Most s křižovatkou v komplikovaném dopravním uzlu spojuje Bráfovu třídu a ulice...

Most s křižovatkou v komplikovaném dopravním uzlu spojuje Bráfovu třídu a ulice Sportovní a Hrotovickou. Podle statika je přemostění v havarijním stavu a potřebuje urychlenou opravu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V Třebíči začíná oprava důležitého mostu, řidiče čeká půlrok komplikací

  • 8
Pracovníci specializované firmy vyjeli v neděli odpoledne do ulic Třebíče a začali rozmisťovat desítky značek. Dnes nad ránem se druhé největší město na Vysočině začalo vypořádávat s téměř půlročním dopravním omezením. Až do konce října je uzavřený klíčový most v Hrotovické ulici.

„Jedná se o významný zásah do dopravy ve městě. Bezpečí obyvatel je ale přednější než dočasné nepohodlí řidičů,“ pronesl třebíčský starosta Pavel Pacal.

Frekventovaný most, který spojuje Hrotovickou ulici s Bráfovou třídou a výpadovkou Sportovní, je ve velmi špatném stavu. Statici to zjistili při kontrole letos v lednu. Krajští silničáři poté začali urychlovat práce na neprodleném začátku jeho rekonstrukce.

Důvodem pro okamžitou opravu mostu jsou nebezpečně postavená ložiska nosné konstrukce. Vlivem zatékání na opěry dochází k lokální degradaci betonu, opadávání krycí vrstvy a následné korozi výztuže a zatékání do prostoru úložného prahu.

„Konstrukce mostu byla navržená v určité době a odpovídala tehdejším technologiím. Nosníky, jak se vyráběly a byly použity, se na všech stavbách tohoto typu nyní odstraňují. Jsou velmi choulostivé na jakékoli vlhkostní podmínky. Most, jak byl navržený, dostal bohužel do vínku, že dlouho nevydrží. Nejde o záležitost zanedbané údržby,“ uvedl k důvodům opravy Jan Hyliš, krajský radní pro oblast dopravy.

Novou trasu bude muset hledat 14 tisíc řidičů denně

Zmíněný most sloužil od svého otevření v roce 1995 pouhých 23 let. Původně se měl opravovat až v příštím roce. „Zrychlená degradace mostu ale začátek urychlila. Jen v prosinci se na něm objevily tři další defekty,“ pronesl Libor Joukl, náměstek ředitele krajských silničářů.

V Třebíči teď očekávají, jak se město s uzavřením klíčového mostu vyrovná. Podle výsledků sčítání dopravy z roku 2016 uveřejněných na webu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) projede přes most denně asi 13,5 tisíce aut, z toho 2 200 nákladních. Místostarosta Třebíče Vladimír Malý však uvedl, že se nyní provoz ještě zvýšil a denně přes most přejede asi 14 tisíc aut, z toho 3 500 nákladních.

Odborníci určili objezdové trasy pro osobní i nákladní dopravu. Své trasy budou muset upravit také vozy městské hromadné dopravy. S předpokládanou půlroční uzavírkou Hrotovické ulice si podle její vysočinské ředitelky Vladislavy Filové poradí i zdravotnická záchranná služba, která má v Třebíči stanoviště v areálu nemocnice hned v sousedství dotčeného mostu v Hrotovické ulici.

Změny v třebíčské MHD

  • Linka 1
z centra: Karlovo náměstí - Nádražní - Železniční stanice (stanoviště 9), Demlova, školka (přesně jako doposud)

do centra: Znojemská - Železniční stanice (stanoviště 9), Nemocnice, Bráfova, Karlovo náměstí

  • Linka 4
z centra: Karlovo náměstí - Komenského náměstí - Bráfova - Železniční stanice (stanoviště 6), Březinova - Kosmákova - U Lípy

do centra: U Lípy - Kosmákova - Březinova - Železniční stanice (stanoviště 9) - Nemocnice - Bráfova - Komenského náměstí - Karlovo náměstí

  • Linka 10
z centra: Karlovo náměstí - Bráfova - Železniční stanice (stání 6) - Křížkovského - Jiráskova

do centra: Jiráskova - Železniční stanice (stanoviště 9) - Nemocnice - Bráfova - Karlovo náměstí

  • Linka 13
z centra: Karlovo náměstí - Komenského náměstí - Bráfova - Železniční stanice (stanoviště 6) - Březinova - Kosmákova - U Lípy

do centra: U Lípy - Kosmákova - Březinova - Křížkovského - Železniční stanice (stanoviště 9) - Nemocnice - Bráfova - Komenského náměstí - Karlovo náměstí

  • Linka 14
z centra: Karlovo náměstí - Bráfova - Železniční stanice (stanoviště 6) - Znojemská/Demlova, školka

do centra: Znojemská - Křížkovského - Železniční stanice (stanoviště 9) - Nemocnice - Bráfova - Karlovo náměstí

Zdroj: MAD Třebíč

„Dokážeme si s takovou situací poradit, jsme dohodnutí i ve spolupráci s třebíčskou nemocnicí, najdeme si trasy. Umíme si vynutit zrychlený průjezd městem, když jde o život, takže to nebude problém. Podobně jsme se vypořádali i s uzavírkou Brněnského mostu v Jihlavě,“ pronesla už před časem Filová.

Oprava mostu bude stát více než sto milionů korun

Mostaři při opravě snesou především vrchní, takzvanou nosnou konstrukci. Ta se bude dělat kompletně nová. Spodní stavba, čili především středový pilíř, se bude ubourávat jen zčásti. Nový most bude vypadat stejně, ale bude mít jinou nosnou konstrukci - stávající zastaralé železobetonové nosníky by měla nahradit konstrukce z jediného kusu betonu.

Oprava mostu a navazující rampy u třebíčské nemocnice vyjde na více než sto milionů korun. Zakázku přibližně z poloviny hradí Krajská správa a údržba silnic Kraje Vysočina. Most přes železniční trať a místní komunikaci je v majetku kraje. Krajští silničáři zaplatí 46 milionů korun bez DPH. Zbylou část uhradí ŘSD, které spravuje navazující nadjezd.

„Je to naše společná akce, my budeme opravovat most na rampě na silnici číslo 23 a opravovat protihlukovou stěnu u nemocnice. Protože je to místně a věcně spojené, museli jsme se dohodnout na společném postupu zadavatelů,“ řekla ředitelka jihlavské ŘSD Marie Tesařová.

Most v Třebíči je už po 23 letech provozu nebezpečný: