Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Autobusy se kvůli sporu dopravců s politiky vyhýbají nádraží v Třebíči

  11:54
Autobusová nádraží se stavějí kvůli tomu, aby na nich zastavovaly autobusy. Tomu třebíčskému se ale v posledních dnech někteří řidiči záměrně vyhýbají. Zastavují raději těsně vedle něj. Cestující v Třebíči tak čelí zmatkům. A to jen kvůli tomu, že se spolu politici a dopravci špatně domlouvají.

Některé autobusy na nádraží nezajíždějí, zastavují v jeho těsném sousedství. Činí tak kvůli sporu dopravců s politiky o úhradu poplatků za vjezd na nádraží. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Paní, teď je to divočina. Musíte si všechno pořádně hlídat a dívat se kolem,“ radil v úterý ráno nastupující ženě řidič společnosti ICOM transport na lince Třebíč - Kněžice - Jihlava. Jeho autobus stál v té chvíli těsně mimo nádraží.

A proč na něj nezajel?

Na zmatky se zadělalo letos v létě, kdy radní v Třebíči na popud firmy ICOM vyhlásili výběrové řízení na nového provozovatele nádraží. Překvapivě ale vyhrála menší firma Tredos, která nabídla nájemné 1,6 milionu ročně. Podstatně větší ICOM prohrál s cenou 1,488 milionu.

Tredosu lidé z radnice narychlo předávali nádraží na začátku školního roku. „My jsme si byli vědomi, že termín je šibeniční. Já ale doufám, že komplikace nebudou,“ uvedl na konci prázdnin starosta Třebíče Pavel Janata (KDU-ČSL).

ICOM chce peníze za vjezd na nádraží po kraji. A ten je nedá

Jenže se mýlil, komplikace nastaly. Týkají se poplatků za vjezd na nádraží. Kdyby je ICOM transport platil Tredosu, tak by se tyto peníze vyváděly ze systému veřejné dopravy. A ten platí kraj.

Fotogalerie

Když se o nádraží staral ICOM, tak těmito penězi snižoval ztrátu z provozu autobusů objednávaných krajem.

„A to teď ICOM nemá a natahuje ruku ke kraji, protože ztráta narostla. A kraj říká, že jim víc nedá,“ tvrdí Janata.

A přiznal, že když s Tredosem uzavírali smlouvu, tak o těchto rizicích ve vedení města netušili.

ICOM se následně odmítl dohodnout s Tredosem na podmínkách vjezdů na nádraží. Problém eskaloval minulý týden, kdy část autobusů ICOM odklonil mimo nádraží.

Město smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí odškodnění

Janata s kolegy se tomu snažil zabránit, protože zastávky vedle nádraží nejsou připraveny na větší nápor autobusů. Jenže kraj to podle něj v několika případech povolil.

„Dokonce jsme nebyli informováni, že kraj takto rozhodl a umožnil jim to. Pro nás to bylo stejné překvapení jako pro cestující. Přitom jsme byli krajským radním Hylišem ujištěni, že autobusy zůstanou na nádraží,“ diví se Janata.

Vedení radnice v krizové situaci rozhodlo, že smlouvu s Tredosem raději zruší a zaplatí firmě odškodnění, protože už tam investovala. To zřejmě bude v řádech statisíců.

Nádraží začne provozovat samo město a navíc sníží poplatky za vjezd. Ty budou menší, než jaké účtoval ICOM a následně i Tredos.

Městský úřad v Třebíči chyboval hned dvakrát, tvrdí ICOM

Šéf ICOM transport Zdeněk Kratochvíl je z postupu vedení radnice rozčarovaný. O rozpoutání krize mluví jinak než Janata. Smlouva, která v létě skončila, byla podle něj neplatná od samého počátku. Následně i nová zářijová smlouva s Tredosem byla podle Kratochvíla prohlášena za neplatnou od začátku. „A to z důvodu závažných pochybení Městského úřadu v Třebíči - již podruhé v jednom roce,“ uvedl ředitel.

Proto jeho společnost nemohla uzavřít smlouvu o užívání nádraží ani s Tredosem, ani s městem.

„Protože jsme neznali podmínky, ale ani s kým máme smlouvu uzavřít, museli jsme začít se změnou jízdních řádů, což se projevilo v současném omezení zajíždění na nádraží,“ doplnil Kratochvíl.

Minulý týden ve čtvrtek sice dostal návrh, který ale nemohl akceptovat. „A to především z důvodů nestandardních podmínek,“ sdělil. A ještě dodal, že i v jejich zájmu je, aby se všechny vozy s logem ICOM vrátily na nádraží.

Podle vedení kraje má celý spor jednoduché řešení. To ale stále není na stole a cestující musejí improvizovat.

Soutěž na provozovatele nebyla šťastná, šlo pouze o peníze

„My jsme měli jednání s městem a dohodli jsme se, že město od Nového roku převezme péči o nádraží. Dohodli jsme se i na úhradě nákladů, aby to bylo optimální pro město i kraj,“ uvedl krajský radní Jan Hyliš (ČSSD).

Podle něj ale nebylo šťastné, že v Třebíči hledali nového provozovatele nádraží v soutěži. „Autobusová nádraží by měla spravovat města. Když se soutěží komerčně, tak je to souboj o peníze,“ dodal Hyliš.

Šéf Tredosu František Pléha už je smířený s tím, že nádraží po krátké době opustí. Smlouvu o finančním vyrovnání s městem ale ještě nepodepsal. Podle něj přebírání nádraží zaměstnalo spoustu lidí z jejich firmy.

„Brali jsme to jako investici na osm let. Když jsme to nádraží přebírali, tak připomínalo holobyt. Rozvody tam byly odstřihnuté. Nebyla legrace znovu rozpohybovat takový kolos,“ upozornil Pléha. Částka, kterou jim město zaplatí, nakonec bude podle něj zveřejněna.

Autor:
  • Nejčtenější

Po jedné rvačce měl Špinar život naruby. Bojovník MMA přišel o kariéru

Slušný člověk z učitelské rodiny, který měl dobře našlápnuto v práci i ve sportu. Matěj Špinar, šestadvacetiletý MMA...

Řidič prorazil zábradlí a spadl z mostu na střechu doprostřed cyklostezky

Z mostu na okraji Jihlavy spadl o víkendu dvaadvacetiletý řidič s Volkswagenem Passat. Vůz prorazil zábradlí a dopadl...

Dukla má v bance nulu, přiznává kouč Ujčík. Brzy nebude koho trénovat

Svůj odmítavý názor na nošení roušek nikterak netají, naopak, osobně se zúčastnil i demonstrace proti vládním...

Při svátečním honu na kance byl na Jihlavsku vážně postřelen myslivec

Při lovu divočáků u Brtnice na Jihlavsku byl ve středu večer postřelen jeden z myslivců. Záchranáři jej s vážným...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Posázavský pacifik pojede dál a zrychlí, umožní to série velkých oprav

Před desítkami let se hovořilo o zrušení celé tratě, její budoucnost byla nejistá. Nyní do ní státní organizace Správa...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Kvůli nakaženým pracovníkům musela jihlavská laboratoř přerušit testování

Rekordní počet nově nakažených koronavirem si v tomto týdnu připsala Vysočina. Ve středu přibylo 712 případů. Nákaza se...

Pleas ušil milion roušek a zažil rok jako túru po Alpách, říká jeho ředitel

Naprosto mimořádný rok letos prožívá havlíčkobrodská textilka Pleas. Tradiční podnik s téměř stodvacetiletou tradicí se...

Jemnice opravuje městské opevnění, na pracovníky dohlíží Kamenná panna

Zhruba do tří čtvrtin se dostal dlouhodobý projekt opravy historického hradebního systému v Jemnici na Třebíčsku. Letos...

Potřebujeme dobrovolníky z řad mediků, vyzývají nemocnice z Vysočiny

Na hraně možností nyní balancují nemocnice na Vysočině. Přibývá v nich nejen pacientů s koronavirem, ale i nakažených...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK ELEKTRO - 1 SMĚNA (25-27.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...