Společnost Fränkische postavila u Okříšek novou výrobní halu. Pořádná silnice ale k firmě nevede.

Společnost Fränkische postavila u Okříšek novou výrobní halu. Pořádná silnice ale k firmě nevede. | foto: Archiv firmy, MAFRA

Pracují tu tisíce lidí, ale vede sem úzká cesta, volají firmy Sobotku

  • 1
Okříšky, Nová Ves, Přibyslavice. To je lokalita na Třebíčsku, kde našla zázemí řada firem. Co do počtu zaměstnanců jde o jednu z nejvýznamnějších výrobních zón na Vysočině. Silnice tomu ale vůbec neodpovídají. Vesměs tu jsou úzké klikaté cesty. Jejich stav si v pondělí prohlédne i premiér Bohuslav Sobotka.

Až v pondělí přijede český premiér Bohuslav Sobotka na Vysočinu, část jeho programu zabere prohlídka firem v Okříškách a okolí na Třebíčsku. Vzhledem k tomu, že nepoletí vrtulníkem, určitě bude mít čas vstřebat dojem z "přístupových" cest. Skoro jinak se tamním silnicím říkat nedá.

"Přitom tu našlo práci 2 200 zaměstnanců. Vyrábějí. Nejde o nějaká obří skladiště plná produktů odjinud, jako plánuje Amazon. A většina těch lidí sem dojíždí ze směru od Třebíče. Bohužel - po úzkých klikatých silnicích - stejně jako kamiony, co sem míří. Je na čase to změnit," uvedl například starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Vedení firem i zdejší komunální politici chtějí šéfa vlády Sobotku přesvědčit, že do části Vysočiny, která slibuje do příštího roku vznik dalších 180 pracovních míst, není od věci poslat peníze na silnice, které tu nestojí za nic.

Nové silnice by přišly minimálně na půl miliardy

Začíná se mluvit o úplně nové trase krajské komunikace II/405 z Okříšek k Červené Hospodě. Nový úsek má vyústit na státní silnici I/23 až za Červenou Hospodou - za železničním přejezdem, co je u krahulovského sila. Má to být pohodlné hlavně pro kamiony.

Zvažované úpravy silnic u Okříšek

* Uvažuje se o nové trase úseku II/405 od Okříšek za Červenou Hospodu. Má ústit za železničním přejezdem na silnici I/23

* Obchvat Okříšek na II/405

* Jižně od Okříšek vznikne odbočka na Přibyslavice

* Úsek III/35114 Nová ves - Třebíč žádají firmy rozšířit

Bude taky nutné udělat obchvat Okříšek. A na něj jižně od obce napojit novou silnici na Přibyslavice. "Velkým odhadem by těch pět kilometrů od Okříšek za Červenou Hospodu mohlo stát okolo čtvrt miliardy. Peníze by kraj mohl sehnat v Integrovaném regionálním operačním programu. Odbočka z této silnice před Okříškami do Přibyslavic by kvůli velmi složitému terénu mohla stát další čtvrt miliardy," vypočítal krajský náměstek pro dopravu Libor Joukl.

Podle jeho slov by do zaplacení přibyslavické odbočky měl vstoupit stát, přesněji řečeno ministerstvo průmyslu a obchodu, zřejmě i CzechInvest. "Protože se jedná o napojení průmyslové zóny," řekl Joukl na čtvrteční konferenci v Okříškách. Uspořádaly ji společně radnice z Třebíče a Okříšek s firmami a krajem.

Joukl naznačil, že do pěti let by jedna či druhá silnice mohla být hotová. Bude záležet na tom, jak se v příštím plánovacím období nastaví priority v čerpání dotací, na projektu i na výkupu pozemků. A taky na vůli místních politiků přizpůsobit tomu územní plány.

Úzkou cestou dojíždí do práce tisícovka lidí

Dalším bolavým místem, které se musí řešit, je krajská silnice třetí třídy od Nové Vsi. V Třebíči ústí do Račerovické ulice u rybníku Kuchyňka. Firmy i komunální politici tlačí na kraj, aby ji rozšířil. Nebrání se tomu vystrnadit z ní kamiony na trasu z Okříšek k Červené Hospodě. Hlavně aby mohli zaměstnanci pohodlně jezdit do práce. Denně jich tu pendluje okolo tisícovky. A bude hůř, provoz ještě zhoustne, protože se chystají nábory, za prací sem dojíždějí obyvatelé velké části Třebíčska.

Mann+Hummel bude nabírat dalších 80 lidí, už teď jich zaměstnává 1 200. Ve Fränkische stoupne počet zaměstnanců taky o 80, tedy na celkových 640. A papírny Huhtamaki budou přijímat 20 lidí, dostanou se tak ke dvěma stovkám dělníků. Plus tu úspěšně působí ještě několik dalších menších společností.

Řada zaměstnanců už ale jezdí i z opačného směru, od Jihlavy. Pro ně je příznivou zprávou, že do září příštího roku bude na krajské silnici II/405 hotový obchvat Příseky.

Nechystají se firmy přepravovat zboží víc na železnici, když je v Okříškách zastávka? Prý ne, protože je to nepružné a neobstály by v konkurenci.