Kolony v Havlíčkově Brodě jsou čím dál větší, město viní rozkopanou dálnici

  8:38aktualizováno  8:38
Není den, aby se v Havlíčkově Brodě nevytvořila na příjezdu od Jihlavy nebo od Humpolce dlouhá kolona. Ve špičkách v nich řidiči stráví i desítky minut a na zhoršující se dopravní situaci si čím dál více stěžují. Podle vedení města za to může rekonstrukce dálnice mezi Humpolcem a Jihlavou.

Tento snímek vznikl v době, kdy se v Humpolecké ulici před třemi lety opravoval most přes železnici. Podobně dlouhé kolony jsou tu naprosto běžné i dnes. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Už zase.“ Strohý komentář na sociálních sítích a k tomu fotka nekončící řady osobních i nákladních aut.

„Dneska opět až k letišti,“ píše se nad dalším videozáběrem z cesty po brodské Humpolecké ulici. Od světelné křižovatky u hotelu Slunce se táhne opravdu až k letišti štrúdl vozidel.

Řidiči, kteří Brodem pravidelně jezdí nebo projíždějí, si toho všímají čím dál víc. V posledních týdnech zde řádně zhoustla doprava. Především na příjezdových cestách od Humpolce a od Jihlavy.

„Také jsem si toho všiml. Kolony běžně dosahují na Humpolecké ulici až k letišti a na Lidické k bývalé zemědělské škole. Nebývalo to tak a rozhodně to není nic příjemného,“ konstatoval havlíčkobrodský místostarosta zodpovědný za oblast dopravy Libor Honzárek.

Trable se stupňují už od zimních měsíců

S problémy se řidiči setkávají zhruba od konce zimy. A zejména na příjezdových cestách od dálnice D1. I proto se nejen vedení města domnívá, že se Brod stal oblíbenou objížďkou pro dálniční tranzit. Zvlášť letos, když se na D1 modernizuje úsek z Humpolce do Větrného Jeníkova a už několikrát zde byla kvůli nehodě uzavřena.

Nejfrekventovanější křižovatka na Vysočině, to je křížení silnic číslo 38 a 34...

Křížení silnic I/34 a I/38 v Havlíčkově Brodě. Na snímku z roku 2013 má ještě původní podobu bez odbočovacího pruhu z centra.

„Skutečně si myslím, že je to tak. Mnozí řidiči se snaží opravovanému úseku dálnice záměrně vyhnout a jedou přes Brod. Je to sice zajížďka, ale cesta je to poměrně dobrá. S tím, bohužel, neuděláme vůbec nic,“ říká o objížďce po silnicích I/34 a I/38 Honzárek.

Přímo v Brodě se však obě setkají na světelné křižovatce. A ta zejména ze směru od Humpolce nestačí takový provoz pojmout a tvoří se dlouhé kolony. „Naštěstí se tvoří prakticky mimo město. Pokud by se ucpaly další křižovatky, byl by to větší problém,“ dodává místostarosta.

Propojka by byla nejlepší. Ale ta jen tak nebude

Jenže potíž je v tom, že od Humpolce řidiči jinou příjezdovou cestu do města využít nemohou. Jednoduše proto, že žádná jiná neexistuje. „Velice by pomohla třeba propojka Lipnické a Ledečské ulice s mostem přes trať a řeku. Ta by část dopravy z Humpolecké odvedla. Nemusela by být ani drahá, vždyť je to asi 400 metrů,“ tvrdí řidič Pavel Smetana.

Podobně to vidí i Honzárek. Jenže tím vše zatím končí. „Jsou to opravdu jen úvahy. Žádný konkrétní návrh na stole neleží a minimálně několik let se na tom nic nezmění,“ konstatoval už několikrát.

Vedení Havlíčkova Brodu vidí spásu v dobudování tří čtvrtin obchvatu - tedy k již hotovému severovýchodnímu i jihovýchodního a jihozápadního segmentu. Ten jihovýchodní by se po dvaceti letech příprav mohl začít stavět v příštím roce.

„V závěrečné fázi je příprava zadávací dokumentace, ještě letos se uskuteční výběr zhotovitele. Jenže stavba může začít, až bude platné stavební povolení. A stavební řízení je momentálně přerušeno kvůli soudnímu sporu při vyvlastnění posledního pozemku,“ popsala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Město nechce čekat dalších dvacet let

Jihovýchodní obchvat by sice odvedl část dopravy z Lidické ulice, nicméně na Humpoleckou by neměl žádný vliv. Tu by podle města uvolnila až nová spojka s výpadovkou na Jihlavu. Jihozápadní obchvat už v územních plánech zanesen je, nicméně zatím nic víc.

„Budeme žádat, aby se začal připravovat ihned poté, co se jihovýchodní část začne stavět. Nechceme na něj čekat dalších dvacet let,“ vzkázal Libor Honzárek. Šanci na urychlení příprav vidí ve schválení zákona o liniových stavbách.

„Jihozápadní obchvat je zatím ve fázi prověřování,“ prohlásila Ledvinová. ŘSD podle ní bude mít do měsíce hotový dopravní průzkum, který poté hodlá projednat s ministerstvem dopravy. „Pak by se mělo rozhodnout o eventuálním zahájení předprojektové přípravy,“ dodala.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Každé auto musí mít svůj příběh, říká sběratel veteránských tatrovek

František Prosecký je sběratelem všeho, co souvisí se značkou Tatra. Ve svém...

Rozhovor s Františkem Proseckým vznikal za chůze. A to doslova. Přímo mezi exponáty Depozit - muzea veterán Tatra klubu...

Cyklista s knírkem. Unikátní pohlednice z Jihlavy už je zřejmě jediná

Německý pozdrav All Heil!, obvyklý na dobových lístcích s cyklistickou...

Zajímavé kousky z období před rokem 1896 až po padesátá léta minulého století - včetně zřejmě nejvzácnějšího, který už...

Najdete na iDNES.cz