen o úvodní návrh, který se bude dále projednávat. „Počátkem příštího roku uspořádáme veřejnou besedu, kde změny podrobně představíme,“ ujistil.
Změny, pro něž se město nakonec rozhodne, by se měly přímo v ulicích projevit nejdříve na jaře. Později chce podobným způsobem radnice upravit i režim parkování na sídlišti Výšina.