Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chceme skutečný obchvat, ne průtah městem, žádají lidé ve Žďáře

  8:46
Čtyřicet let je západní obchvat Žďáru nad Sázavou zanesený v územním plánu. Stavba je však zatím v nedohlednu. I přes nářky řidičů a obyvatel města při dopravních komplikacích na hlavním průtahu městem.
Západní obchvat ve zveřejněné podobě by zabral část parkoviště firmy Tokoz,...

Západní obchvat ve zveřejněné podobě by zabral část parkoviště firmy Tokoz, procházel by v těsné blízkosti Santiniho Dolního hřbitova (2). | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Plánovaná přeložka silnice I/37 však už prošla posouzením vlivu na životní prostředí (studie EIA) a dokumentace byla v květnu zveřejněna na portálu Cenia.

Jde o šestikilometrový západní obchvat města rozdělený na dvě části. Dohromady zahrnuje dvě okružní a jednu až dvě mimoúrovňové křižovatky a hlavně 13 až 15 mostů a stovky metrů protihlukových stěn.

Proti této variantě, která těsně míjí Santiniho Dolní hřbitov, ukousne parkoviště firmy Tokoz, dva rybníky u sádek Kinských, zničí největší místní zahrádkářskou kolonii a zahradní centrum v Brodské ulici, na sídlišti ve Žďáře 6 pak „odřízne“ Kaufland a autobusové i vlakové nádraží, se ozývá řada kritiků.

Už několik dní se šíří petice, kterou iniciovali zahrádkáři a která je zveřejněná na webu iniciativy Žijeme Žďárem.

Žádost o veškeré možné kroky

„Požadujeme, aby město učinilo veškeré možné kroky ve své samostatné působnosti vedoucí k zastavení realizace západního obchvatu, který by měl vést zastavěným územím města,“ stojí v petici, v jejímž výboru jsou šéf místní organizace zahrádkářů Milan Andrýsek či Aleš Studený.

Zastupitele vyzývají k zastavení prací na západní variantě a zadání studie proveditelnosti a technickoekonomické studie východní varianty, s níž pracovali i autoři loni zhotoveného generelu dopravy. Podle kritiků západní varianty plánovaný průtah pouze přesouvá problémy z centra Žďáru do jiných městských částí, kde bude mít negativní vliv na ještě větší počet lidí bydlících v těsném okolí zvažované přeložky včetně jediné velké žďárské rozvojové zóny v lokalitě Klafar a husté zástavby u nádraží.

Nesouhlasné vyjádření během příprav dokumentace zaslaly před dvěma roky také firmy Tokoz a Kinský Žďár, jejichž majetků se obchvat dotýká. Obě shodně požadovaly plné posouzení vlivu stavby na životní prostředí ve dvou variantách – východní i západní.

Pohlcení zahrádkářské kolonie

Například zahrádkáři poukazují, že v Brodské ulici se během let změnil původní plán.

„Plánovaná podoba západního obchvatu pohltí téměř celou naši kolonii. Na jejím místě má vzniknout velká mimoúrovňová křižovatka, nikoli prostorově úspornější kruhový objezd, který nám byl původně městem slibován,“ zmínil Andrýsek.

Zhruba devítihektarová kolonie Stalingrad na pozemcích města zahrnuje více než tři stovky zahrádek. Se zahrádkáři už se setkal starosta Martin Mrkos.

„Lidé už posun ve věci obchvatu zaznamenali a ptají se na něj. Stavba získala posouzení jejího dopadu na životní prostředí. Naprosto klíčový krok je posouzení ekonomiky této stavby. Investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic, posuzuje stavbu z hlediska úspor času při jízdě. To znamená, o kolik minut se díky obchvatu jízda zkrátí,“ zmínil starosta.

Problematický úsek u nádraží

Za problematický považuje především úsek před nádražím. „Tato trasa již není částí obchvatu, ale průtahu městem, kde by nikdy nemohla být povolena rychlost devadesát kilometrů v hodině. Je to úsek, který může být zásadní z hlediska toho, že by stavba nemusela v tomto hodnocení ekonomicky vyjít,“ poukazuje Mrkos.

U nádraží je nejpravděpodobnější vedení komunikace v otevřeném zářezu s protihlukovými stěnami.

Od doby, co si město nechalo loni zpracovat generel dopravy, se více diskutuje o východní variantě (označované podle jejího tvůrce též Strnad), která by odvedla tranzitní dopravu z města východním směrem, konkrétně od Stržanova po Mělkovice, případně i dále (na jihozápad) kolem místní části Radonín a firmy Žďas až do Hamrů nad Sázavou, kde by se napojila na stávající silnici I/19. V generelu dopravy zpracovaném pro město společností Mott MacDonald vyšla tato varianta překvapivě dobře.

Poprvé se východní varianta objevila před šesti roky v publikaci Vize 2050, v níž aktivisté z iniciativy Žijeme Žďárem hledali strategii rozvoje města. Autorem varianty je dálniční projektant Milan Strnad, jenž v části svého návrhu využil již existující koridory pro vedení vysokého napětí.

Jedna velká překážka už padla, toto území mezi Žďárem, Stržanovem, Počítkami a Světnovem pod Stržskou přehradou donedávna patřilo v rámci boje proti suchu do prostoru chráněného pro akumulaci povrchových vod.

Některé lokality však byly ze seznamu potenciálních nádrží vyškrtnuty. „Jednou z vyřazených lokalit byla ta s názvem Žďár nad Sázavou – Stržský potok, a to kvůli nesouhlasu ministerstva životního prostředí,“ potvrdil mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.

Co by se muselo změnit

Podle starosty chce mít město na východní variantu vypracovanou vyhledávací studii. „K té není aktuálně ani čárka, je to vlastně jen čára v mapě. Ta se matematicky modelovala a ověřila generelem dopravy, ale nevíme nic o tom, zda tam je ta trasa realizovatelná, ať již z hlediska majetkového, ekonomického, či katastrálního,“ vyjádřil se Mrkos. „U stávající (západní) trasy budeme ‚pouze‘ žádat, aby se přehodnotily některé problematické úseky,“ dodal. V dohledné době se má starosta sejít se zástupci ŘSD.

Co by se nyní muselo změnit, aby ŘSD coby investor a také zástupci města začali vážně pracovat s jinou trasou obchvatu?

„Pokud po projednání dokumentace EIA bude vydáno nesouhlasné stanovisko nebo po vydání souhlasného stanoviska a po provedení ekonomického hodnocení nebude stavba splňovat předepsané ekonomické parametry, bude záležet na ministerstvu dopravy, zda vydá pokyn k zadání nové studie na jinou variantu,“ uvedla Lucie Trubelíková z ŘSD.

Podle zveřejněné dokumentace se předpokládá, že stavba západního obchvatu bude zahájena v roce 2031 a ukončena o tři roky později. S jinou variantou ŘSD aktuálně nekalkuluje.

  • Nejčtenější

Ženu v útulku pokousal pes, po srdeční zástavě a amputaci nohy bojuje o život

18. dubna 2024  13:48,  aktualizováno  14:13

Mnohačetná a velmi vážná poranění utrpěla žena, kterou v úterý napadl pes ve žďárském útulku v...

Na D1 u Humpolce zemřel mladý řidič. Narazil do zaparkovaného návěsu

19. dubna 2024  7:16

Devatenáctiletý řidič osobního auta cizí státní příslušnosti zemřel ve čtvrtek večer po nehodě na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po dalším výprasku mění Zbrojovka trenéra, na lavičku půjde i Psotka

15. dubna 2024  15:56,  aktualizováno  16:41

Čtvrtá porážka v řadě, celkově sedm zápasů bez výhry a pád do bojů o udržení ve druhé fotbalové...

U Jihlavy vznikla farmářská samoobsluha. Platí se do kasičky či QR kódem

15. dubna 2024  15:53

Netradiční Samoobslužný krámek je novinkou v Hybrálci u Jihlavy. Od léta do podzimu v dřevěném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čelní srážka s kamionem pick-up sešrotovala, jeho řidič se vážně zranil

15. dubna 2024  16:27

Hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem v pondělí odpoledne uzavřela vážná dopravní...

Kouč Jihlavy: Zase jsme prohráli, ale neklepu se v rohu. Spartu B už porazíme

19. dubna 2024  9:22

Fotbalisté FC Vysočina prožili ve středu svoje další jarní druholigové zklamání, z Brna si do...

Na D1 u Humpolce zemřel mladý řidič. Narazil do zaparkovaného návěsu

19. dubna 2024  7:16

Devatenáctiletý řidič osobního auta cizí státní příslušnosti zemřel ve čtvrtek večer po nehodě na...

Hasiči nacvičovali ve studni záchranu lidí z hloubky, rovnou ji vyčistili

18. dubna 2024  17:26

Žďárští profesionální hasiči trénovali ve čtvrtek odpoledne záchranu lidí z hloubky. Aby prostředí...

Spása z divize? Asi jednorázový tah, hlásí Zbrojovka k „oživení“ veterána

18. dubna 2024  15:27

Už posun trenéra z divizního béčka bylo v podání vedení Zbrojovky Brno překvapením, když klub v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...