Máme technologii, která zredukuje oxidy dusíku u dieselů, tvrdí Bosch

  14:24aktualizováno  14:24
O 700 lidí se loni zvýšil počet zaměstnanců v jihlavské společnosti Bosch Diesel. Největší firma na Vysočině má nyní okolo pěti tisíc pracovníků. Závod je zaměřen hlavně na výrobu čerpadel do dieselových motorů. Patří do celosvětového koncernu, jehož odborníci v Německu našli technologii, která výrazně sníží emise oxidů dusíku do ovzduší.

Obchodní ředitel jihlavského podniku Bosch Diesel Ralph Carle | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Nyní v Jihlavě rosteme. Ale musíme si položit i otázku, jak budeme růst v budoucnu. Stále s většími obtížemi nacházíme ty správné zaměstnance,“ upozorňuje Ralph Carle, šéf největší firmy na Vysočině.

Jak si vede Bosch v Jihlavě

Obrat:

  • Rok 2015 - 22,89 mld. Kč
  • Rok 2016 - 22,76 mld. Kč
  • Rok 2017 - 23,70 mld. Kč

Počet zaměstnanců (včetně agenturních):

  • 1. leden 2017 - 4 129 osob
  • 1. prosinec 2017 - 4 780 osob
  • 1. leden 2018 - 4 829 osob

Investice:

  • Rok 2015 - 698 mil. Kč
  • Rok 2016 - 881 mil. Kč
  • Rok 2017 - 839 mil. Kč

Zdroj: hospodářské výsledky firmy

Připomíná, že na trhu práce je více volných pracovních míst, než je aktuálně nezaměstnaných.

Bosch počítá v Jihlavě pro příští roky se stabilním počtem pracovníků. Ten se nyní pohybuje okolo pěti tisíc lidí. Také ale bude dál investovat do automatizace výroby a do aplikací Průmyslu 4.0, jak se říká čtvrté průmyslové revoluci spojené s digitalizací.

Firmám by mělo víc pomáhat i české školství - aby produkovalo víc kvalitních absolventů technického směru. „Ekonomů je dostatek,“ podotkl Ralph Carle.

Největší závody Bosche v tuzemsku stojí v Jihlavě a Českých Budějovicích. A na jih Čech právě míří nejvyšší investice. Staví se tam nové vývojové a technologické centrum za 1,96 miliardy korun.

„Příští týden budeme pokládat základní kámen. Centrum by mělo být hotové do září 2019,“ zmínil jednatel českobudějovického Bosche Kai W. Frericks.

Ale též v Jihlavě Bosch mohutně investuje. Loni to bylo téměř 840 milionů korun - hlavně do nových technologií. Vyrábí se tady zejména čerpadla a další součástky do dieselových motorů.

Dieselové motory zůstanou, dostanou nové technologie

„Diskutuje se téma, jak bude vypadat mobilita lidí v budoucnosti. Uvidíme, co ve světě převládne a zda se prosadí elektromobily, či ne. Pravděpodobně tu nárůst elektromobility bude, v každém případě ale zůstane dieselový i benzinový motor,“ ujišťuje reprezentant skupiny Bosch Group v ČR Milan Šlachta.

Diesely jsou stěžejní pro jihlavský Bosch: čerpadla se tu dělají pro osobní vozy, ale i pro nákladní auta a užitkovou a zemědělskou techniku.

„Není to tak, že bychom přestali investovat do vývoje spalovacích motorů. Naopak, máme v Německu novou technologii, která výrazně redukuje emise oxidů dusíku do ovzduší. S těmito oxidy by přestal být problém na silnicích hned, kdyby šla technologie dát do všech stávajících dieselových aut. To však nejde tak rychle, protože to souvisí s konstrukcí motorů. Ale do tří až čtyř let by mohla být standardem u nových aut s dieselovými motory,“ řekl Šlachta.

To, jak rychle se nová technologie v autech objeví, však už Bosch příliš neovlivní.

Koncern chce být podle Šlachty rovněž lídrem na trhu s elektrickými pohony vozidel. „V Asii, potažmo Číně se to daří, rádi bychom byli jedničkou také v Evropě,“ pravil.

Robotické taxíky vyjedou do ulic Stuttgartu během pár let

Bosch je aktivní i na poli autonomního řízení, tedy aut bez šoférů. „Může to přijít dřív, než se očekává. První robotické taxíky by měly vyjet do ulic Stuttgartu (zde má Bosch své sídlo - pozn. red.) někdy na začátku příštího desetiletí,“ nastínil Milan Šlachta.

Dalším projektem je takzvaná kombinovaná doprava. Té se věnuje v rámci celosvětové skupiny Bosch okolo 600 zaměstnanců, hlavně v Německu a Číně. Zabývají se především řešeními pro velkoměsta. Do budoucna to může být ale i téma pro Jihlavu.

„Ve městě se vedou úvahy o parkovišti P+R u Pávova, odkud by mohly jezdit do průmyslové zóny například elektrobusy, třeba i kloubové s větší kapacitou pro cestující,“ naznačil vizi Carle.

Koncern Bosch v roce 2017 dosáhl nejvyšších prodejů v historii. Obrat jeho šesti firem v ČR se při započtení exportů i interních dodávek ostatním společnostem Bosch pohyboval na úrovni 52 miliard korun. Šlo o meziroční nárůst o 2,6 procenta.

„Loni jsme investovali téměř 2,4 miliardy korun, převážně do dvou výrobních závodů. Dá se říci, že jsme jedním z nejvýznamnějších investorů v posledních letech v Česku,“ uvedl Šlachta. Totéž platí i o exportu. Počet zaměstnanců koncernu Bosch v Česku, kde působí na osmi místech, se zvedl na 8 650.

Nejčtenější

Mladík usnul na poli s hrachem, sekačka ho připravila o části nohou

Při tragické nehodě na Přerovsku zemřeli dva lidé (7. června 2019).

Mnohočetná zranění utrpěl čtyřiadvacetiletý mladík, který v úterý odpoledne usnul na poli u Brtnice na Jihlavsku....

Dvacetikilometrové kolony na D1 mohou kvůli zúžení trvat až do středy

D1 Kolaps u Velkého Meziříčí

Dvacetikilometrové kolony, místo plynulé jízdy jen popojíždění, ztracené desítky minut. Tak od počátku týdne vypadá...

Dálnici D1 u Velkého Meziříčí už od rána oboustranně blokovaly kolony

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45....

Provoz na dálnici D1 na Vysočině u Velkého Meziříčí v pondělí po celý den obousměrně komplikovaly kolony. Auta v nich...

Za rok nikdo většího kapra nechytil. Úlovek studenta je v knize rekordů

Fantastic. Tak pojmenoval Stanislav Blažka z Jihlavy obřího, 32 kilogramů...

Do České knihy rekordů přibyl další zápis. Nově do ní byl zanesen výkon osmnáctiletého Stanislava Blažky z Jihlavy,...

Za smrt chlapce pod koly vláčku navrhla policie obžalobu, tají proti komu

V zábavním areálu Šiklův mlýn zemřel pětiletý chlapec pod koly vláčku (14. 7....

Policie po roce uzavřela vyšetřování tragické nehody, která se stala v areálu zábavního parku Šikland ve Zvoli u...

Další z rubriky

Dvacetikilometrové kolony na D1 mohou kvůli zúžení trvat až do středy

D1 Kolaps u Velkého Meziříčí

Dvacetikilometrové kolony, místo plynulé jízdy jen popojíždění, ztracené desítky minut. Tak od počátku týdne vypadá...

Zelenou horu skrývá lešení, návštěvníci ale vidí restaurátory při práci

Dělníci letos obnovují druhou třetinu omítek vzácné památky.

Návštěvníkům žďárské Zelené Hory se letos naskýtá nevšední podívaná. Památka zapsaná v seznamu UNESCO sice ztratila...

V bystřickém parku miniatur už stojí Zubštejn, během léta přibude Pernštejn

Výtvarník a modelář Zdeněk Brachtl dokončil pro park miniatur v Bystřici nad...

Park miniatur, jedno z bystřických turistických lákadel, je bohatší o další hrad. Dokončen byl model Zubštejna v...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz