Ačkoli výběrové řízení dosud oficiálně neskončilo, ICOM apeluje na kraj, aby volbu jeho předpokládaného vítěze - firmu Busem alias jihočeského dopravce ČSAD Autobusy České Budějovice - řádně prověřil a případně výsledky přehodnotil.
Na krajské zastupitele se ICOM obrátil formou otevřeného dopisu. Vyzývá v něm k opětovnému posouzení nabídkové ceny vítězného dopravce.
„Chceme poukázat, že při hodnocení nabídek cen dopravců hodnotitelé řádně nevyužívají kontrolní mechanismy a nabídnuté ceny se řádně a transparentně neposuzují,“ řekla dnes na zvláštní tiskové konferenci, kterou ICOM svolal do svého jihlavského sídla, předsedkyně představenstva dopravní společnosti Kateřina Kratochvílová.
Navenek se zdá, že se schyluje ke konfliktu velkých dopravců. „Je to válka o kvalitní prověření vítěze vzhledem k desetileté zakázce,“ reagoval na dotaz iDNES.cz generální ředitel ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.
Vedení firmy ČSAD Autobusy už na aktivitu ICOM transport reagovalo obsáhlým a ostrým dopisem. „Je naprosto nestandardní a nepřípustné, aby se účastník veřejné zakázky během zadávacího řízení obracel na hejtmana, radu a zastupitele kraje a vyslovoval pochybnosti o schopnosti vybraného dopravce splnit zakázku a zpochybňoval tak výsledky celého zadávacího řízení,“ napsal generální ředitel ČSAD Autobusy Vladimír Homola.
Kraj Vysočina reagoval prozatím jen neutrálním stanoviskem. „Do 7. srpna běžely lhůty pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. V této lhůtě byla doručena jedna námitka. Nyní se s obsahem podání podrobně seznamujeme a v zákonných lhůtách vydáme rozhodnutí,“ uvedla v písemné reakci mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.
Až o deset tisíc nižší mzdy řidičům?
Výpady ze strany ICOM vůči kraji a jihočeskému dopravci se týkají v zásadě dvou hlavních bodů. V nich ICOM zpochybňuje, že společnost ČSAD Autobusy je v případě svého vítězství v tendru - a v souvislosti s nízkou cenou, kterou kraji nabídla - schopná řádně naplnit závazky desetiletého kontraktu.
„My využíváme výhody takzvaného domácího dopravce, kterou nový dopravce nemá. Máme už nyní pro Humpolecko a Pelhřimovsko nakoupený přímo technicky odpovídající vozový park, máme zde parkoviště, čerpací stanice, opravárenství, dispečinky se zázemím i infocentra,“ sečetla Kratochvílová.
Představitelé ICOM transport rovněž tvrdí, že nový dopravce svým budoucím řidičům nabízí o deset tisíc korun nižší mzdu, než byl průměr mezd nabízených dalšími účastníky soutěže.
„Pokud kraj podepíše s tímto dopravcem smlouvu a ten nabídne takto nízké mzdy řidičům, řada z nich kariéru profesionálního řidiče opustí a zmizí z trhu práce. Následně bude nedostatek řidičů. Kraj bude muset seškrtat jízdní řády, protože nebudou řidiči,“ nastínil vizi finanční ředitel ICOM transport Lukáš Loup.
Generální ředitel ČSAD Autobusy Vladimír Homola nařčení odmítl. „ Naše nabídková cena není nízká. Lživé je tvrzení společnosti ICOM transport, že nabízíme ve vysoutěžené Jihlavě nižší mzdy, než byly mzdy v minulém roce,“ napsal Homola v písemné reakci.
Ztráta regionu by pro ICOM likvidační nebyla
Manažeři ICOM transport dále tvrdí, že nabídkové ceny ze strany ČSAD Autobusy jsou dumpingové. „Toto obvinění je zcela neopodstatněné a účelové. Nabídková cena naší společnosti na jeden kilometr pro oblast Humpolecka je o 0,35 koruny nižší a pro Pelhřimovsko o 0,05 koruny nižší než nabídky společnosti ICOM Transport,“ reagoval Homola.
Zakázka má hodnotu necelých deset miliard korun. Pro ICOM transport však její nezískání není likvidační. „V případě oblastí Pelhřimovsko a Humpolecko tím přicházíme dohromady o 215 milionů korun ročně na tržbách. Vzhledem k tomu, že se účastníme výběrových řízení po celé republice a někdy jsme úspěšní a někdy ne, tak jako koncern tímto přijdeme o jedno procento na ujetých kilometrech,“ prozradila Kratochvílová.
Zdeněk Kratochvíl naznačil, že si podle jeho mínění chce nový dopravce podrobit tuzemskou autobusovou dopravu. „My jsme všechny výhody domácího dopravce nabídli kraji a to cizí dopravce nemůže zvládnout. Pokud ano, tak jen z důvodu, že chce ovládnout trh,“ domnívá se Kratochvíl.
Vladimír Homola pak kontruje tím, že ČSAD Autobusy České Budějovice se snaží rozšířit pole své působnosti pouze do regionů jež geograficky navazují na oblasti, kde už firma působí. V okolí Humpolecka a Pelhřimovska je to například Jindřichův Hradec a Dačice, smlouvu má firma podepsanou i pro Jihlavsko. Ve všech těchto regionech má potřebné zázemí a servisní střediska.
Za Jihočechy stojí silný rakouský holding
Akcionářem společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice je rakouská Österreichische Postbus Aktiengesellschaft ze skupiny ÖBB holding.
„Tato společnost je největším provozovatelem veřejné dopravy v Rakousku a rozhodně nemá zájem si poškodit své dobré jméno neuváženými kroky v České republice,“ reagoval ve svém dopisu šéf jihočeského dopravce Homola.
Podle Kateřiny Kratochvílové se bude ICOM transport v případě zakázky na Humpolecko a Pelhřimovsko pravděpodobně odvolávat k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.
Kraj Vysočina postupně soutěží autobusové dopravce na většinu oblastí regionu. Smlouvu s vybranými dopravci podepisuje vždy na období deseti let. Hodnota zakázek se pohybuje kolem deseti miliard korun. Oblast Žďárských vrchů už se smlouvou účinnou od 1. ledna 2025 získala společnost ZDAR. Od 1. února by měla na Bystřicku a Velkomeziříčsku dopravu zajišťovat společnost TRADO-BUS (nástupce ČSAD Třebíč, v němž má majoritní podíl ICOM transport – pozn. red.).
Samotný ICOM transport získal v tendru jen Havlíčkobrodsko, a to od 1. dubna 2025. Naopak prohrál už v soutěži o domácí Jihlavsko, kde bude dopravu od stejného data zajišťovat jihočeský Busem. TRADO-BUS uspěl i na Moravskobudějovicku a Třebíčsku, spoje bude zajišťovat od 1. května 2025.
A konečně Humpolecko a Pelhřimovsko - pokud nedojde k přehodnocení čerstvých a dosud neoficiálních výsledků tendru - měly by tyto regiony připadnout rovněž jihočeské společnosti Busem. Smlouva by měla platit od 1. září příštího roku.