Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Autobusy se kvůli sporu dopravců s politiky vyhýbají nádraží v Třebíči

  11:54
Autobusová nádraží se stavějí kvůli tomu, aby na nich zastavovaly autobusy. Tomu třebíčskému se ale v posledních dnech někteří řidiči záměrně vyhýbají. Zastavují raději těsně vedle něj. Cestující v Třebíči tak čelí zmatkům. A to jen kvůli tomu, že se spolu politici a dopravci špatně domlouvají.
Některé autobusy na nádraží nezajíždějí, zastavují v jeho těsném sousedství....

Některé autobusy na nádraží nezajíždějí, zastavují v jeho těsném sousedství. Činí tak kvůli sporu dopravců s politiky o úhradu poplatků za vjezd na nádraží. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Paní, teď je to divočina. Musíte si všechno pořádně hlídat a dívat se kolem,“ radil v úterý ráno nastupující ženě řidič společnosti ICOM transport na lince Třebíč - Kněžice - Jihlava. Jeho autobus stál v té chvíli těsně mimo nádraží.

A proč na něj nezajel?

Na zmatky se zadělalo letos v létě, kdy radní v Třebíči na popud firmy ICOM vyhlásili výběrové řízení na nového provozovatele nádraží. Překvapivě ale vyhrála menší firma Tredos, která nabídla nájemné 1,6 milionu ročně. Podstatně větší ICOM prohrál s cenou 1,488 milionu.

Tredosu lidé z radnice narychlo předávali nádraží na začátku školního roku. „My jsme si byli vědomi, že termín je šibeniční. Já ale doufám, že komplikace nebudou,“ uvedl na konci prázdnin starosta Třebíče Pavel Janata (KDU-ČSL).

ICOM chce peníze za vjezd na nádraží po kraji. A ten je nedá

Jenže se mýlil, komplikace nastaly. Týkají se poplatků za vjezd na nádraží. Kdyby je ICOM transport platil Tredosu, tak by se tyto peníze vyváděly ze systému veřejné dopravy. A ten platí kraj.

Když se o nádraží staral ICOM, tak těmito penězi snižoval ztrátu z provozu autobusů objednávaných krajem.

„A to teď ICOM nemá a natahuje ruku ke kraji, protože ztráta narostla. A kraj říká, že jim víc nedá,“ tvrdí Janata.

A přiznal, že když s Tredosem uzavírali smlouvu, tak o těchto rizicích ve vedení města netušili.

ICOM se následně odmítl dohodnout s Tredosem na podmínkách vjezdů na nádraží. Problém eskaloval minulý týden, kdy část autobusů ICOM odklonil mimo nádraží.

Město smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí odškodnění

Janata s kolegy se tomu snažil zabránit, protože zastávky vedle nádraží nejsou připraveny na větší nápor autobusů. Jenže kraj to podle něj v několika případech povolil.

„Dokonce jsme nebyli informováni, že kraj takto rozhodl a umožnil jim to. Pro nás to bylo stejné překvapení jako pro cestující. Přitom jsme byli krajským radním Hylišem ujištěni, že autobusy zůstanou na nádraží,“ diví se Janata.

Vedení radnice v krizové situaci rozhodlo, že smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí firmě odškodnění, protože už tam investovala. To zřejmě bude v řádech statisíců.

Nádraží začne provozovat samo město a navíc sníží poplatky za vjezd. Ty budou menší, než jaké účtoval ICOM a následně i Tredos.

Městský úřad v Třebíči chyboval hned dvakrát, tvrdí ICOM

Šéf ICOM transport Zdeněk Kratochvíl je z postupu vedení radnice rozčarovaný. O rozpoutání krize mluví jinak než Janata. Smlouva, která v létě skončila, byla podle něj neplatná od samého počátku. Následně i nová zářijová smlouva s Tredosem byla podle Kratochvíla prohlášena za neplatnou od začátku. „A to z důvodu závažných pochybení Městského úřadu v Třebíči - již podruhé v jednom roce,“ uvedl ředitel.

Proto jeho společnost nemohla uzavřít smlouvu o užívání nádraží ani s Tredosem, ani s městem.

„Protože jsme neznali podmínky, ale ani s kým máme smlouvu uzavřít, museli jsme začít se změnou jízdních řádů, což se projevilo v současném omezení zajíždění na nádraží,“ doplnil Kratochvíl.

Minulý týden ve čtvrtek sice dostal návrh, který ale nemohl akceptovat. „A to především z důvodů nestandardních podmínek,“ sdělil. A ještě dodal, že i v jejich zájmu je, aby se všechny vozy s logem ICOM vrátily na nádraží.

Podle vedení kraje má celý spor jednoduché řešení. To ale stále není na stole a cestující musejí improvizovat.

Soutěž na provozovatele nebyla šťastná, šlo pouze o peníze

„My jsme měli jednání s městem a dohodli jsme se, že město od Nového roku převezme péči o nádraží. Dohodli jsme se i na úhradě nákladů, aby to bylo optimální pro město i kraj,“ uvedl krajský radní Jan Hyliš (ČSSD).

Podle něj ale nebylo šťastné, že v Třebíči hledali nového provozovatele nádraží v soutěži. „Autobusová nádraží by měla spravovat města. Když se soutěží komerčně, tak je to souboj o peníze,“ dodal Hyliš.

Šéf Tredosu František Pléha už je smířený s tím, že nádraží po krátké době opustí. Smlouvu o finančním vyrovnání s městem ale ještě nepodepsal. Podle něj přebírání nádraží zaměstnalo spoustu lidí z jejich firmy.

„Brali jsme to jako investici na osm let. Když jsme to nádraží přebírali, tak připomínalo holobyt. Rozvody tam byly odstřihnuté. Nebyla legrace znovu rozpohybovat takový kolos,“ upozornil Pléha. Částka, kterou jim město zaplatí, nakonec bude podle něj zveřejněna.

Autor:
  • Nejčtenější

Náledí, náraz autobusu. Matka s dvěma syny přišla ve vteřině o bydlení i práci

Premium Byla sobota 25. února nedlouho po poledni. Sněžilo, silnice namrzaly. Matka samoživitelka Eva Vrátná byla se dvěma syny...

Někdy mám pocit, že jsem právě spadl z Měsíce, komentuje Jiří Holík dnešní svět

Premium Legendární hokejový útočník Jiří Holík na první pohled vypadá, jako by se ho ubíhající čas absolutně netýkal. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel František Prosecký, velký bystřický sběratel s tatrováckým srdcem

Rodina a přátelé se jen těžko vyrovnávají se zprávou o úmrtí Františka Proseckého z Bystřice nad Pernštejnem. Známý...

V bílé tmě na D1 bouralo 231 aut, od největší nehody v Česku uplynulo 15 let

Vraky aut, na dvacet tisíc lidí uvězněných v kolonách a několik hodin neprůjezdná dálnice D1. Tak před patnácti lety...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Radar téměř vymýtil přestupky. Havlíčkův Brod rozhodl, že ho přestěhuje

Během letošního roku se „úspěšný“ silniční radar zřejmě přestěhuje z Krátké Vsi do havlíčkobrodské místní části...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Oprava ikonického přibyslavského kulturního domu se prodraží a potrvá déle

Rozsáhlá rekonstrukce ikonického kulturního domu v Přibyslavi se prodraží. A zřejmě i prodlouží. Vyplývá to ze stavu...

Náledí, náraz autobusu. Matka s dvěma syny přišla ve vteřině o bydlení i práci

Premium Byla sobota 25. února nedlouho po poledni. Sněžilo, silnice namrzaly. Matka samoživitelka Eva Vrátná byla se dvěma syny...

Velké Meziříčí má nové byty pro seniory, ti si je okamžitě rozebrali

Budova bývalého internátu Střední školy řemesel a služeb ve Velkém Meziříčí se proměnila v nový bytový dům pro seniory...

Chystaná aréna čelí námitkám k výběrovému řízení i příliš obtěžující demolici

Hned po dvou liniích se vedou námitky, které v posledních dnech zaregistrovalo vedení jihlavské radnice, připravující...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...